|

فریدونی:چرا برای رفتار مشابه گردان دستوری صادر نشد؟

مدیر عامل باشگاه ذوب‌آهن اصفهان گفت:از رای کمیته انضباطی اینطور استنباط می‌شود که با کمیته استیناف مشکل دارد، مگر می‌شود هیچ کس مقصر نباشد؟

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش شایانیوز به نقل از فارس، مجتبی فریدونی در خصوص حواشی و اتفاقاتی که به خاطر اخراج دروازه‌بان ذوب‌آهن در جریان دیدار مقابل سایپا افتاد، اظهار داشت: شهاب گردان می‌گوید برخوردی با بازیکن حریف نداشته، ما هم که روی عکس‌ها و فیلم ها نگاه کردیم برخورد خاصی صورت نگرفته، به هرحال داور تشخصیص داده اما اگر همان موقع کارت قرمز می داد کار به اینجاها نمی‌کشید.

مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن افزود: او به صحنه نزدیک بوده، داور خط هم روی خط آفساید بوده و زاویه دید مناسب داشته ولی اینکه داور چهارم صدا می‌کند و می‌گوید کارت قرمز عجیب است. صفایی داور مطرحی است. اینکه تشخیص داور چهارم از فاصله 40متری که بیشتر در لیگ دسته دو و لیگ دسته یک سوت زده و فقط یک بازی لیگ برتری در کارنامه اش دارد بهتر از صفایی بوده، جای تعجب دارد.

وی در مورد مشورت داور وسط با داور چهارم عنوان کرد: در فوتبال ایران باب شده که داوران چهارم نقش VAR‌ را بازی می‌کنند. در این فصل دو سه بار این اتفاق افتاده و هیچ وقت یادم نمی آید داور در مشورت با داور چهارم رای خودش را عوض کرده باشد. بازی ما با پیکان، پیکان و سایپا و این هم سومی بود که در نوع خودش جالب است. این هم بدعت بدی است که با داور چهارم مشورت می‌کنند و او رای را عوض می‌کند.

فریدونی در خصوص اینکه مشورت داوران وسط با کمک‌ها نشان می‌دهد آن‌ها به کمک از بیرون زمین احتیاج دارند و به این ترتیب لزوم استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد، گفت: داوران انسان هستند، خطا می‌کنند و زاویه دید خودشان را دارند. ما بارها این صحنه را دیدیم و بررسی کردیم که ببینیم آیا خطایی صورت گرفته یا نه، در آن لحظه نمی‌شود تصمیم گرفت و فقط با تکنولوژی VAR می‌شود تشخیص داد.

وی افزود: این سیستم امکانات زیادی دارد. می‌تواند زوم کند و بزرگنمایی کند، از زوایای مختلف بررسی کند و... اینگونه می‌توان تصمیم درست گرفت. حالا شما با کمک‌ها یا با تمام تماشاگران مشورت کنید فایده ای ندارد. باید زوایای مناسب باشد تا صحنه را به خوبی ببینید. وقتی کشورهای اروپایی با آن همه سابقه و سطح بالای فوتبال به سمت VAR رفتند یعنی این سیستم جزو ضروریات است.

مدیرعامل ذوب‌آهن با اشاره به ضررهای مالی باشگاه‌ها به خاطر اشتباهات داوری عنوان کرد: باشگاه‌های ما شاید در سال 70-60 میلیارد هزینه می‌کنند اما با 4 سوت اشتباه تمام هزینه‌هایشان از بین می‌رود. در مورد ما خودمان، خداداد افشاریان اذعان کرد 15 امتیاز از ذوب‌آهن گرفته شده، اگر این امتیازات را داشتیم الان بالای جدول بودیم. چرا باید این اتفاقات بیفتد وقتی می‌توان با حدود250هزار دلار VAR‌را وارد کشور کرد؟ نه خودشان وارد می کنند نه اجازه می‌دهند ما بیاوریم. از 18اردیبهشت در این مورد مکاتبه می کنیم که سازمان لیگ حداقل پیشنهاداتی که به ما رسیده را بررسی کند اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

فریدونی در مورد رفتار ناظر بازی با سایپا گفت: جلال مرادی به جای اینکه مدیریت کند از لحظه اول به جروبحث و امرونهی با همه می‌پردازد، او کاری می‌کند کسی هم که آدم آرامی است موضع بگیرد. به جای اینکه مدارا و بزرگی کند مدام با عتاب و دادوفریاد رفتار می‌کند. متاسفانه رفتار خوبی نداشت. خودش یکی ازعوامل اصلی ایجاد تنش و درگیری بود و ممکن بود اوضاع بدتر هم بشود. از نماینده فدراسیون که از نظر کسوت و سن از همه جلوتر است انتظار می‌رود شرایط را مدیریت و اختلافات را حل کند نه اینکه خودش یک پای تنش باشد.

وی افزود: ما با کسی مشکلی نداریم اما او خودش به خاطر درگیری‌هایی که مخصوصا روی تیم ما ایجاد کرده بود، آتش را تندتر می کرد. به تیم مقابل کار نداشت. به مجتبی حسینی مدام می گفت نباید اینجا باشی باید آنجا بنشینی، چرا اینجا آمدی و... اوضاع داشت بدتر می شد ولی به خیر گذشت.

فریدونی در مورد اینکه آیا ذوب‌آهن از داور بازی با سایپا شکایت می‌کند، گفت: شکایت فایده ای ندارد. این همه شکایت کردیم چه شد؟ در نهایت ممکن است چند هفته به او بازی ندهند. چه دردی از ما دوا می کند؟ ضمن اینکه نشان داده‌اند خیلی هم به این شکایات رسیدگی نمی‌کنند.

مدیرعامل ذوب‌آهن در مورد اینکه آیا باشگاه با شهاب گردان به خاطر رفتاری که در بازی با سایپا داشت علیرغم دستور موقت کمیته انضباطی برخورد می‌کند، اظهار داشت: ای کاش کمیته انضباطی همه تصمیمات را به همین سرعت می‌گرفت و اینقدر سریع کار را پیش می بردند. رفتار مشابه گردان را در لیگ دیدیم که دستور موقت که صادر نشد هیچ، دستور غیر موقت و ابدی و ازلی هم هیچ وقت صادر نمی شود! نمی دانم کمیته انضباطی چگونه برخورد می‌کند.

وی افزود: خود شهاب هم گفت، این فشار برای یک بازی نیست. فشار یک فصل است. از اول فصل بلاهای زیادی سر ذوب‌آهن آوردند. هفته قبل هم در بازی با تراکتور داوری گذاشتند که کلا دو بازی در لیگ برتر سوت زده و بیشتر داور پشت دروازه و داور چهارم بوده که یک پنالتی به آن صورت علیه ما می‌گیرد و باعث باخت تیم ما می‌شود. به هرحال باشگاه رفتار گردان را تایید نمی‌کند و قابل توجیه نیست. در چارچوب مقررات خود باشگاه هم با او برخورد صورت خواهد گرفت اما آستانه تحمل هرکسی یکجا تمام می‌شود.

مدیرعامل ذوب‌آهن در مورد اینکه پس از رای کمیته استیناف در مورد بازی پیکان و سایپا، کمیته انضباطی نیز با صدور رایی دیگر تمام عوامل مسابقه را تبرئه کرد و با این حساب هیچ کس در این ماجرا قصوری نداشته، گفت: احتمالا یک نفر از CAS‌ مقصر بوده! دو ماه همه را بیهوده سرکار گذاشتند. با این رای اینطور استنباط می‌شود که کمیته انضباطی و استیناف با هم مشکل دارند. بلافاصله پس از اینکه آن رای صادر شد، کمیته انضباطی هم رای داد. مگر می‌شود هیچ کس، نه داور چهارم نه ناظر نه سرپرست پیکان و... مقصر نباشد؟

فریدونی در خصوص شرایط ذوب‌آهن در جدول با توجه به تساوی مقابل سایپا عنوان کرد: 4 بازی دیگر داریم. سایپا و نساجی که رقیبان ما هستند هردو با استقلال و گل گهر بازی دارند. باید ببینیم چه نتایج و اتفاقاتی رقم می خورد. امیدوار به بقا در لیگ هستیم و تلاش می‌کنیم. ان‌شاالله این اتفاق بیفتد.

وی در مورد اینکه با توجه به صحبت‌های مربی ذوب‌آهن در کنفرانس خبری بعد از بازی با سایپا، آیا حس می‌کند که عده ای در تلاش برای کم کردن سهمیه اصفهان در لیگبرتر هستند، گفت: نه، من چنین چیزی حس نمی‌کنم. به هرحال او هم تحت فشار بود. فکر نمی کنم کسی عمدی داشته باشد اما چیزی که مشخص است؛ در حق ذوب آهن همه گونه اجحاف شده، 15 امتیاز کم نیست. اگر آن را داشتیم این همه حرص نمی‌خوردیم و بالانشین بودیم. امیدواریم مسئولان فکری برای فصل‌ آینده کنند که این اتفاقات نیفتد. اگر قرار است VAR  بیاورند این کار را انجام بدهند وهمچنین برای داوران کلاس‌های توجیهی، آموزشی، آمادگی جسمانی، روانی و...بگذارند که با سرنوشت تیم‌ها اینطور بازی نشود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها