|

موانع در مسیر توسعه روابط اقتصادی با خارج

مانع اصلی در توسعه تجارت خارجی ایران چیست؟

«در گزارش حاضر به واکاوی اصلی ترین مانع در مسیر توسعه تجارت خارجی ایران پرداخته می شود.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- یکی از مسائل و موضوعاتی که به طور خاص دولت سیزدهم از نخستین روزهای آغاز به کارِ خود تاکنون مد نظر داشته و آن را به مثابه یک اولویت تعریف کرده، توسعه تجارت خارجی و پیوندهای اقتصادی ایران با دیگر کشورها است. در این راستا، شاهد کنش ها و اقدامات فعال دولت سیزدهم در زمینه توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه و البته محیط بین المللی نیز بوده ایم.

به طور خاص، به تازگی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در سفری به پاکستان از عزم و اراده جدی تهران جهت افزایش حجم مراودات اقتصادی با پاکستان تا عدد 10 میلیارد دلار سخن گفته است. با این حال باید توجه داشت که در مسیر تحقق این دستور کار موانع جدی و اساسی نیز وجود دارند. در این میان یکی از اصلی ترین موانع در مسیر توسعه روابط اقتصادی خارجی ایران، بحث تحریم ها است.

در حقیقت، در فضای تمایل ایران برای توسعه پیوندهای اقتصادی با دیگر کشورها، این تحریم های تحمیلی غرب به ایران است که چالش های جدی را برای کشورمان ایجاد کرده و می کند و مانع از بالفعل شدن بسیاری از ظرفیت های بالقوه در زمینه توسعه مراودات اقتصادی خارجی ایران می شود. در این راستا باید به این نکته توجه داشته باشیم که تحریم های قدرت های غربی علیه ایران سبب شده اند تا سیستم بانکی کشورمان با چالش های جدی در زمینه توسعه روابط اقتصادی با دیگر کشورها مواجه باشد. به طور خاص، فعالان اقتصادی برای جابجایی پول و منابع مالی خود در رقم های کلان، با مشکلات جدی و عدیده ای رو به رو هستند.

اگرچه در این شرایط آن ها عمدتا به صرافی ها روی می آورند با این حال، مساله و چالش اصلی این است که صرافی ها ارقام سنگین و درشت در حد چندین میلیون و میلیارد دلار را جابجا نمی کنند و حوزه کاری آن ها بسیار محدود است.

از این منظر، یا باید ابتکارهای خاصی برای توسعه پیوندهای اقتصادی ایران در سطحی کلان با دیگر کشورها اندیشیده شود و یا اساسا اصل چالش و مشکلی که همان تحریم های تحمیلی غرب علیه ایران است به نحوی حل شود که کشورمان و فعالان اقتصادی آن بتوانند به راحتی با دیگر کنشگران و بازیگران در محیط بین المللی، مراودات اقتصادی داشته باشند و مجبور به پرداخت هزینه های سنگین نشوند و یا با بی میلی طرف های مقابل جهت برقراری ارتباط تجاری با خود رو به رو نشوند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی