|

مسعود پزشکیان و معمای بزرگ تلویزیون و یخچال!

«یکی از اصلی‌ترین دستوکارهای دولت چهاردهم بایستی این باشد که مردم طعم دستاوردهای اقتصادیِ ادعایی آن را بچشند.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بر کسی پوشیده نیست که یکی از اصلی ترین دستورکارهای پیش روی دولت جدید کشورمان به ریاست جمهوری مسعود پزشکیان، بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی است. موضوعی که مسعود پزشکیان نیز در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی مدام بر آن تاکید داشت و به این موضوع تاکید می کرد که بایستی از تمامی ظرفیت ها برای تحقق این هدف استفاده کرد.

در این راستا، برخی ناظران و تحلیلگران به طور خاص در مورد دولت مسعود پزشکیان اقدام به طرح یک هشدار می کنند. یکی از نکاتی که در دولت های قبل به آن اشاره می شد این مساله بود که پیشتر دولت ها مدام از دستاوردهای مختلف خود در حوزه اقتصادی صحبت می کردند با این حال آنچه در عرصه میدانی قابل مشاهده بوده، بدتر شدن وضعیت معیشتی مردم بوده است. شاید یکی از عینی ترین نمودهای بهبود وضعیت اقتصادی کشورمان بایستی این بود که سرعت رشد تورم کاهش پیدا می کرد.

وضعیت اقتصاد ایران

اساسا به همین دلیل بوده که برخی از تحلیلگران کشورمان تمثیلی را به کار می برند که پیشتر در دوره اتحاد جماهیر شوروی به کار برده می شد و در قالب آن گفته می شد که دولت در تلویزیون مدام از دستاوردهای خود صحبت می کند اما در صحنه عمل، مردم وقتی دربِ یخچال خود را باز می کنند نمودی از این دستاوردها را نمی بینند. به بیان ساده تر، تمثیل تلویزیون و یخچال به این مساله اشاره داشت که مردم بیش از آنکه خریدارِ شعارها و موفقیت های تئوریک باشند، خواهان دستاوردهای عینی هستند و در حقیقت همین دستاوردها هستند که به کارِ آن ها می آیند.

از این رو، این نکته بسیار مهم و قابل توجه است که دولت مسعود پزشکیان و تیم اقتصادی و سیاست خارجی وی نیز باید بدانند که دستورکار اصلی خود را حس شدن مزه شیرینِ بهبود وضعیت اقتصادی در زندگی مردم کشورمان قرار دهند و درگیرِ بازی‌های سیاسی و صرفا تبلیغاتی نشوند. تردیدی نیست که اقشار قابل توجهی از مردم نیز بر همین اساس به مسعود پزشکیان اعتماد کرده اند و در جریان انتخابات ریاست جمهوری به او رای داده اند.

در حقیقت مسعود پزشکیان در این رابطه با یک سرمایه اجتماعی رو به رو است که باید با استفاده از تمامی امکانات در دسترس خود پاسدار این سرمایه اجتماعی باشد. در این راستا، اگر قرار باشد که در دولت او سرمایه اجتماعی نظام حکمرانی کاهش یابد، شاید اندک فرصت ها برای بهبود وضعیت اقتصادی کشورمان و تقویت بسیج سیاسی و اجتماعی مردم نیز از بین برود. معادله ای که می تواند تا مدت زمان زیادی تمثیل تلویزیون و یخچال را به یک تمثیل تعمیق شده در ذهن بسیاری از مردم کشورمان تبدیل کند و در کلیت خود برای کشورمان آسیب‌زا باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها