|

چالش‌های حکمرانی اقتصادی در ایران

یک مساله مهم در حکمرانی اقتصادی ایران

«در گزارش حاضر به واکاوی یک چالش مهم در عرصه حکمرانی اقتصادی کشورمان پرداخته می شود.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ عرصه حکمرانی اقتصادی یکی از حساس ترین حوزه ها در طرحواره کلی نظام حکمرانی کشورهای مختلف جهان است. در این راستا، عملکرد مطلوب در این حوزه برای نظام های حکمرانی مختلف در اقصی نقاط جهان از اهمیت فراوانی برخوردار است زیرا اثرگذاری مستقیمی را بر وضعیت و استانداردهای زندگی مردم آن ها و چشم اندازهای آتی پیش رویشان دارد.

به گزارش شایانیوز؛ از این رو، این حوزه در عرصه حکمرانی ایران نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. با این حال، نکته قابل توجه در مورد کشورمان این است که ایران سال هاست تحت شدیدترین تحریم های خارجی قرار دارد و البته که برخی از چالش ها و نواقص ساختاری در اقتصاد ایران نیز سال هاست که به نحو موثری مخاطب قرار نگرفته اند و گسترده تر و بزرگتر شده اند. در این رابطه به طور خاص یک آسیب و مساله مهم در حوزه حکمرانی اقتصادی ایران خود را به نمایش می گذارد.

این مساله نیز چیزی جز گزاره تقبل هزینه های ایجادِ تغییرات مثبت در عرصه اقتصادی کشورمان نیست. به بیان ساده تر، دولت های مختلف در کشورمان در سال های اخیر حاضر نبوده اند تغییرات جدی و عیمقی را در حوزه حکمرانی اقتصادی ایجاد کنند و با تقبل برخی هزینه ها، نواقص ساختاری و ریشه ای در فضای کلی اقتصاد کشورمان را مخاطب قرار دهند.

به عنوان مثال، سال هاست که در مورد خلق پول غیرمولد از سوی سیستم بانکی کشورمان صحبت می شود با این حال، در این حوزه به هیچ عنوان شاهد اقدامات میدانی قابل توجه برای مخاطب قرار دادن مشکلات نیستیم و اکنون کار به جایی رسیده که بانک های کشورمان روزانه چیزی بین 5 تا 7 هزار میلیارد تومان پول غیرمولد تولید می کنند.

در حقیقت مشکلات از یک دولت به دولت دیگر منتقل می شوند و می بینیم که چالش های دولتی که قدرت را به دست می گیرد در مواجهه با آن ها چندین برابر است. معادله ای که اثرگذاری نهایی خود را روی کیفیت زندگی مردم کشورمان نشان می دهد و البته که عاری از هزینه های قابل توجه اجتماعی و سیاسی نیز نیست.

جالب اینکه وقتی کار به بحران می رسد، دولتی که سر کار است، ریشه مشکل را در دولت های قبل از خود می‌داند و به نوعی آن گفته مشهور پرتقال فروش را پیدا کنید، جلوه های عینی خود را به نمایش می گذارد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی