|

چرا بازار خودرو در کشورمان آرام نمی گیرد؟

«بسیاری از افکار عمومی این سوال را مطرح می کنند که علت فراز و فرودهای مکرر و پرتناوب در بازار خودرو چیست؟»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ بازار خودرو در ایران از جمله بازارهایی بوده که به موازات دیگر بازارهای اقتصادی، تاثیرات قابل توجهی را از نوسان ها و فراز و فرودهای سال های اخیر اقتصاد کشورمان گرفته است. در این چهارچوب، به زعم بسیاری از افکار عمومی، گران شدن قیمت خودروها سبب شده تا خرید یک خودروی ایرانی نیز برای طیف های قابل توجهی از مردم کشورمان به یک رویا تبدیل شود و آن ها با موانع عدیده ای در این رابطه رو به رو باشند.

به گزارش شایانیوز؛ در این میان، فراز و فرودهای نوبتی قیمت ها در بازار خودرو نیز سبب شده تا افکار عمومی در مورد بازار خودرو تا حد زیادی سردرگم باشند و هیچ دیدگاه و چشم انداز روشنی را در رابطه با آن نداشته باشند. از این رو، می بینیم که مدام این پرسش از سوی برخی از افکار عمومی در کشورمان مطرح می شود که چه زمان بهترین وقت برای خرید خودرو است؟ با این همه، برای درک بهتر معادلات حاکم بر بازار خودرو بهتر است که از چشم انداز کلی و کلیت اقتصاد ایران به ماجرا نگاه کنیم.

بازار خودرو

باید بدانیم که نمی توان به بازار خودرو نگاهِ جزیره ای داشت. وقتی در اقتصاد ایران شاهد وقوع افزایش دوره ای قیمت ارز و نرخ تورم بالای 30 درصد هستیم، صحبت از برقراری ثبات در حوزه قیمت گذاری خودرو چندان منطقی نیست. توجه داشته باشیم که با افزایش هزینه های تولید خودرو، برونداد نهایی این مساله را باید در افزایش قیمت خودروها مشاهده کنیم. در این میان، نباید از یاد برد که هنوز در حوزه تولید خودرو، این صنعت نیازمند واردات برخی مواد اولیه است که آن ها ارز بَر هستند و همین مساله نیز تاثیرگذاری منفی را بر قیمت خودرو در کشورمان از حیث صعودی شدن آن دارد.

از این رو، در شرایطی که مبدا اصلی افزایش قیمت خودرو در ایران، تورم کلی در فضای اقتصاد کشور و البته تداوم برخی معایب ساختاری و مدیریتی است، اینکه توقع باشیم یک سازوکار مشخص در کشورمان، متصدی حوزه قیمت گذاری خودرو شود و بتواند در آن ثبات ایجاد کند، چندان منطقی نیست. بگذریم که تحت تاثیر همین معادلات است که شاهدیم پدیده دلالیسم نیز در بازار خودرو اوج گیری قابل توجهی پیدا کرده و البته که طیف های قابل توجهی از مردم کشورمان نیز به خودرو به مثابه یک ابزار سرمایه گذاری می‌نگرند و این معادله نیز در افزایش قیمت خودرو بی تاثیر نیست.

از این رو، مشکل اصلی در بحث بی ثباتی های قیمتی در بازار خودرو این نیست که چرا کسی با قاطعیت آن را گردن نمی گیرد بلکه برعکس، مشکل اصلی، برخی نابسامانی ها در فضای کلی اقتصاد ایران است که نمودهای عینی خود را در بازار خودروی کشورمان نیز نشان می‌دهند. از این منظر، تا از چشم اندازی کلی و کلان اقتصاد ایران و شاخص های مختلف مطرح در قالب آن بهبود نیابند، نباید انتظار بهبود وضعیت در بازار خودرو را داشت. البته که مدیران حوزه خودرو نیز نمی توانند مدعی این باشند که در غیاب یکچنین شرایطی قادر به سامان دادن بازار خودرو هستند. ادعایی که حتی اگر مطرح هم شود خیلی زود اشتباه بودن آن ثابت خواهد شد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها