|

چالش بزرگی به اسم کسری بودجه

واکاوی کابوس بزرگ اقتصاد ایران در سال 1403

کسری بودجه در اقتصاد ایران چالشی بزرگ است که هر چه سریعتر بایستی راهکارهای عملیاتی برای مخاطب قرار دادن آن در دستورکار باشد.»

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز؛ اقتصاد ایران در سال های گذشته شرایط پر نوسانی را پشت سر گذاشته است. خروج آمریکا از توافق برجام و متعاقبا، تحمیل سیلی از تحریم های خارجی علیه کشورمان و افزایش نرخ تورم و وقوع جهش های ارزی، تنها بخشی از تکانه هایی هستند که اقتصاد ایران در سال های گذشته به آن ها مبتلا بوده است. مسائلی که همه و همه صرفا یک برونداد را به همراه داشته اند و آن سخت تر شدن وضعیت زندگی توده های قابل توجهی از مردم کشورمان بوده است.

به گزارش شایانیوز؛ با این همه، یکی دیگر از چالش های جدی که اقتصاد ایران در سال های گذشته با آن دست به گریبان بوده و انتظار می رود که در سال جاری نیز تشدید شود، بحث کسری بودجه قابل توجه در کشورمان است. برخی منابع از کسری بودجه 400 هزار میلیارد تومانی اقتصاد ایران در سال 1402 خبر می دادند. رقمی که می تواند در سال جاری افزایش قابل توجهی پیدا کند. موضوعی که در نهایت بروندادی جز تشدید تورم و ضعیف تر شدن وضعیت اقتصادی قشرهای قابل توجهی از مردم کشورمان به همراه نخواهد داشت.

در این رابطه، بسیاری بر این باورند که دولت بار دیگر برای مخاطب قرار دادن چالش کسری بودجه، دست به راهکار ساده افزایش نرخ ارز می زند که آن نیز سبب افزایش گرانی و نرخ تورم در اقتصاد کشورمان می شود. از این منظر، توجه به دو نکته در مورد چالش کسری بودجه در اقتصاد ایران مهم ارزیابی می شود.

اولا، صورت مساله این موضوع باید به نحوی جدی از سوی سیاستگذاران و اعضای ارشد تیم اقتصادی دولت مورد شناسایی قرار گیرد. تردیدی نیست که اگر با چالش کسری بودجه با بی توجهی رفتار کنیم و به روندهای پیشین ادامه دهیم، سناریویی جز غافلگیری و وارد آمدن خسارت های سنگین به اقتصاد کشور، انتظارمان را نمی‌کشد. از این رو، اقدام عاجل و برنامه ریزی های قابل توجه برای مقابله با چالش کسری بودجه، باید در اولویت مقام های ارشد تیم اقتصاد دولت کشورمان باشد.

دوم اینکه صرفه جویی در مخارج و هزینه های دولت نیز بایستی به نحوی جدی دنبال شود. در سال های گذشته به کرات شاهد بوده ایم که در سند بودجه توجهی به چالش کسری بودجه در اقتصاد ایران نشده و بی توجهی به این موضوع سبب شده تا مدام هزینه های اداره دولت افزایش یابد. معادله ای که به نظر می رسد بایستی ماهیتی معکوس به خود بگیرد و هر چه سریعتر اصلاح شود. در حقیقت، دولت مقابله با چالش کسری بودجه را بایستی از درون سازوکارهای خود آغاز کند و در این رابطه گام های موثری برداشته شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها