|

ایران و معمای پولِ داغ!

«روند مدام تورم در کشورمان سبب شده تا ریال ایران با چالش پول داغ رو به رو شود...»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ بر کسی پوشیده نیست که اقتصاد ایران در سال های گذشته شرایط ملتهب و سختی را پشت سر گذاشته است و البته که این وضعیت همچنان نیز ادامه دارد. در این راستا، به طور خاص پس از خروج یکجانبه دولت آمریکا از توافق برجام در سال 2018، شاهد روانه شدن سیلی از تحریم های اقتصادی علیه کشورمان بوده‌ایم.

به گزارش شایانیوز؛ موضوعی که موجب افزایش قابل توجه نرخ ارز و طلا و در عین حال تحمیل سیلی از گرانی و تورم به دیگر بازارهای کشورمان نیز شده و زندگی را برای طیف های قابل توجهی از مردم کشورمان سخت تر کرده است. موضوعی که در نوع خود با تبعات و پیامدهای سیاسی و اجتماعی قابل توجهی نیز همراه بوده است. در این راستا، یکی از چالش ها و موضوعات مهمی که دولت های اخیر در کشرومان به نحوی ویژه به آن معطوف بوده اند، مساله تورم در ایران و مهار آن بوده است. موضوعی که سبب شده تا قیمت کالاها و خدمات در یک روند مداوم بالا رود و در عین حال شاهد کم ارزش شدن پول ملی کشورمان باشیم. توجه داشته باشیم که ارزش پول ملی یکی از مهمترنی مولفه هایی است که در اقتصاد هر کشوری بایستی به نحوی ویژه به آن توجه شود.

تورم

با این حال، همانطور که پیشتر نیز گفته شد، روانه شدن سیلی از فشارهای سیاسی و اقتصادی به کشورمان در سال های گذشته سبب شده تا ارزش پول ملی ایران به نحو قابل ملاحظه ای کاهش یابد. معادله ای که موجب شده تا از اصطلاح پول داغ در مورد ریال ایران استفاده شود. این مساله بدان معناست که روند تورم سبب شده تا افراد به نوعی به این درک برسند که نگه داشتن پول نقد و عدم تبدیل کردن آن به کالا می تواند برایشان توام با ضرر باشد و موجب آب رفتن سرمایه آن ها شود.

در حقیقت، نگه داشتن پول برای افراد به گزینه ای مضر تبدیل شده که باید از آن دوری کنند. موضوعی که به نوبه خود برای کشورمان چالش زا است و بر اقتصاد ایران و دیگر معادلات مطرح در حوزه حکمرانی کشورمان اثرگذاری به شدت منفی دارد. در این راستا، یکی از اصلی ترین ماموریت های دولت چهاردهم و رئیس جمهور جدید کشورمان مسعود پزشکیان این است که بحث تقویت ارزش پول ملی ایران را در دستورکار داشته باشد.

به بیان ساده تر، تا پول ملی کشورمان ارزش و جایگاه واقعی خود را پیدا نکند اینکه توقع داشته باشیم معادلات اقتصادی در کشورمان سر و سامان بگیرند چندان منطقی نیست. ماموریتی که جز با تعامل بهتر خارجی و رفع موانع اقتصادی کشورمان که به واسطه تحریم ها به وجود آمده اند و همچنین اصلاح برخی ساختارهای معیوب اقتصاد داخلی، امکان تحقق پیدا نمی کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها