|

استفاده از تکنولوژی نوروفیدبک در بهبود خواب: راه حلی موثر برای مشکلات خواب و بیداری

آیا می‌دانستید درمان اختلال خواب با نوروفیدبک یکی از روش‌های نوین، موثر و ارزشمند برای این اختلال ناراحت‌کننده و شایع است؟ یکی از…

لینک کوتاه کپی شد

آیا می‌دانستید درمان اختلال خواب با نوروفیدبک یکی از روش‌های نوین، موثر و ارزشمند برای این اختلال ناراحت‌کننده و شایع است؟ یکی از دردسرهایی که خیلی از ما حداقل یک بار در زندگی آن را تجربه کرده‌ایم، بی‌خوابی یا بدخوابی است. این یکی از شایع‌ترین اختلالاتی به‌حساب می‌آید که تقریبا 10درصد از جمعیت کل جهان درگیر آن هستند.

نوروفیدبک

شاید خیلی از شما فکر کنید که به‌هم‌ریختگی سیستم خواب چندان مهم نیست؛ اما باید بدانید که خواب یکی از نیازهای حیاتی بدن شما برای بقا و تسکین روح و جسم است. ازاین‌رو تصمیم گرفتیم این مقاله را به یک معرفی تکنیک درمانی اختصاص دهیم که ناتوانی شما را در داشتن خوابی آرامش‌بخش حل می‌کند.

چرا باید برای درمان اختلالات خواب اهمیت قائل شد؟

فردی که با اختلال خواب مواجه است، یعنی توانایی لازم برای خوابی منظم در بازه‌های زمانی مختلف را ندارد. این مسئله بر کل شرایط بدنی و روانی فرد اثرگذار است. اگر این وضعیت ادامه‌دار باشد و بیمار برای درمان اقدامی نکند، کم‌کم توانایی و ظرفیت خود را حتی برای انجام امور روزمره از دست می‌دهد. بر همین اساس، انتخاب یک پزشک مجرب برای درمان اختلال خواب اهمیت زیادی دارد.

بیمارانی که مبتلا به اختلالات خواب هستند، اغلب از خستگی‌های مکرر، کاهش تمرکز، کاهش بهره‌وری آکادمیک، نقص توجه، نقص در عملکرد شغلی، کاهش انگیزه و انرژی رنج می‌برند. خیلی از ما دیده‌ایم که برخی مردم همین که سرشان را روی بالش می‌گذارند، خواب‌شان می‌برد اما برخی دیگر چندین ساعت طول می‌کشد تا به خوابی عمیق بروند و ازطرفی، به‌سختی بیدار می‌شوند. این موضوع تفاوت یک انسان سالم با بیمار دارای اختلال را نمایش می‌دهد.

معنای لغوی نوروفیدبک

دررابطه‌با ریشه‌یابی واژه نوروفیدبک (Neurofeedback) که به اختصار آن را NFB هم می‌گویند، باید بگوییم از 2 کلمه نورون (Neuron) و (feedback) مشتق شده است. در واقع نورون‌ها سلول‌های تخصصی هستند که در قسمت مغز و سیستم عصبی بدن فعالیت دارند. آن‌ها وظیفه ارسال و دریافت پیام در مغز و سیستم سراسر بدن را بر عهده گرفته‌اند. واژه فیدبک هم در زبان فارسی یعنی بازخورد. به مجموع این 2 کلمه، بازخورد عصبی گفته می‌شود.

نوروفیدبک

نحوه عملکرد نوروفیدبک به چه صورت است؟

در مغز ما انسان‌ها هزاران فعالیت خودکار درحال اتفاق‌افتادن است. آن‌ها از حوزه آگاهی و اختیار ما خارج هستند و به‌طور دائم روی رفتار، عملکرد و سلامت جسمی و روانی ما تاثیر می‌گذارند. تا مدت‌ها انسان با این فکر به سر می‌برد که کنترل این امواج به‌صورت اختیاری امکان ندارد اما امروز خلاف این قضیه ثابت شده است.

البته که کنترل و مسیردهی به امواج و سیگنال‌های مغز کار سختی به‌نظر می‌رسد اما ممکن است. Neurofeedback دستگاهی است که این امکان را فراهم می‌کند. یعنی با آگاه‌کردن فرد از عملکرد مغز او، کنترل عملکرد ناخودگاه را به‌طور خودآگاه ممکن می‌سازد.

چه ارتباطی بین مغز و اختلال در خواب وجود دارد؟

نوار مغزی EEG که در واقع امواج مغزی را نشان می‌دهد، تغییرات در مراحل خواب را منعکس می‌کند. Neurofeedback الگوهای مغزی را برطرف، و به کاهش یا افزایش فعالیت آن‌ها کمک می‌کند. آموزش الگوهای مغز بر سازوکار تنظیم خواب اثر می‌گذارد و باعث می‌شود افراد خواب راحت‌تری را تجربه کنند.

خواب یک فرایند پیچیده است. نمی‌توان قطع به یقین تایید کرد که اختلال خواب همیشه با سازوکار دستگاه بازخورد عصبی بهبود یابد؛ اما بااین‌حال پزشکان انتظار دارند که بعداز یک آموزش مناسب، تغییراتی درراستای درمان اختلال خواب ایجاد شود.

نوروفیدبک

لورتا نوروفیدبک، ارائه نسل جدیدی از بازخوردهای عصبی

تا چند سال گذشته پزشکان با تجویز داروهای مختلف، سعی می‌کردند اختلال را کمتر کنند. داروهای اعصاب و روان شاید جنبه‌های مفیدی برای درمان اختلال مد نظر داشته باشند اما براساس جامعه علمی، این داروها بر ابعاد دیگری از سلامت جسم و روان تاثیر منفی دارند.

روش نوین لورتا، نسل پیشرفته‌تری از Neurofeedback است که قسمت‌های عمیق‌تر مغز را درگیر می‌کند و تاثیرگذاری و اثربخشی و پایداری بیشتری نسبت به روش‌های قدیمی دارد. با استفاده از روش لورتا نوروفیدبک می‌توان قسمت‌هایی از مغز همچون آمیگدال را که در عمق مغز ما بوده و عامل ایجاد هیجانات به‌خصوص ترس و اضطراب است، تعدیل و اصلاح کرد.

خیلی از نخبگان، سیاست‌مداران، خلبانان، دانش‌آموزان، پشت‌کنکوری‌ها و خیلی از افرادی که دارای مشاغل حساس هستند و به عملکرد مغزی و سرعت تصمیم‌گیری بالایی نیاز دارند اما اختلال خواب در آن‌ها مانع از داشتن این خصوصیات می‌شود، نیازمند درمان لورتا هستند.

درمان نوروفیدبک

با تیم متخصص مجموعه نوین مشاوره، آرامش را دوباره به خواب‌های خود باز گردانید

زندگی پر از چالش‌های ریزودرشت است. مشکلات کاری، تحصیلی، خانوادگی و هزاران هزار دغدغه دیگری که درزمینه‌های دیگر با آن‌ها مواجه هستید، ممکن است با تاثیر بر سیستم عصبی شما، کیفیت خواب‌تان را تحت‌تاثیر قرار دهند. برای حل این مشکل، اولین قدم شما باید ارزیابی عصب روان‌شناختی باشد.

نوین مشاوره، اولین مرکز ارائه‌دهنده خدمات Neurofeedback و LORETA Neurofeedback است که با داشتن تجهیزات معتبر و تاییدشده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا و بهره‌گیری از متخصصان مجرب نوروسایکولوژی به ارائه تکنیک‌های درمانی مفید نوروفیدبک می‌پردازد. مرکز نوین مشاوره سیستمی جامع در اختیارتان قرار می‌دهد تا به بهترین نسخه از خودتان تبدیل شود.

شایع ترین مشکلات خواب که با لورتا نوروفیدبک نوین مشاوره بهبود می یابند

مشکل بیدارشدن از خواب، مشکل عدم توانایی در عمیق خوابیدن، بی‌قراری بدنی هنگام خواب، شب‌ادراری، کابوس‌ها، دندان‌قروچه، برانگیختگی ناگهانی همراه با ترس شدید و سندرم پای بی‌قرار ازجمله اختلالات شایعی هستند که لذت خوابی آرام را از انسان صلب می‌کنند.

راهکار درمانی بازخورد عصبی از نوع روش لورتا نوروفیدبک توانایی قدرتمندی برای تاثیر مثبت بر خواب دارد؛ چون روی مناطقی متمرکز می‌شود که وظیفه آن‌ها تنظیم خواب است. با لورتا نوروفیدبک افراد مغز خود را تربیت می‌کنند تا با پاداش‌دادن به آن برای ایجاد الگوهای سالم‌تر، اجازه خواب آرامش‌بخشی را به آن‌ها بدهد.

جمع‌بندی

شک نکنید که نوروفیدبک در برابر مشکلات خواب شما موفق است. خیلی از افرادی که از اختلال خواب جدی رنج می‌برند، به مصرف آرامش‌بخش‌ها، خواب‌آورها و حتی داروهای روان‌گردان روی می‌آورند. شاید این داروها درزمینه‌ای که آن‌ها بخواهند مفید باشد اما در واقع با این کار، ضررهای بسیاری را به جان می‌خرند.

درمان بازخورد عصبی، جایگزینی برای الگوی طب نسخه‌ای است که به‌طور خاصی معماری خواب را تنظیم می‌کند تا افراد بتوانند تاثیر عمیقی را بر کیفیت زندگی خود تجربه کنند. این یک روش کم‌تهاجمی است که براساس مطالعات علمی و بالینی بسیار موثر معرفی می‌شود.

منبع: نوین مشاوره

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها