|

آیا برجام در دولت مسعود پزشکیان احیا می شود؟

«مسعود پزشکیان یکی از نقاط تاکید خود را بر ضرورت برخورداری ایران از مزایا و امتیازات مندرج در برجام برای کشورمان تعریف کرده است.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ یکی از نکاتی که مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب کشورمان در دوره رقابت های مرتبط با چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان به آن تاکید داشت این مساله بود که بایستی مساله برجام حل شود و ایران بتواند از گشایش های اقتصادی ناشی از آن به ویژه در زمینه مراودات مالی و بین المللی خود نهایت استفاده را ببرد. پزشکیان بر این مساله تاکید داشته که با بکارگیری یک تیم دیپلماتیک زبده و البته رایزنی با مجلس شورای اسلامی کشورمان، بر آن خواهد بود تا موانع را از پیش روی احیای توافق برجام بردارد و کشورمان را از امتیاراتی که بایستی به واسطه احیای برجام از آن ها نفع ببرد، برخوردار سازد.

به گزارش شایانیوز؛ با این حال، در شرایط کنونی و پس از به پایان رسیدن انتخابات ریسات جمهوری کشورمان، عده ای از تحلیلگران و افکار عمومی این سوال را مطرح می کنند که آیا برجام به معنای واقعی کلمه در دولت پزشکیان احیا خواهد شد؟ در رابطه با پاسخ به این پرسش توجه به 2 نکته ضروری به نظر می رسد.

اولا، باید توجه داشته باشیم که دولت های مختلف آمریکا مشکلات خود با ایران را به مراتب بزرگتر از صِرف مساله هسته ای کشورمان می بینند. آن ها ادعاهای مختلفی را در حوزه های حقوق بشری، نفوذ منطقه ای ایران و البته توسعه توانمندی های موشکی و پهپادی و به طور کلی قدرت نظامی کشورمان مطرح می سازند و تاکید دارند که ایران در تمامی موارد مذکور باید مسائلی را که مد نظر جهان غرب است عملیاتی کند.

پزشکیان

این در حالی است که ایران موضع گیری های دولت آمریکا در این رابطه علیه خود را نوعی دخالت در امور داخلی کشورمان در نظر می گیرد و آن ها را قویا رد کرده است. از این رو، باید بدانیم که مشکل و چالش اصلی در روابط ایران و آمریکا صرفا مساله هسته ای و برجام نیست و احتمال دارد که حتی در صورت گشایش های احتمالی در پرونده برجام شاهد باشیم که قدرت های غربی با برجسته سازی دیگر موضوعات، عملا به دنبال امتیازگیری از کشورمان و برهم زدن معادله احیای برجام باشند.

دوم اینکه در عرصه سیاست داخلی نیز با چالش های عدیده ای در زمینه احیای توافق برجام رو به رو هستیم. به طور خاص در مجلس شورای اسلامی که کار نظارت بر تحرکات مهم دیپلماتیک دولت ها را برعهده دارد، معادله احیای برجام مخالفان جدی را دارد و مسعود پزشکیان به خوبی از این مساله آگاه است.

از این رو، راه و مسیر احیای برجام در دولت مسعود پزشکیان اگر نگوییم غیرممکن، با این حال بسیار سخت و ناهموار است. با این حال، باید منتظر ماند و دید که آیا گشایش های تازه می تواند فضای تازه ای را در قالب معادله احیای توافق اتمی برجام ایجاد کنند یا خیر.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها