|

راه پاکسازی شپش کم تر از 20 دقیقه؛ با این داروهای گیاهی از این موجودات بی آبرو رها شووو!

تنها راه از بین بردن شپش و تخم شپش بدون عوارض داروی شیمایی درمان شو.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز _ شپش سر نوعی حشره است که از طریق تماس با پوست یا وسایل شخصی فرد آلوده منتقل می‌شود. این حشره روی مو می‌ماند و از آن تغذیه می‌کند. اولین نشانه برای شپش خارش شدید است که فرد را آزار می‌دهد. شپش سر بیشتر کودکان و خردسالان را در مهد کودک مبتلا می‌کند و به این وسیله بقیه‌ی اعضای خانواده نیز در معرض خطر قرار می‌گیرند. اکثر افراد با مشاهده‌ی اولین علائم تمایل دارند به سرعت درمان دارویی گیاهی شپش سر را شروع کنند. اولین اصل برای درمان شپش موی سر این است که کاری کنیم حشره دیگر نتواند از پوست و مو تغذیه کند و از بین برود و سر سالم داشته باشیم. روغن‌های گیاهی به دلیل خاصیت ویسکوزیته‌ای که روی موها ایجاد می‌کنند مانند یک محافظ روی شپش می‌چسبند. این شرایط باعث می‌شود اکسیژن کافی به شپش نرسد و نتواند تغذیه کند و از بین برود. روغن‌های زیر درمان فوری خانگی شپش سر هستند. شپش از بعضی بوها و اسانس ها بدش می آید. به غیر از عطر و رایحه بعضی روغنها، شپش از دمای بالا و کاهش بیش از حد رطوبت، نیز متنفر است. دمای بالا باعث از بین رفتن شپش می شود. عطرهای نارگیل، روغن درخت چای، اسطوخودوس، اکالیپتوس، رزماری، علف لیمو و نعناع فلفلی عطرهایی هستند که عموم و طب سنتی معتقدند شپش را دفع می کنند.

1

3 نوع شپش مزاحم داریم

  • شپش سر

 شپش سر بالغ تقریباً 2 تا 3 میلی متر طول دارد و در قسمت سر، پشت گوش و گردن زندگی می کنند و تخمهای خود را به پایه ساقه مو و نزدیک به ریشه مو می چسبانند. حرکت شپش سر به صورت خزیدن می باشد و امکان پرواز یا پرش ندارند. آلودگی به شپش سر، یا پدیکولوزیس سر، بیشتر از طریق تماس نزدیک فرد به فرد منتقل می شود. سگ، گربه و سایر حیوانات خانگی نقشی در انتقال شپش انسان ندارند. بسته به میزان آلودگی، هم داروهای بدون نسخه و هم داروهای تجویزی برای درمان آلودگی به شپش سر وجود دارد.

  • شپش لباس یا بدن

طول شپش بدن بالغ 2.3 تا 3.6میلی متر است. شپش ها بر روی سطح بدن زندگی می کنند و روی لباس تخمگذاری می کنند و تنها هنگام تغذیه و خون خوردن به سمت بدن حرکت می کنند. آلودگی به شپش بدن (پدیکولوزیس بدن) بیشتر از طریق تماس نزدیک فرد به فرد منتشر می شود، اما عموماً، محدود به افرادی است که در شرایط شلوغی و بهداشت ضعیف زندگی می کنند (به عنوان مثال، بی خانمان ها، پناهندگان و غیره). سگ، گربه و سایر حیوانات خانگی نقشی در انتقال شپش انسان ندارند. رعایت بهداشت و دسترسی به تعویض منظم لباس های تمیز تنها درمان مورد نیاز برای آلودگی به شپش بدن است. شپش بدن، تنها نوع شپش شناخته شده برای گسترش بیماری هاست و می‌تواند ناقل تعدادی از بیماری‌ها، از جمله؛ تیفوس، تب راجعه و تب سنگر باشد.  

  • شپش خرچنگی

طول شپش ناحیه تناسلی بالغ 1.1 تا 1.8 میلی متر است. شپش ناحیه تناسلی معمولاً به موهای ناحیه تناسلی متصل است، اما گاهی اوقات روی موهای زبر در نقاط دیگر بدن (به عنوان مثال، ابرو، مژه، ریش، سبیل، سینه، زیر بغل و غیره) نیز دیده می شود. آلودگی به شپش ناحیه تناسلی (پتریازیس) معمولاً از طریق تماس جنسی  اتفاق می افتد. سگ، گربه و سایر حیوانات خانگی نقشی در انتقال شپش ناحیه تناسلی انسان ندارند. هم داروهای بدون نسخه و هم داروهای تجویزی برای درمان آلودگی به شپش ناحیه تناسلی در دسترس هستند.

3

پیشگیری  و کنترل از شپش سر برای کسایی که نمدونن

  • از تماس سر به سر (مو به مو) در طول بازی و سایر فعالیت ها در خانه، مدرسه و جاهای دیگر (فعالیت های ورزشی، زمین بازی، مهمانی های خواب، کمپ) خودداری کنید.
  • از لباس‌هایی مانند کلاه، روسری، مانتو، لباس‌های ورزشی، روبان مو، یا کت استفاده نکنید.
  • از شانه، برس یا حوله مشترک استفاده نکنید. شانه‌ها و برس‌هایی که توسط فرد آلوده استفاده می‌شود با خیساندن آنها در آب داغ (حداقل 130 درجه فارنهایت یا 55 درجه سانتیگراد) به مدت 5 تا 10 دقیقه، ضد عفونی کنید.
  • روی تخت، کاناپه، بالش، فرش یا حیوانات عروسکی که اخیراً با فرد آلوده در تماس بوده اند، دراز نکشید.
  • لباس‌ها، ملحفه‌ها و سایر مواردی که فرد مبتلا در طول 2 روز قبل از درمان، استفاده کرده را  با آب داغ (130 درجه فارنهایت) و چرخه خشک‌کردن با حرارت بالا، با ماشین لباسشویی شستشو و خشک کنید. لباس ها و اقلامی که قابل شستشو نیستند را می توان خشک شویی کرد یا در یک کیسه پلاستیکی مهر و موم کرد و به مدت 2 هفته نگهداری کرد.
  • کف و مبلمان را جاروبرقی بکشید، مخصوصاً جایی که فرد آلوده نشسته یا دراز کشیده است.
  • از اسپری های بخور یا حشره کش، استفاده نکنید. آنها قابل استفاده برای کنترل شپش سر نیستند و در صورت استنشاق یا جذب ازطریق پوست می توانند سمی باشند.

4

روغن های گیاهی برای از بین بردن شپش و رشک

  • درمان شپش مو با نعناع و سرو کوهی

25 گرم نعناع را با 25 گرم میوه سرو کوهی و 10 عدد میخک و 10 عدد برگ عرعر را به مدت 20 دقیقه در سرکه بجوشانید و بعد از ولرم شدن از صافی رد کنید و موهایتان را به ان آغشته سازید و اجازه دهید تا 1 ساعت بر روی موهایتان بماند و سپس موها را شانه بزنید.

  • درمان شپش با روغن نارگیل

درمان گیاهی شپش سر در کودکان با استفاده از روغن نارگیل ساده و آسان است. برای انجام این روش باید موهای خود را به روغن نارگیل آغشته کنید و با استفاده از یک کلاه حمام یا پلاستیک موها را بپوشانید. می‌توانید شب قبل از خواب این کار را انجام دهید و صبح بعد از بیدار شدن با شانه کردن مو با شانه‌ی ضد شپش موهای خود را تمیز کنید و شپش‌های مرده را از موهای خود جدا کنید. بعد از شستن موها می‌توانید مجدداً این کار را تکرار کنید.

  •  درمان شپش با روغن درخت چای

روغن درخت چای روغنی ضد باکتری و ضد قارچ است که استفاده از آن (البته همراه با روغنی حامل) در از بین بردن شپش سر تاثیر بسیاری دارد، آن را شب روی موهایتان اعمال کرده و صبح بشویید تا شپش ها را از بین ببرد، می توانید از این روش سه بار در هفته اول و بعد از آن یک بار در هفته استفاده کنید.

  • درمان شپش با روغن زیتون

روغن زیتون که خود روغنی حامل به حساب می آید سرشار از خواص مختلف است، استفاده از این روغن می تواند به مدت 8 ساعت صورت بگیرد، پیشنهاد ما استفاده از آن در هنگام شب و قبل از خواب است تا صبح آن را بشویید و شپش ها را نابود کنید.

cdj_k

  •  درمان شپش با روغن بادام تلخ

برای هر پنج قطره روغن بادام تلخ باید یک قطره آب اضافه کنید و آن را ترکیب کنید، مخلوط به دست آمده را روی موهایتان بمالید و آن را یک شب تا صبح روی موهای خود نگه دارید، روز بعد می توانید موهایتان را بشویید، توجه کنید که تکرار روزانه این کار توصیه نمی شود و بهتر است حداقل فاصله ای یک هفته ای بین استعمال آن را رعایت کنید.

  • درمان شپش با روغن اکالیپتوس

روغن اوکالیپتوس از دیگر روغن های موثر در از بین بردن شپش سر است، می توانید حتی چند قطره از آن را به شامپوی خود اضافه کنید و از آن هنگام شست و شو استفاده کنید، روش دیگر این است که چند قطره از آن را به آب حمام اضافه کنید و در وان موهایتان را نگه دارید.

  • درمان شپش با روش هیدراته کردن

دی هیدراته کردن به معنای از بین بردن آب و کشتن شپش ها از این طریق است، معمولا با استفاده از سشوار مخصوصی این کار را می کنند و جریان هوا را به موها منتقل می کنند، البته توجه کنید که این روش در مراکز درمانی کاربرد دارد و شما در منزل نمی توانید آن را انجام دهید.

  • درمان شپش با روغن شمعدانی

اسانس روغن شمعدانی را روی موهای خود ماساژ دهید و از شب تا صبح آن را نگه دارید، این کار به از بین رفتن شپش سر کمک می کند و می تواند طراوت و شادابی را به موهایتان بازگرداند.

  •  درمان شپش با سرکه ونمک

یکی از ساده ترین روش های از بین بردن شپش استفاده از سرکه و نمک است، نمک می تواند باعث دی هیدراته شدن و آب را خشک کند که این کار شپش ها را نابود می کند و سرکه نیز در از بین بردن چسبندگی شپش ها موثر است، البته برای تایید عملکرد سرکه باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

آخری

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها