|

محتمل‌ترین گزینه برای وزارت خارجه دولت چهاردهم کیست؟

«در روزهای اخیر گمانه زنی های زیادی در مورد گزینه اصلی دولت چهاردهم برای تصدی کرسی وزرات خارجه کشورمان مطرح شده است.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ مدت زمان زیادی از برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان نمی گذرد. انتخاباتی که در قالب آن مسعود پزشکبیان، نماینده چندین دوره مجلس شورای اسلامی کشورمان توانست بیش از 16 میلیون رای را در دور دوم انتخابات کسب کند و برای چهار سال در کرسی ریاست جمهوری کشورمان قرار گیرد.

به گزارش شایانیوز؛ در این راستا، تنها اندکی پس از قطعی شدن پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، ناظران و تحلیلگران گمانه زنی های مختلفی را در مورد ترکیب احتمالی کابینه مسعود پزشکیان مطرح کرده و می کنند. تردیدی نیست که سه وزارتخانه امور خارجه، نفت و اقتصاد، از جمله وزارتخانه های کلیدی هستند که در دولت مسعود پزشکیان از نقشی محوری برخوردار خواهند بود.

با این همه، در این میان، وزارت خارجه با توجه به تمرکز جدی پزشکیان بر حوزه سیاست خارجی و تاکیدات او در جریان رقابت های انتخاباتی به این وزارتخانه، از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردار است و تقویت دیپلماسی کشورمان در این حوزه می تواند در نوع خود فرصت ها و امکانات قابل توجهی را از حیث افزایش زمینه های تامین منافع اقتصادی برای کشورمان و تقویت وضعیت رفاه و معیشت مردم کشورمان به وجود آورد. از این رو، تحلیلگران و صاحب نظران دیدگاه های متنوعی را در مورد نامزدهای احتمالی تصدی کرسی وزارت خارجه دولت چهاردهم مطرح می سازند. در ابتدا برخی به این نکته اشاره داشتند که محمد جواد ظریف وزیر خارجه سابق کشورمان، در دولت مسعود پزشکیان نیز وزیر خارجه خواهد شد.

سیاست خارجی

با این حال، جواد ظریف خیلی زود به این موضوع واکنش نشان داد و تاکید کرد که در کرسی مذکور حضور نخواهد داشت. برخی بر این باورند که به احتمال زیاد جواد ظریف در سِمت دیگری به فعالیت مشغول خواهد شد و حتی در این زمینه از معاون اولی پزشکیان نیز صحبت شده است. در این راستا، عده ای بر این باورند که عباس عراقچی محتمل ترین گزینه برای کرسی وزارت خارجه دولت چهاردهم است. وی هم سابقه حضور در مذاکرات و مدیریت آن را برعهده داشته و هم از نظر فکری به مسعود پزشکیان و جواد ظریف نزدیکی و قرابت زیادی دارد.

در عین حال، او تسلط زیادی نیز بر پرونده برجام و معادله هسته ای ایران دارد که این مساله می تواند کمک زیادی به او در انجام مسوولیت های وزیر خارجه کشورمان در دولت چهاردهم کند. شخصیت میانه رو عباس عراقچی نیز کمک زیادی می کند تا او را محتمل‌ترین گزینه برای تصدی کرسی وزارت خارجه ایران در دولت چهاردهم بدانیم. با این همه باید صبر کرد و دید که آیا در ادامه راه شاهد تحولات تازه ای خواهیم بود؟ تحولاتی که می توانند بسیاری از معادلات را تغییر دهند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها