|

راز سر به مُهر اقتصاد ایران

«اقتصاد ایران بیش از چهار دهه است که از یک چالش جدی رنج می برد.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ اقتصاد ایران سال هاست که با یک چالش بزرگ دست و پنجه نرم می کند. چالشی که با گذشته بیش از 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هنوز راه حل موثری برای آن اندیشیده نشده و البته که روز به روز تبعات و پیامدهای منفی و مخرب آن نیز خود را آشکار و آشکار تر می کنند. ماجرا از این قرار است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز، دولت های مختلفی در کشورمان سر کار آمده اند.

به گزارش شایانیوز؛ با این حال، علی رغم تمامی مشکلات اقتصادی کشورمان، هنوز مشخص نیست که الگوی رشد و توسعه اقتصادی کشورمان به معنای واقعی کلمه چه مختصاتی دارد؟ هنوز میان نخبگان سیاسی و اقتصادی در مورد یک الگوی مشخص رشد و توسعه اقتصادی اجماع حاصل نشده است و هر دولتی سر کار می آید، یک الگوی خاص ارائه می کند و دولت دیگری که پس از آن قدرت را به دست می گیرد، الگوی پیشین را نابود کرده و راه و روش تازه ای را در پیش می گیرد.

موضوعی که تا حد زیادی سبب شده تا منابع کشورمان تلف شود و البته که شاخص های اقتصادی در کشورمان نیز سال به سال نه تنها بهبود نیابند بلکه شاهد بدتر شدن وضعیت آن ها باشیم. در این رابطه، برخی از ناظران و تحلیلگران حتی تاکید دارند که تعیین یک الگو برای رشد و پیشرفت اقتصاد ایران، به قربانی رقابتی های جناحی در عرصه سیاست داخلی کشورمان تبدیل شده و همین مساله موجب شده تا بسیاری از ظرفیت های مثبت و فعال اقتصادی در کشورمان حالتی خنثی و یا بی اثر به خود بگیرند.

این در حالی است که داستان های موفق رشد و توسعه اقتصادی در اقصی نقاط جهان در سال های گذشته، همه و همه یک ویژگی مشترک داشته اند و آن تعریف یک الگوی روشن و البته پایبندی نخبگان سیاسی و اقتصادی به آن بوده است. موضوعی که می تواند به مثابه پیشران پیشرفت یک کشور ایفای نقش کند. معادله ای که البته اکنون تبعات منفی عاری بودن اقتصاد کشورمان از آن، نمودهای عینی خود را به نمایش گذاشته و بایستی جریان حکمرانی در کشورمان هر چه سریعتر به حال آن فکری کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها