|

مشکلی بزرگ در تجارت خارجی ایران

«یکی از اصلی ترین چالش ها و موانع پیش روی تجارت خارجی ایران، عدم برخورداری کشورمان از سیستم بانکداری بین المللی است.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ بر کسی پوشیده نیست که اقتصاد و تجارت خارجی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان تا به امروز، به دلیل تحریم های تحمیلی و ظالمانه قدرت های غربی، با چالش های جدی و عدیده ای دست به گریبان بوده است. در این راستا، جهان غرب بر آن بوده که با وضع تحریم های مختلف علیه تجارت خارجی و اقتصاد ایران، تا جای ممکن ظرفیت های درآمدی کشورمان را خنثی سازد و از این رهگذر، ایران را وادار به جهت‌گیری هایی در عرصه بین المللی کند که مطلوب خودش است.

به گزارش شایانیوز؛ از این رو، تحریم های غرب علیه ایران در دولت سابق آمریکا به ریاست جمهوری ترامپ و پس از خروج یکجانبه دولت وی از توافق برجام، به نحو قابل توجهی افزایش یافت. تحریم هایی که بر سطح تجارت خارجی ایران اثرگذاری به شدت منفی داشت و بسیاری از طرف های بین المللی را از داد و ستد و مراوده مالی و تجاری با ایران دور کرد. با این همه، در سال های گذشته و همزمان با تشدید تنش های قدرت های شرقی و غربی جهان، شاهد بوده ایم که هزینه های همکاری تجاری با ایران نیز برای طیف متنوعی از بازیگران کاهش یافته و شاهد گشایش های مثبتی در این حوزه به نفع کشورمان بوده ایم.

اقتصاد 1400

مساله ای که برونداد عینی خود را در قالب افزایش میزان فروش نفت ایران و همچنین رکوردزنی های پیاپی صادرات غیرنفتی کشورمان به نمایش گذاشته است. با این همه، هنوز یک نکته مهم و محوری در حوزه اقتصاد و تجارت خارجی ایران مطرح است که البته در بحبوحه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری اخیر کشورمان نیز به نحوی ویژه به آن اشاره شد. این نکته و یا بهتر بگوییم چالش بزرگ نیز این است که ایران همچنان در اتصال به سیستم بانکداری بین المللی با چالش های عدیده‌ای رو به رو است و همین مساله یک مانع مهم در مسیر توسعه تجارت خارجی ایران است.

در این رابطه شاهد بوده ایم که سفیر هند در ایران گفته است که تحریم های خارجی علیه ایران سبب شده تا هدفگذاری 16 میلیارد دلاری در روابط تجاری ایران و هند محقق نشود و شاهد کاهش سطح این روابط به حدودا 2 میلیارد دلار باشیم. از این رو، باید توجه داشته باشیم که در فضای تحریمی ایران، کشورمان عمدتا برای نقل و انتقال مالی خود به کار با صرافی ها چشم دارد. این در حالی است که ظرفیت جابجایی پول از طریق صرافی ها به شدت محدود است و این موضوع یک مانع بزرگ در توسعه تجارت خارجی ایران است.

در واقع تا ما نتوانیم با بانک های بین المللی کار کنیم، این چالش بزرگ همچنان پابرجا خواهد بود و ایران نمی‌تواند به قله های مد نظر خود در حوزه تجارت خارجی دست یابد. موضوعی که به نظر می رسد دولت چهاردهم و دستگاه سیاست خارجی آن برایش برنامه ریزی های قابل توجهی را انجام داده اند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها