|

اوج هیجان و ترس رو توی کویر ریگ جن تجربه کن!/ فصل زمستونه و سفر به کویر کلی فاز میده!

میدونی کویر ریگ جن سمنان به مثلث برمودای ایران معروفه و کلی اتفاقات عجیب توش افتاده؟ توی این مقاله این کویر زیبا و اسرارآمیز بهت معرفی میشه.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- زمستونه و فصل سفر به جاهای گرم... مثل جزیره لاوان، هرمز، سواحل پارسیان و البته بعضی ها هم با وجود سردی هوا، سفر به مشهد رو ترجیح میدن! سفر به کویر هم توی این فصل جذابیت خاص خودش رو داره. از کویر ریگ جن سمنان چی میدونی؟ آیا شنیدی که این کویر به مثلث برمودای ایران معروفه و اتفاقات عجیب و غریب زیادی توش افتاده؟ میدونی تا سال‌ های اخیر پیمایش نشده بوده و هیچکس اطلاعات درستی ازش نداشته؟ حتما یه کم ترسیدی و کلی هیجان زده شدی تا بیشتر در مورد این منطقه عجیب بدونی! همراه ما باش تا در این مقاله به این سوالا جواب بدیم و کویر ریگ جن سمنان که کویری زیبا و اسرارآمیزه رو بهت معرفی کنیم.

rigejen4

کویر ریگ جن کجاست؟

 کویر ریگ جن در مرکز ایران، بین استانهای سمنان و اصفهان و در نزدیکی شهر گرمسار قرار داره. این کویر از شمال به جاده نظامی سمنان به معلمان، ارتفاعات کوه گوگرد و شهرستان گرمسار، از غرب به پارک ملی کویر، ارتفاعات نخجیر، کوه طلحه، شیطان کوه، کوه دم و تنگ ظلمات، از شرق به محور ارتباطی جندق به معلمان و از جنوب به انارک، چوپانان و کوه ملاهادی محدود میشه.

rigejen2

چجوری به کویر ریگ جن برسیم؟

برای رسیدن به کویر ریگ جن سمنان دو مسیر وجود داره. در مسیر اول، باید از شهر گرمسار وارد جاده ملک ‌آباد شده و بعد از سمت شمال شرقی پارک ملی کویر وارد منطقه ریگ جن بشی. برای عبور از پارک به مجوز محیط زیست نیاز داری.

rigejen10

و اما مسیر دوم اینجوریه که باید خودت رو به شهر جندق برسونی و از سمت غرب این شهر، به ‌سمت ریگ جن حرکت کنی.

داستانهای ترسناک و رازآمیز کویر ریگ جن

کویر ریگ جن با 3 هزار و 800 کیلومتر مربع یکی از صعب ‌العبورترین مناطق دنیا، محسوب میشه که مناظر زیبایی از تپه ‌ماهورها و شنزارهای اون، سالانه طبیعت‌ دوستان زیادی رو راهی این منطقه میکنه.

rigejen5

موضوعی که باعث رازآمیز شدن کویر ریگ جن شده، مرگ انسان‌ها و موجودات زنده زیادی در باتلاق‌ های شنی و مردابهای این کویر هست، این اتفاقات دلهره ‌آور طی سالیان زیادی موجب شد تا کسی جرات پیمایش این منطقه رو نداشته باشه. مردم محلی هم معتقد بودن کویر ریگ جن محل زندگی ارواح و اجنه‌ هست و هر کسی از اونجا عبور کنه گرفتار ارواح میشه و قطعا جون سالم به در نمیبره.

وقتی توهم و تخیل کار خودش رو میکنه!

داستان دیگه ‌ای که مردم محلی از کویر ریگ جن نقل میکنن، پدیده ‌ای به نام گریه سنگه. مردم تصور میکنن شبها از سنگهای کویر صداهای عجیبی درمیاد و اون رو با خرافه ‌هایی توجیه میکنن. اما در واقع سنگها به خاطر تفاوت دمای زیاد شب و روز (حدود  50 درجه!) در کویر، ترک میخورن و با تولید صدای نسبتا بلندی میترکن.

rigejen6

موضوع بعدی هم در مورد کویر ریگ جن، پیچیدن صداهایی شبیه زمزمه در فضای کویره که این موضوع ترس زیادی رو در دل آدمها میندازه. اما این مورد هم بیشتر شبیه توهم و خیاله و میشه اون رو به راحتی توجیه کرد. وزش باد در کویر و برخورد اون با ریگ‌های روی زمین باعث تولید صداهایی زمزمه‌ گونه ‌ای میشه و این تصور رو به وجود میاره که افرادی در حال صحبت هستن.

رعایت نکات ایمنی در اولویته!

به طور کلی مرگ موجودات زنده در باتلاقهای کویر ریگ جن و خرافه‌ ها و داستانهایی که از گذشته‌ های دور در مورد اون وجود داره باعث شده تا حرف ‌و حدیثها درباره ریگ جن زیاد باشه اما با رعایت نکات ایمنی و حرفه ‌ای کویرنوردی نباید خیلی نگران این داستان‌های اغلب ساختگی بود.

rigejen7

بهترین زمان سفر به کویر ریگ جن

سفر به مناطق کویری با توجه به شرایط جغرافیایی خاص اونها، بهتره در ماههای سرد سال انجام بشه. تورهای کویرپیمایی معمولا از اواسط پاییز تا نهایتا اوایل بهار برگزار میشه. در این زمان، دمای هوا در ساعات روز مناسبه ولی هوا در شب ممکنه سرد باشه، به همین خاطر اگر قصد شب‌ مونی در کویر رو داری باید حتما چادر و کیسه‌خواب مناسب همراه داشته باشی.

rigejen9

در سفر به کویر ریگ جن کجا اقامت کنیم؟

پیمایش کامل کویر ریگ جن سمنان چند روز طول میکشه و شما باید وسایل و تجهیزات کمپینگ رو به همراه داشته باشین. چادر زدن در شنزارها و تجربه سکوت و زیبایی این نقطه زیر آسمان شفاف و پرستاره شبهای کویر، لذتی فراموش ‌نشدنی برای شما به دنبال خواهد داشت.

rigejen11

نکات مهم در سفر به کویر ریگ جن

سفر به کویر با توجه به شرایط خاص این مناطق، آداب و اصول خاص خودش رو داره و پیمایش کویر ریگ جن سمنان با پیشینه‌ ای که ازش صحبت کردیم بیشتر از بقیه مناطق کویری به دقت و توجه به نکات ایمنی لازم نیاز داره.

-با توجه به وسعت کویر ریگ جن و ناشناخته بودن بخشهایی از اون، حتما در قالب تور گروهی و با افراد متخصص این حوزه و راهنمای محلی به این کویر سفر کنین.

-وسایل و تجهیزات مسیریابی مثل GPS و قطب‌ نما همراه خودتون داشته باشین.

-همراه داشتن وسایلی مثل چادر، کیسه‌ خواب، لباس اضافی، خوراکی و غذا، کفش مناسب، هدلامپ، پاوربانک، کرم ضدآفتاب، کلاه و عینک آفتابی و... ضروریه.

rigejen8

-با توجه به وسعت زیاد کویر ریگ جن و طولانی بودن زمان پیمایش اون، آب و غذای کافی به اندازه دوبرابر روزهای سفر همراه خودتون ببرین.

-در پیمایش کویر ریگ جن به هیچ عنوان زباله‌ ای از خودتون به جا نذارین و اونها رو با خودتون تا رسیدن به نقطه مناسب حمل کنین. در محیط کویر از ایجاد آلودگی صوتی هم پرهیز کنین.

توی این مقاله با کویر هیجان انگیز و رازآلود ریگ جن سمنان آشنای شدی. اگر دنبال راهکارهای سفر ارزان هستی، اینجا رو بخون و برای یه سفر عالی برنامه ریزی کن!

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی