|

فیلم هایی با داستان واقعی

هفت فیلم سینمایی ایرانی که نباید از دست داد؛ روایت هایی بر اساس واقعیت

7great iranian movies based on true story

اگر به تماشا ی فیلم ها وسریال هایی که رنگ و بوی حقیقت دارند و براساس داستان های واقعی ساخته شده اند، علاقه دارید، این فیلم ها را تماشا کنید.

لینک کوتاه کپی شد
3

شایانیوز- زندگی سرشار از اتفاق ها و وقایع تلخ و دردناک است که مرور آن ها گاها می تواند آزار دهنده و دردناک باشد اما نباید آن ها را از یاد برد. یکی از راهکارهای جهانی برای به تصویر کشیدن اتفاق های تلخ رخ داده در دل جامعه و بیدار کردن حسِ همزاد پنداری دیگر افراد، با شخصیت های درگیر آن واقعه، به روی پرده در آوردن آن وقایع است،  و به این ترتیب است که فیلم هایی با روایت هایی واقعی و منقلب کننده به روی پرده در می آیند.

در ادامه ما به شما هفت مورد از بهترین فیلم های سینمایی ایرانی را معرفی میکنیم که براساس وقایع درناک و غم انگیز اجتماعی ای که در طول تاریخ رخ داده ساخته و پرداخته شده اند. ما به شما پیشنهاد میکنیم که اگر هر یک از این فیلم های سینمایی را ندیده اید حتما وقتی را برای تماشای آن ها خالی کنید، مطمئنا از تماشای این فیلم های سینمایی لذت خواهید برد، شاید کمی دردناک باشند اما ارزشش را دارد.

1.بیدار شو آرزو – 1383

یکی از دردناک ترین وقایع رخ داده در تاریخ ایران زلزله ی بم است که هرگز، آن همه حراس و درد و غم در کنار آن همه جوانمردی و از خود گذشتگیِ یک پارچه ی مردم ایران زمین فراموش نخواهد شد. بیدار شو آرزو بیشتر یک مستند تاریخی است تا یک سینمایی درام آن هم از دل زلزله ی بم و فاجعه ای که رخ داده است. شاید بتوانیم بگوییم که سینمایی بیدار شو آرزو به کارگردانی کیانوش عیاری، آن طور که باید و شاید شناخته شده نمی باشد اما این موضوع چیزی از ارزش های آن کم نمی کند. نمی توانیم انکار کینم که مردم بم همچنان هم رد آن زلزله را بر تن خود می بینند. جالب است بدایند که بیدار شو آرزو بعد از 13 سال فرصت آن را پیدا کرد به اکران عمومی در بیاید.

اگر این سینمایی را تماشا نکرده اید به شما پیشنهاد می کینم که حتما به تمشاای آن بنشینید.

سینمایی بیدار شو آرزو

2.روز سوم – 1383

بدون شک یکی از تاثیر گذار ترین و منقلب کننده ترین سینمایی های ایران است که بیانگر روایتی از دل ِدرد و غم، زجر و دل شکستگی مردم خرمشهر در دوران جنگ تحمیلی ایران و عراق می باشد، سینمایی روز سوم به کارگردانی محمد حسین لطیفی یکی از بهترین فیلم های ایرانی در ژانر جنگی می باشد. روز سوم با بازی درخشان و تاثیر گذار پوریا پورسرخ و باران کوثری هرگز از یادها پاک نخواهد شد. روز سوم روایتگر آخرین روزهای مقاومت خرمشهر و مردم غیور آن در سال 1359 می باشد. این سینمایی بر اساس داستانی واقعی از زندگی یک خواهر و برادر در دل جنگ است که برای زنده ماندن و برای دفاع از خاک و خانه اشان تلاش می کنند.

سینمایی روز سوم

3.خشم و هیاهو – 1394

هومن سیدی از آن دست کارگردان هایی است که با فیلم هایش می تواند شما را میخ کوب کند. خشم و هیاهو برگرفته از روایتِ واقعی ای از قتل همسر ناصر محمدخانی بازیکن مشهور فوتبال می باشد، که بوسیله ی هنرنمایی بی نظیر بازیگران و کارگردان آن به زیبایی هرچه تمام تر به تصویر در آمده است. با این اوصاف خشم و هیاهو چیزی بیشتر از تنها به تصویر کشیدن یک واقعه ی اجتماعی است، این فیلم به راستی که می تواند برای هر بیننده ای یک آموزه ی واقعی باشد. مطمئنا از تماشای این سینمایی خارق العاده لذت خواهید، سینمایی که سرشار از فراز و نشیب و صحنه های پر تبو تاب و مینیمال است.

سینمایی خشم و هیاهو

4.لانتوری – 1394

چه کسی است که دوران ترسناک و دلهره آور اسید پاشی را ازیاد برده باشد؟! و چه کسی است که آمنه بهرامی، دختری که قربانی اسید پاشی شد، آن هم به خاطر اینکه به خاستگاری یک پسر جواب رد داده بود، را فراموش کرده باشد؟! لانتوری یک سینمایی موفق است که روایتی تلخ و دردناک از افراد آسیب دیده ای است که از دل اجتماع سر برآورده اند و گاها خودشان و دیگران را نیز نابود می کنند. لانتوریِ رضا دورمیشیان توانست جوایز بی نظیری را به خاطر روایتگری بی نقصی که ارائه داده بود به دست بیاورد، پس تماشای آن را از دست ندهید.

سینمایی لانتوری

5.چهارراه استانبول – 1396

هیچ شکی نیست که یکی از دردناک ترین و تلخ ترین روزهای تاریخِ نه تنها تهران بلکه ایران، 30 دی ماه 1395 می باشد، روزی که پلاسکو، با آن همه خاطره و عظمت در آتش سوخت و در کنار خود 20 آتش نشان فداکار و چند کاسب شریف را نیز سوزاند، و اشک یکایک مردم را درآورد. چهارراه استانبول به کارگردانی مصطفی کیایی، نگاهی متفاوت می اندازد به حادثه ی غمناک پلاسکو.

سینمایی چهارراه استانبول

6.درخت گردو – 1398

درخت گردو یک درام تاثیر گذار و منقلب کننده است که براساس داستان زندگی مردی به نام قادر مولان پور، در طی بمباران شیمیایی سردشت است، مردی که خانه اش زیر بمباران شیمیایی قرار می گیرد، مردی که دچار مشکلات شیمیایی می شود اما همچنان امیدوار است. تماشای این فیلم را عمقیا به شما پیشنهاد می دهیم، درخت گردو روایتگر اتفاق هایی است که هرگز نباید از خاطر هیچ یک از ما پاک شود.

سینمایی درخت گردو

7.شبی که ماه کامل شد – 1398

دومین فیلم پر فروش غیر کمدیِ تاریخ سینمای ایران، شبی که ماه کامل شد، براساس داستان واقعی ابدالحمید ریگی و همسرش فائزه منصوری می باشد.کارگردانی بی نظیر نرگس آبیار و هنرنمایی الناز شاکر دوست و هوتن شکیبا این فیلم را به یکی از تاثیرگذارترین ساخته های سینمای ایران بدل کرده است. شبی که ماه کامل شد، داستان عاشقانه ای است که زیبا و پر  رنگ و لعاب شروع می شود اما با ترس، وحشت، غم و اشک به پایان می رسد، داستان عاشقانه ی دختری ساده از دل جنوب شهر تهران و پسری شهرستانی.

شبی که ماه کامل شد نه تنها یک روایتگر عالی است بلکه از منظر ویژگی ها و ارزیابی های سینمایی نیز بسیار موفق عمل کرده است، اگر تا کنون این فیلم را تماشا نکرده اید به شما پیشنهاد می کنیم که حتما به تماشای آن بنشینید.

سینمایی شبی که ماه کامل شد

به نظر شما کاربران شایانیوز چه فیلم های دیگری باید در این لیسب جا بگیرند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها