|

اینم یه غذای یونانی خوشگل و خوشمزه

طرز تهیه "موساکا"؛ یه خوراک بادمجان و گوشت خوشمزه و جذاب

موساکا

موساکا یه غذای یونانی بر پایه بادمجان، سیب زمینی، گوشت و سس بشامل است بعضیا بهش قارچ و گوجه فرنگی هم اضافه می کنند که خیلی خوشمزه میشه.

لینک کوتاه کپی شد

گروه آشپزی- بادمجان یکی از سبزیجات مورد علاقه ما ایرانی‌ها است که در بسیاری از غذا‌ها ازَش استفاده می‌کنیم. اگر بخواهیم لیستی از غذاهایی که با بادمجان تهیه می شود ارائه دهیم می توانیم به کشک بادمجان، میرزاقاسمی، حلیم بادمجان، خورشت قیمه بادمجان، بادمجان شکم پر، دلمه بادمجان، مسمای مرغ و بادمجان، آش بادمجان، موساکا، کوکوی بادمجان، یتیمچه، گراتن بادمجان و... اشاره کنیم.

به گزارش «شایانیوز»، همان طور که ملاحظه کردید تا حالا غذاهای زیادی رو با بادمجون یاد دادیم برای امروز هم سراغ یه غذای بادمجونی دیگه رفتیم این غذای خوشمزه که اسمش موساکا هست بر پایه بادمجان، سیب زمینی، گوشت و سس بشامل است. موساکا یه غذای یونانیه که با تغییراتی در کشورهای دیگه هم درست میشه. بعضیا به موساکا قارچ و گوجه فرنگی هم اضافه می کنند که خیلی خوشمزه میشه. اگر دوست دارید طرز تهیه این غذای خوشمزه رو یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه موساکا برای 4 نفر

گوشت چرخ شده 400 گرم

قرص استاک گوشت 1 عدد

بادمجان بزرگ 3 عدد

سیب زمینی 2 عدد

پنیر موزارلا 200 گرم

پنیر پارمزان 50 گرم

گوجه فرنگی 3 عدد

رب گوجه 3 قاشق غذاخوری

جعفری ساطوری شده 2 قاشق غذاخوری

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری

ادویه کاری 1/2 قاشق چایخوری

جوز هندی 1/4 قاشق چایخوری

آویشن 2 قاشق چایخوری

قارچ 200 گرم

شیر 3 پیمانه

آرد 1/4 پیمانه

پیاز 1 عدد

سیر 3 حبه

کره 50 گرم

نمک به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

موساکا

طرز تهیه موساکا

1- برای تهیه موساکا می توانید بادمجان ها را به صورت دایره ای یا از طول برش دهید من معمولا به صورت دایره ای برش می زنم. بادمجان ها را به ضخامت یک سانت برش دهید به آن ها نمک بزنید و اجازه دهید نیم ساعت بماند تا تلخی اش گرفته شود. مقداری روغن در یک تابه نچسب بریزید و دو طرف بادمجان‌ها را سرخ کنید. برای این‌که روغن اضافی بادمجان گرفته شود آن‌ها را روی دستمال آشپزخانه تمیز قرار دهید. 

2- سیب زمینی ها را به صورت حلقه های نیم سانتی برش بزنید بعد آن‌ها را در آب سرد بریزید و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار دهید سپس آب آن را عوض کنید مجدد آب سرد روی آن بریزید و در یخچال قرار دهید ۲ بار این کار را تکرار کنید عوض کردن آب سیب زمینی باعث می‌شود نشاسته اضافه آن گرفته شود. در نهایت سیب زمینی را با کمی نمک سرخ کنید. قارچ ها را هم با ضخامت نیم سانت خرد کنید و با مقداری روغن یا کره سرخ کنید.

تفت دادن گوشت

3-  گوشت چرخ شده + 1/2 قاشق چایخوری فلفل سیاه + زردچوبه + نمک + پودر کاری + پیاز نگینی خرد شده را حدود ۱۵ دقیقه تفت دهید سپس رب گوجه فرنگی و سیر را اضافه کنید همیشه قبل از اضافه کردن رب آن را تفت دهید. چند دقیقه بعد گوجه فرنگی پوره شده و قرص استاک گوشت را اضافه کنید بعد از اینکه آب گوجه کشیده شد جعفری اضافه کنید مایه گوشتی آماده است.

احتمالا این سوال براتون پیش آمده که استاک چیست و چه نقشی در طعم و مزه غذاها دارد؟ 

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شود. استاک در انواع سوپ، سس، خورشت‌ و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر از قرص استاک استفاده می‌کنید در ابتدا نمک کمتری به غذا اضافه کنید چون قرص استاک کمی شور است پس در انتها غذا را بچشید اگر لازم بود نمک اضافه کنید. اگر دوست دارید خودتان استاک گوشت را در منزل تهیه کنید مقاله طرز تهیه استاک گوشت؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری استاک را از دست ندهید در این مقاله همه نکات تهیه استاک گوشت و روش نگهداری آن را به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم.

4- برای تهیه سس بشامل آرد الک شده را روی حرارت ملایم قرار دهید تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود. سپس کره را اضافه کنید بعد شیر گرم را بریزید و مدام هم بزنید تا یه مایع یک دست داشته باشید به هم زدن ادامه دهید تا سس غلیظ شود در نهایت نمک + فلفل سیاه + جوز هندی + پنیر پارمزان را به آن اضافه کنید. سس را کنار بزارید 5 دقیقه صبر کنید تا از حرارت بیفتد بعد زرده های تخم مرغ را کم کم اضافه کنید سریع هم بزنید تا تخم مرغ ها تبدیل به املت نشن.

سس بشامل

5- کف سینی فر یا ظرف مورد نظر را کمی چرب کنید سیب زمینی ها را در لایه اول بچینید روی آن به ترتیب بادمجان، مایه گوشتی و قارچ قرار دهید مقداری پنیر موزارلا بریزید سپس یه لایه دیگه بادمجان روی مواد قرار دهید در نهایت سطح آن را با سس بشامل و پنیر موزارلا پوشش دهید.

6- فر را روی دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید کمی که گرم شد ظرف موساکا را به فر منتقل کنید. یک ساعت زمان برای پخت موساکا کافی است. در آخر گریل را روشن کنید تا پنیر طلایی شود.

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

موساکا

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها