|

داور دربی چگونه مصدوم شد؟!

داور دربی بخاطر مصدومیت نتوانست تا پایان دیدار در زمین بماند و از زمین بیرون رفت.

لینک کوتاه کپی شد

اشکان خورشیدی در حالی به‌عنوان داور بازی حساس فینال جام حذفی انتخاب شد در فصل اخیر حتی یک قضاوت در مسابقه استقلال و پرسپولیس نداشت و به همین دلیل حضورش در این بازی جنجالی شده بود که البته در طول مسابقه صحنه‌های بحث‌برانگیز زیادی نیز مثل دربی‌های قبل اتفاق نیفتاد تا او مورد هجمه آن‌چنانی قرار نگیرد، اما یک اتفاق موجب شد او تبدیل به چهره شاخص دربی ۱۰۱ شود.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از ورزش سه؛ این داور که در آستانه بازنشستگی قرار دارد و در سالیان اخیر قضاوت‌های جنجالی زیادی داشته، در ابتدای فصل دو بار در تست‌های داوری رد شده بود که در آخرین بازی ۰۲-۱۴۰۱ و فینال جام حذفی این موضوع کاملا به چشم آمد و در نهایت هم بخاطر گرفتگی عضله پای چپ تصمیم گرفت قضاوت را ادامه ندهد.

شکان خورشیدی که در نیمه اول در یک صحنه جنجالی پنالتی به سود استقلال نگرفت و در نیمه دوم نیز بخاطر کارت ندادن به مرتضی پورعلی‌گنجی (به اعتقاد آبی‌ها) یک صحنه بحث‌برانگیز دیگر رقم زده بود، در دقیقه ۸۱ یک اتفاق عجیب رقم زد که در تاریخ ۱۰۰ دربی گذشته اتفاق نیفتاده بود.

 

خورشیدی که بنابر نظر بسیاری از اهل فن و کارشناسان داوری نباید سوت دربی فینال جام حذفی را می‌زد، در دقیقه ۸۱ و صحنه‌ای که مهدی ترابی نفوذ سریعی از سمت چپ به محوطه جریمه استقلال داشت، بخاطر گرفتگی عضله دو قلوی پای چپ لنگ لنگان به کارش ادامه داد و با وقفه بازی به کنار زمین آمد تا مداوا شود.

پس از اینکه این داور به کنار زمین آمد تا مورد مداوا قرار بگیرد، پس از زدن اسپری توسط کادر پزشکی، مجددا چند قدم برداشت که اعلام کرد نمی‌تواند به بازی ادامه دهد تا محمدحسین زاهدی‌فر به جای او ادامه قضاوت به‌عنوان داور وسط را برعهده بگیرد.

1881989

در حالی که کمیته داوران بخاطر جلوگیری از حواشی و قضاوت دقیق‌تر تصمیم گرفت در فینال جام حذفی از داوران پشت دروازه و همچنین کمک داور ذخیره استفاده کند، بخاطر مصدومیت اشکان خورشیدی و ناتوانی او در ادامه بازی، محمدحسین ترابیان که داور چهارم بود، وارد زمین نشد تا زاهدی‌فر داور وسط شود.

زاهدی‌فر که در دربی رفت فصل اخیر لیگ برتر نخستین قضاوت خود در تاریخ شهرآورد را تجربه کرده و آن دیدار با تساوی ۲ بر ۲ به پایان رسیده بود، امروز به‌عنوان کمک داور اول پشت دروازه فعالیت داشت و پس از اینکه بازی بخاطر مصدومیت اشکان خورشیدی ۷ دقیقه و نیم دچار وقفه شد، ادامه بازی را قضاوت کرد.

1882002

پس از قضاوت زاهدی‌فر، یک صحنه مشکوک در دقیقه ۶+۹۰ در محوطه جریمه استقلال اتفاق افتاد که او برخورد محمدحسین مرادمند با عیسی آل‌کثیر را پنالتی تشخیص نداد و البته مهاجم سرخ‌پوشان را به دلیل تمارض با کارت زرد جریمه کرد و یک دقیقه بعد هم روی زمین افتادن مهدی قایدی در محوطه جریمه پرسپولیس را پنالتی نگرفت.

اما این پایان جنجال‌های داوری دربی ۱۰۱ نبود و در حالی که ۹ دقیقه وقت اضافه اعلام شده بود، در آخرین دقیقه یک خطا در سمت راست زمین برای استقلال اعلام کرد که همین ضربه ایستگاهی با سانتر سعید مهری و ضربه سر محمدحسین مرادمند تبدیل به گل شد تا بازی به وقت اضافه برود.

1882015 1882016 1882017

در حالی که استقلال گل مساوی را زده بود، یحیی گل‌محمدی به داور چهارم تاکید می‌کرد که باید خطای پنالتی روی آل‌کثیر گرفته می‌شد و از این موضوع گلایه داشت ولی جنجال‌ها به همین جا ختم نشد و در زمان سوت پایان مسابقه، زاهدی‌فر بنابر مشورت با داوران چهارم و ذخیره، ریکاردو ساپینتو را به دلیلی که هنوز نامشخص است، با کارت قرمز مستقیم جریمه کرد تا یک حاشیه بزرگ دیگر شکل بگیرد.

1882021 خورشیدی ابتدا برای خروج از زمین درخواست کمک کرد که زیر بغل او را گرفتند، اما در ادامه خودش لنگان لنگان کنار زمین را مدیریت کرد و مثل داور ذخیره کارش را ادامه داد.

محمد فنایی، کارشناس و پیشکسوت داوری، در این باره می‌گوید: تعویض داور موجب شد تا مشکلاتی هم به وجود بیاید. داوری که در ۱۰ دقیقه آخر می‌آید، اصلا تمرکز و کنترل ندارد و به نظرم یک سری تصمیمات اشتباه داشت. به نظرم قبل از گل استقلال، خطا به نظر می‌آمد (روی آل‌کثیر).

فنایی با انتقاد از وضعیت آمادگی جسمانی اشکان خورشیدی گفت: وقتی داور را تعویض می‌کنند، نشان می‌دهد که خورشیدی این آمادگی را نداشت.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها