|

آشنایی با مستربچ‌های افزودنی و انواع آن

مستربچ افزودنی یکی از محصولات پرمصرف در صنایع مختلف به شمار می‌رود. مستربچ‌های افزودنی به دلیل مزایا و کاربرد برجسته، توجه تولیدکنندگان را…

لینک کوتاه کپی شد

مستربچ افزودنی یکی از محصولات پرمصرف در صنایع مختلف به شمار می‌رود. مستربچ‌های افزودنی به دلیل مزایا و کاربرد برجسته، توجه تولیدکنندگان را به خود جلب کرده‌اند. انواع مستربچ افزودنی به منظور بهبود خواص مختلف محصولات پلاستیکی استفاده می‌شوند. در ادامه این مقاله از شرکت سی وان پلیمر همراه ما باشید تا به طور جامع انواع مستربچ‌های افزودنی را بررسی کنیم.

مستربچ افزودنی چیست؟

مستربچ‌ها دارای سه جزء اصلی پلیمر پایه، افزودنی مثل مستربچ افزودنی و عامل سازگارکننده هستند. مستربچ افزودنی به منظور بهبود خواص فیزیکی و همچنین شکل ظاهری محصولات پلیمری در بازار عرضه می‌شود که با افزودن آن به مواد اولیه، خواص محصول پلاستیکی نهایی را بهبود می‌بخشند. مستربچ‌ها به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از: مستربچ افزودنی، مستربچ رنگی و مستربچ پرکننده یا فیلر؛ که از ترکیب این مواد افزودنی و چند جز دیگر نظیر جز پایه و سازگارکننده، مستربچ افزودنی تولید می‌شود.

انواع مستربچ افزودنی کدامند؟

با توجه به گستردگی صنایع و محصولات تولیدی آن‌ها، مستربچ افزودنی با انواع زیادی وارد بازار می‌شود که به نحوی شرایط کافی برای استفاده از محصولات پلاستیکی مهیا شود. وجود برخی از این افزودنی‌ها بسیار ضروری است و به عنوان مواد پایه و اصلی تولیدات محسوب می‌شود که ما در ادامه به معرفی برخی نمونه‌های آن می‌پردازیم.

مستربچ‌های کمک فرآیند

از این مستربچ جهت کاهش استهلاک ماشین آلات بهبود و تسهیل فرآیند تولید ، کاهش دما و فشار و افزایش عمر ماشین آلات استفاده می‌شود این مستربچ در تولید فیلم باعث صیقلی تر شدن سطح فیلم افزایش شفافیت سطح فیلم خاصیت چاپ پذیری کاهش استهلاک ماشین آلات کاهش زمان و ضایعات هنگام تعویض رنگ ، کاهش دما و فشار پروسه و در نتیجه افزایش عمر ماشین می‌شود.

مستربچ لیزکننده

از این مستربچ جهت صیقلی شدن و افزایش کیفیت سطح فیلم ، کاهش ضایعات کاهش استهلاک ماشین آلات ، کاهش چسبندگی سطوح فیلم به هم و تسهیل در فرایند تولید استفاده می‌گردد. بنابراین در یک بازه زمانی مشخص تعداد محصولات تولیدی افزایش یافته و و سود کسب شده از تولید محصولات تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

مستربچ آنتی استاتیک

از این مستربچ جهت جلوگیری از تجمع الکتریسیته ساکن بر روس محصول استفاده می‌شود که سبب بهبود خاصیت چاپذیری ، عدم جذب گرد و غبار و دوده می‌گردد. یکی از کاربردهای مهم پلاستیک در صنعت بسته بندی محصولات است که همواره با مشکل جذب گرد و غبار در هنگام حمل و نقل مواجه است. بنابراین وجود این افزودنی می‌تواند تا حد زیادی سلامت محصول را تضمین کند و باعث حفظ کیفیت آن شود.

مستربچ ضد اشعه ماورا بنفش

یکی از مستربچ‌های پرکاربرد در اغلب صنایع، مستربچ آنتی یووی است. از این مستربچ جهت افزایش عمر محصول و جلوگیری از تغییر رنگ محصول در برابر نور خورشید استفاده می‌گردد. برخورد نور خورشید به محصولات پلاستیکی، باعث ضعیف شدن ساختار پلاستیک‌ها و تخریب پیوندهای شیمیایی آن می‌شود که در نتیجه طول عمر این نوع محصولات کاهش می‌یابد. استفاده از این مستربچ باعث تثبیت ویژگی‌های محصول شده و با جلوگیری از ترک خوردگی، تغییر رنگ، اختلال خصوصیات فیزیکی و غیره ماندگاری آن را افزایش می‌دهد. برای انتخاب مستربچ در تولید محصولات پلاستیکی باید مطابقت پایه پلیمری آن با مواد اولیه محصول تولیدی بررسی شود.

مستربچ ضد حریق

از این مستربچ جهت تولید لوله‌های فاضلاب و مقاوم سازی در برابر اشتعال استفاده می‌شود. کاربرد پلاستیک به نوعی در صنایع افزایش یافته است که گاهی در موقعیت‌هایی با خطر آتش سوزی نیز استفاده می‌شود. از آنجایی که پلاستیک‌ها قابل اشتعال هستند، باید در این شرایط از افزودنی‌های تاخیردهنده شعله استفاده شود. مستربچ ضد آتش در ترکیب با پلیمرهای اولیه، خصوصیاتی چون بازدارندگی شعله و مقاومت در برابر آن را ایجاد می‌کند تا مانع از ایجاد آتش و سوختگی شود.

مستربچ شفاف کننده

در تولید برخی از محصولات پلاستیکی وجود شفافیت از اهمیت بالایی برخوردار است. میزان شفافیت نیز عاملی وابسته به شیوه آرایش مولکولی پلیمرها است. استفاده از مستربچ شفاف کننده با تاثیر بر آرایش مولکولی پلیمرهایی چون پلی اتیلن و پلی پروپیلن باعث نظم بیشتری شده و محصول نهایی را به حالت کریستالی می‌رساند.

مستربچ ضد مه

اختلاف دمایی بین دو لایه داخلی و خارجی فیلم‌های پلاستیکی باعث تجمع قطرات کوچک آب بر روی آن می‌شود که مشکلات زیادی را به دنبال دارد. در صنعت کشاورزی و ایجاد گلخانه، قطرات شبنم می‌توانند باعث سوختن برگ گیاهان شده و سلامت آن‌ها را به خطر اندازند. همچنین بسته بندی مواد غذایی نیز با وجود مه کیفیت مواد غذایی را کاهش داده و ممکن است به ارزش غذایی آن صدمه بزند. در این حالت مستربچ ضد مه از ایجاد این قطرات آب جلوگیری کرده و مزایایی چون وضوح بسته بندی، حفظ کیفیت محصولات و... را به دنبال دارد.

مزایای استفاده از مستربچ‌های افزودنی

با به کار بردن مستربچ‌ها می‌توان در وقت، انرژی و هزینۀ لازم برای مخلوط‌کردن این پودرها و نیروی کار صرفه‌جویی کرد و استفاده از این ترکیبات اقتصادی است. به‌دلیل عدم پخش‌شوندگی مناسب برخی از افزودنی‌ها، امکان اضافه‌کردن مستقیم آن به محصول وجود ندارد که این مشکل با استفاده از مستربچ حل می‌شود. به عنوان مثال در فرآیندهای تزریق، اضافه کردن افزودنی‌های پودری به دلیل کوتاه بودن طول مارپیچ دستگاه تزریق مناسب نبوده و استفاده از مستربچ پلیمری توصیه می‌شود. در ادامه به برخی دیگر از مزایای استفاده از مستربچ افزودنی می‌پردازیم:

  • سهولت ذخیره‌سازی، جابجایی و کاربری به دلیل شکل گرانولی آن
  • پخش و یکنواختی بهتر رنگ، افزودنی یا پرکننده در سراسر محصول نهایی
  • بهبود فرآیند ذوب به دلیل سازگاری عامل اتصال دهندۀ مستربچ با پلیمر
  • کنترل‌پذیری بهتر کدری و شفافیت محصولات رنگی
  • افزایش تکرارپذیری فرآیند از طریق از پیش تعیین‌کردن نسبت اجزای افزودنی مستربچ

فرآیند تولید مستربچ

فرآیند تولید مستربچ شامل چهار مرحله فرمولاسیون، خوراک‌دهی، اختلاط و الک‌کردن است. مهم‌ترین مرحله تولید مستربچ، اختلاط است و متداول‌ترین روش پخش‌ مناسب افزودنی یا رنگ از طریق ترکیب اجزاء به صورت مذاب حاصل می‌شود. همچنین مهمترین دستگاه مورد استفاده در فرآیند اختلاط و تولید مستربچ که به طور گسترده در صنعت ایران به کار می‌رود، اکسترودر است. در این روش پلیمر و افزودنی‌ها درون دستگاه اکسترودر ذوب و با هم ترکیب شده و سپس از انتهای اکستروژن خارج می‌شوند.

خرید مستربچ افزودنی

مستربچ‌ها، انواع گوناگونی دارند و با توجه به هدف و کاربرد مدنظر تولیدکننده، انواع مختلفی از آن می‌تواند توسط تولیدکننده خریداری شود. شرکت سی وان یکی از شرکت‌های برتر در حوزه تولید کامپاند و مستربچ است. قیمت این ماده تقویت کننده وابسته به نوع، پایه پلیمری و کیفیت مواد اولیه آن متفاوت است. در مقایسه قیمتی مستربچ‌های شرکت‌های مختلف، کیفیت مواد اولیه و شیوه تولید آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین حتما به فاکتورهای کیفیتی و خدماتی شرکت تولید کننده توجه شود. جهت خرید انواع مستربچ افزودنی، با مشاوران ما در شرکت تولیدی سی وان پلیمر در ارتباط باشید، تا علاوه بر دریافت مشاوره رایگان و تخصصی، بهترین و باکیفیت‌ترین انتخاب را داشته باشید. همجنین جهت خرید مستربچ افزودنی با کیفیت از اینجا اقدام کنید.

جمع بندی

همانطور که اشاره کردیم، با افزودن انواع مستربچ افزودنی به مواد اولیه، خواص محصول پلاستیکی نهایی بهبود داده می‌شود. به دلیل ویژگی و کاربردهای خاص، مستربچ‌های افزودنی مورد تقاضای بسیاری از تولیدکنندگان در صنایع متعدد قرار گرفته است. در این مقاله از سی وان پلیمر به بررسی جامع مستربچ افزودنی پرداختیم تا شما عزیزان دقت کافی را برای خرید محصول مورد نظر خود داشته باشید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها