|

بهاره و فصل زردآلو پس یه خورشت قیسی مجلسی و خوشمزه بپز جوری که همه انگشت به دهن بمونن

Apricot

خورشت قیسی یه غذای لذیذ و مناسب فصلِ که بیشتر در استان های شمالی پخته میشه ولی کاملا با ذائقه ی ما ایرانی ها سازگاره و برای مهمونی ها عالیه.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- این روزا مسلما چشمتون به زردآلو های خوشگل و خوش آب و رنگ خورده؛ فصل، فصل این میوه ی دلبره که از خودش بگیر تا دونش همش پر از فایده و کاربرده، خورشت قیسی یا خورشت قیصی یکی از خورشت های خوشمزه محسوب میشه که با قیسی یا برگ زردآلو درست میشه. این خورشت اکثرا توی گیلان طبخ میشه اما بعضی ها معتقد هستن که این جذاب لعنتی زاده ی کردستانه! شما می تونید این خورشت متفاوت و لذیذ رو که با رب گوجه رنگ و لعاب محشری به خودش میگیره رو به عنوان یه خورشت مخصوص و مجلسی توی مهمونی هاتون سرو کنید، پس بریم که داشته باشیم طرز تهیه و فوت و فن های مربوط به خورشت قیسی رو.

قیسی2

مواد لازم جهت تهیه خورشت قیسی

  • قیسی تازه: 500 گرم
  • گوشت بدون استخون و خورشتی : 300 گرم
  • روغن: به میزان لازم
  • رب گوجه: به میزان لازم
  • پیاز: 3 عدد
  • آبلیمو: در حد یک الی دو قاشق
  • شکر: بسته به ذائقه یک قاشق غذا خوری کافی است
  • زعفران دم کرده: یک قاشق غذا خوری
  • ادویه (نمک، ففل سیاه، زردچوبه و...) : به میزان دلخواه

قیسی سه

طرز تهیه خورشت قیسی

در مرحله ی اول پیاز ها رو پوست بگیرید و نگینی خورد کنید، داخل تابه و با روغن داغ سرخشون کنید بعد که پیاز ها رنگ طلایی به خودشون گرفتن ادویه هاتون رو بجز نمک اضافه کنید (چون نمک نمیذاره که گوشتتون بپزه) حالا نوبت اضافه کردن رب هستش؛ یکم رب رو با پیاز ها تفت بدین تا خامی رب گرفته بشه و بعد گوشت هایی که خورد کردید رو اضافه کنید و بذارید یه مقدار با مواد سرخ بشن، حالا که تقریبا تمامی مواد تفت داده شدن به مقدار دو الی سه لیوان آب روی مواد بریزید و حرارت رو تا قل زدن آب  زیاد کنید و بعد از اون کمش کنید تا گوشت ها به آرومی و به مدت یک ساعت بپزن برای این کار میتونید از زود پز هم استفاده کنید.

بعد از این پروسه نوبت به اضافه کردن قیسی ها میرسه اگه قیسی ها تازه باشن بهتره ولی اگه قیسی خشک استفاده می کنید بهتره که اون ها رو قبل از شروع خیس کنید و بعد از آبکشی به مواد اضافه کنید و به مدت بیست دقیقه صبر کنید تا قیسی ها لعاب بندازن حالا آبلیمو و زعفرون و نمک رو اضافه کنید و اگر دلتون میخواست که خورشتتون مزه ی ملسی داشته باشه یه قاشق غذاخوری هم بهش شکر اضافه کنید. در آخر که آب اضافی خورشتتون کشیده شد مزش رو تست کنید و کار تمومه میتونید این خورشت رو با نون و برنج سرو کنید. نوش جان!

قیسی چهار

بعضی از فوت و فن های پخت خورشت قیسی

- بهتره برای بهتر و زود تر پختن خورشت به گوشتتون آب جوشی که از قبل آماده کردید اضافه کنید چون اضافه کردن آب ولرم میتونه به گوش شوک وارد کنه و ناراحتش کنه و باعث بشه که گوشت دیر تر بپزه.

- همون طور که گفتیم نمک رو در انتهای کار به موادتون اضافه کنید چرا که باعث دیرتر پختن گوشت میشه.

- زعفرون و آبلیمو رو چند دقیقه ی آخر اضافه کنید تا عطر و طعم این دو عزیز حفظ بشه.

- بعد از این که قیسی رو اضافه کردید بهش حمله نکنید و زیاد همش نزنید چون این بنده خدا نرمه پس با این کار ظاهر غذا بهم میریزه.

- اگر دوس ندارید در این غذا از گوشت استفاده کنید یه خورشت کاملا وگان میخواهید میتونید لپه و سویا رو جایگزین کنید.

- اگر وقت کافی ندارید برای پختن گوشت میتونید از مرغ که زودتر میپزه استفاده کنید.

اگر دوست دارید آشپزی های ما را دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها