|

کتاب خوب چی بخونم؟

پنج کتاب مهمی که باید برای یافتن پاسخ اصلی ترین سوال های زندگی به سراغشان رفت

کتاب ها هم می توانند لوازمی دست و پا گیر باشند که باید هر چند وقت یک بار گردگیریشان کرد و هم می توانند متحول کننده ترین اتفاق زندگی باشند!

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- چرا باید کتاب بخوانیم؟ چرا کتاب ها تا این حد حائز اهمیت هستند؟ این ها سوال ها قدیمی ترین و کلیشه ای ترین سوال هایی هستند که می توان از هر انسانی پرسید تا دید او را در باب کتاب و کتاب خوانی سنجید اما به همان میزان که این پرسش ها کلیشه ای هستند پاسخ هایی که دریافت خواهد شد نیز کلیشه ای و تکراری هستند و شاید به همین خاطر هم هست که سرانه کتاب خوانی در کشور ما تا به این اندازه پایین است چون ما گیر حرف های گذشته هستیم و هیچ انگیزه و هدفی از خواندن کتاب ها نداریم؛ با این همه در سر تا سر دنیا یکی از اصلی ترین اهداف کتاب خوانی خودیابی است، کتاب می خوانیم تا بتوانیم درک بهتری از جهان اطراف خود و زندگی خود داشته باشیم و به خودمان کمک کنیم تا زندگی ای بهتر برای خود رغم بزنیم که هیچ بهتری رخ نخواهد داد مگر این که خودمان آن را خلق کنیم و برایش تلاش کنیم.

تا به امروز کتاب های زیادی نوشته شده اند که می توانند ما را در رسیدن به این مهم یاری کنند، کتاب هایی که واقعا توانایی آن را داند تا تغییر ایجاد کنند. در ادامه لیستی کوتاه از چند اثر درخور توجه را به شما معرفی می کنیم که می توانند بیشتر از یک کتاب باشند و به قول قدیمی ها به بهترین دوست ما تبدیل شوند.

کتاب چی بخونم؟

1. فلسفه ملال اثر لارس اسوندسن

دنیا مدرن یا بهتر است بگوییم پسا مدرن عصری است که روز به روز با سرعت بیشتری پیشرفت می کند و انگار تصمیم هم ندارد که سرعتش را کم کند اما ظاهرا هرچه که سرعت این پیشرفت بیشتر می شود ملال و درد و اندوه آدمی نیز بیشتر می شود. بیشتر ما عادت کرده ایم که با ملال زندگی کنیم و در مقابل آن سر تسلیم فرود بیاوریم اما اسوندسن در این کتاب سعی می کند تا به خواننده خود کمک کند که در قدم اول درک بهتری از ملال داشته باشد، عجیب نیست، بسیاری از ما در چنگال آن گرفتاریم اما حتا خودمان از آن مطلع نیستیم، سپس به مسائل دیگر مرتبط با آن می پردازد و دید تازه ای به ما می دهد که به عنوان یک خواننده مدرن می تواند در زندگی و موضع گیریمان در برابر ملال بسیار کمک کننده باشد.

2.فلسفه تنهایی اثر لارس اسوندسن

به گزارش شایانیوز، فلسفه تنهایی نیز مانند فلسفه ملال به یک مقوله ساده اما جهانی و همیشگی می پردازد، اما این بار به جای ملال این مقوله تنهایی است. نویسنده در این کتاب سعی می کند تا انسان را با تنهایی آشنا کند و تنهایی را از وجه های مختلف بررسی کند. فلسفه تنهایی یک کتاب روانشناسی، اجتماعی و فلسفی است که با لحنی روان و فوق العاده گویا مخاطب را جذب خود می کند و بعد انواع مختلف تنهایی را که ممکن است هر انسانی درگیرش باشد مورد بررسی قرار میدهد و عوامل اجتماعی آن را ارزیابی می کند.

3.بار هستی اثر میلان کوندرا

بار هستی که با عنوان سبکی تحمل نا پذیر هستی نیز در ایران ترجمه شده است در حقیقت یک رمان است، یک رمان با درون مایه فلسفی و روانشناختی که در غالب شخصیت هایی که معرفی می کند دغدغه ها و درگیری های ذهنی و روحی بسیاری از انسان ها را به زبانی شیوا و سحر آمیز بیان می کند. میلان کوندرا سعی می کند تا در این کتاب به بسیاری از سوالات بنیادین انسان ها پاسخ دهد. کوندرا با روایتی بسیار زیبا و بدون هیچ گونه موضع گیری اخلاقی جهان بینی خود را به مخاطب خود معرفی می کند و او را به فکر وا می دارد.

4.عصبیت و رشد آدمی اثر کارن هورنای

این روز ها مطمئنا حتما افراد زیادی را در اطراف خود می بینید که از شدت خشم و عصبانی مانند یک بمب ساعتی هستند و هر لحظه امکان انفجار آن ها وجود دارد البته همه آن ها به یک شکل نیستند و شاید خود شما هم یکی از آن ها باشید از آن دست افرادی که عصبی بودن بخش بزرگی از وجود آن هاست و نمی توان این موضوع را انکار کرد. کارن هورنای یک روانشناس و روانکاو است که به شما کمک می کند تا متوجه شوید دقیقا از کدام نوع انسان های عصبی هستید و بعد علت عصبی بودن خود را بیابید، به عقده او اگر انسان ها بدانند که چرا چنین هستند و چه موضوعاتی دقیقا می تواند دست بگذارد بر روی نقطه ضعف آن ها، توانایی بیشتری برای کنترل کردن خود و مهار عصبانیت خود دارند.

5.در باب حکمت زندگی اثر آرتور شوپنهاور

و بالاخره آرتور شوپنهاور یکی از معروف ترین و پر آوازه ترین فیلسوفان تمام تاریخ و کتاب حکمت زندگی او که سعی می کند به وسیله آن سعادت را تعریف و راه رسیدن به آن را نمایان کند. در این کتاب شوپنهاور از گفته ها و آموزه های بزرگانی چون گوته، ارسطو، سعدی و کانت تاثیر گرفته و از سخنان آن ها استفاده کرده تا تاییدی باشند بر گفته های خود او. به عقیده ی شوپنهاور در وجود همه انسان ها نیرویی هست به نام تمایل به زندگی که از تمامی نیرو ها قدرتمند تر است و می تواند انسان را به کارهای گوناگونی وادار کند. این تمایل به زندگی و تلاش برای زنده ماندن،  تمایلی دائمی است که انسان را وادار می‌کند به پیش برود، به ریسمان هستی چنگ بزند، به دنبال منافع خودش باشد و از خود بپرسد که چگونه سعادتمند زندگی کند؟ و شوپنهاور سعی میکند تا در کتاب در باب حکمت زندگی با زبانی روان و شیوا به انی پرسش پاسخ دهد پس نگران این نباشید که قرار است با کتابی سخت خوان از یک فیلسوف قدر مواجه شوید.

نویسنده: لیلا ارژنگ

اگر دوست داری زندگیت و قشنگ تر کنی به صفحه کتابخونه ما سر بزن تا با کتاب های خوب دنیات و بسازی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • حمید ارسالی در

    پاسخ اصلی ترین سوال های زندگی فقط در قرآن کریم هست عزیزم .

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی