|

نگاه ایرانی ها امشب به مهدی طارمی است؛ شیرها قربانی جدید می شوند؟

فقط چند ساعت تا بازی تیم‌های پورتو و لیون باقی مانده است.

لینک کوتاه کپی شد

دور رفت مرحله یک هشتم نهایی لیگ اروپا و ماجراجویی جدید برای ستاره ایرانی پورتو؛ مهدی طارمی. درباره مهدی طارمی و گذشته‌اش به کرات صحبت شده است. اینکه که بود. چه بود و چه کار کرد. اینکه چه اشتباهاتی داشت و چه فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشت.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فوتبال 360؛ می‌خواهیم در این گزارش به وضعیت کنونی‌اش بپردازیم. به اینکه با چه اعداد و ارقامی ایستاده و چه فرمی دارد و صاحب چه رکوردهایی است. 

18 گل و پاس گل در 14 بازی آخر

ابتدا از آخر شروع می‌کنیم. مهدی طارمی این روزها در بهترین شرایط ممکنش قرار دارد. او در 12 بازی از 14 بازی رسمی اخیری که برای پورتو و تیم ملی ایران انجام داده، در 12 مسابقه یا گل زده، یا پاس گل داده و یا هر 2 کار را انجام داده است. 10 گل و 8 پاس گل ماحصل او در این مسابقات بوده و جالب است بدانید در 6 بازی اخیرش، بدون توقف و به اصطلاح سکته‌ای توانسته اثرگذار باشد. این اثرگذاری شگفت‌انگیز، مهدی را در صف بهترین بازیکنان این روزهای فوتبال اروپا قرار داده است.

مهدی بالاتر از امباپه و در حوالی بنزما و صلاح

کریم بنزما و محمد صلاح در حال حاضر با 29 اثر مستقیم (گل و پاس گل) در لیگ‌های اروپایی درخشیده‌اند و بعد از آن‌ها کسی نیست جز مهدی طارمی. ستاره بوشهری پورتو با 13 گل و 12 پاس گل و 25 اثرگذاری گوی سبقت را از کیلیان امباپه (24) و دومینکو براردی (23)ربوده است.

حالا نگاهی به عملکرد کلی مهدی در لباس پورتو در این فصل می‌اندازیم. او 36 بازی در لیگ پرتغال، جام حذفی پرتغال، لیگ اروپا، لیگ قهرمانان اروپا و آلیانز کاپ انجام داده که ماحصل آن 17 گل و 16 پاس گل بوده است. یک آمار شگفت‌انگیز برای پسری که از زمان حضورش در فوتبال پرتغال که به 3 فصل قبل برمی‌گردد 47 گل به ثمر رسانده و هیچ بازیکنی در این لیگ به اندازه او موفق به انجام این کار نشده است. 

ماموریت سخت طارمی برای آقای گلی در لیگ

لیگ پرتغال 25 هفته خود را پشت سر گذاشته و پورتو بدون حتی یک باخت و با ثبت 21 برد و 4 تساوی صدرنشین است. طارمی در جدول گلزنان هم‌اکنون با 13 گل در رده چهارم قرار دارد و برای آقای گلی مجدد کار سختی پیش رویش قرار دارد. داروین نونز، مهاجم بنفیکا 20 گل به ثمر رسانده و تقریبا هر 70 دقیقه دروازه رقبا را گشوده که این میانگین برای مهدی در حوالی عدد 140 قرار دارد. ریکاردو هورتا از براگا با 15 گل دوم است و لوییس دیاس، هم‌تیمی سابق مهدی که حالا در لیورپول می‌درخشد، 14 گل به ثمر رسانده است. مهدی 9 هفته فرصت دارد تا غیرممکن را ممکن کند.

آقای پاس گلی، عنوانی که به مهدی نزدیک‌تر است

در جدول پاس گل‌دهنده‌ها، وضعیت برای طارمی بهتر است. او با 12 پاس گل در رده دوم قرار دارد و فقط رافا سیلوا از بنفیکا با 15 پاس گل را بالای سر خود می‌بیند. مهدی با ادامه روند فوق‌العاده خود در دادن پاس گل و وجود زوجی چون اوانیلسون می‌تواند به صدر جدول برسد. شماره 9 پورتو این روزها بیشتر از گلزنی، پاس گل دادن را دوست دارد. مهدی فصل پیش هم بهترین پاسور لیگ برتر پرتغال شد.

موثرترین بازیکن لیگ پرتغال؛ شماره 9 پورتو

حالا نوبت به صدرنشینی مهدی در یک فاکتور خاص رسیده است. چیزی که این روزها مهاجم تیم ملی فوتبال کشورمان را از بقیه مهاجمان تمیز می‌دهد عملکرد درخشان او در گلزنی و پاس گل دادن در کنار یکدیگر است. پیرو همان جدولی که در ابتدا به آن اشاره شد و مهدی در رده سوم تاثیرگذارترین بازیکنان حال حاضر اروپا قرار داشت؛ او با ثبت 13 گل و ارسال 12 پاس گل در لیگ پرتغال از این حیث صدرنشین است و نسبت به داروین نونز با 22 گل و پاس گل عملکرد بهتری داشته است. رافا سیلوا نیز روی 22 گل تاثیر مسقتیم داشته است.

پنالتی‌های خود را به آقای 100 درصدی بسپارید

مهدی در لیگ پرتغال فقط 2 گل از روی نقطه پنالتی در این فصل به ثمر رسانده و این در شرایطی است که داروین نونز سه گل را از روی نقطه پنالتی وارد دروازه رقبا کرده است. مهدی همچنین در لیگ فقط 2 بار پنالتی گرفته و یکی 2 بازیکن از این حیث نسبت به او بیشتر پنالتی گرفته‌اند. اما نکته جالب دیگر توانایی طارمی در گلزنی از روی نقطه پنالتی است. او که پیش از این سابقه از دست دادن پنالتی را داشته در نرخ گل کردن پنالتی‌هایش در فوتبال خودمان 50 درصد بود از وقتی به پورتو آمده، 15 بار پشت توپ در باشگاه و تیم ملی قرار گرفته که جملگی تبدیل به گل شده است. 

لیون قربانی بعدیِ ستاره ایرانی؟

یکی از اهداف مهدی طارمی در این فصل لیگ اروپا است. او در لیگ قهرمانان یک گل زد و در پلی‌آف لیگ اروپا نیز مقابل لاتزیو در ورزشگاه المپیکو درخشید تا نشان دهد گلزنی در مسابقات اروپایی را به خوبی بلد است. حریف بعدی پورتو لیون فرانسه است. تیمی که با هدایت پیتر بوژ وضعیت خوبی در لیگ یک فرانسه ندارد و در رده نهم جای گرفته است. ژروم بواتنگ، جیسون دنایرتیاگو مندس، کاستلو لوکبه و ... مهمترین عناصر خط دفاعی لیون هستند که باید مقابل طارمی احتمالا زجر بکشند. آنتونی لوپز، دروازه‌بان سابق رم هم در درون دروازه تیم فرانسوی قرار دارد.

با فرم فوق‌العاده‌ای که طارمی دارد باید هرروز راجع به رکوردشکنی‌های جدیدش صحبت کنیم. پورتو در لیگ صدرنشین است. در جام حذفی وضعیت خوبی دارد و در لیگ اروپا نیز جزو 16 تیم پایانی قرار گرفته است. این یعنی بازی‌های قابل توجهی تا پایان فصل مانده و ماجرای مهدی به اتمام نرسیده است. 

همانطور که می‌دانید، اژدهاها، لقب تیم پورتوی پرتغال است و بدون تردید مهدی طارمی، برازنده‌ترین فرد برای یدک کشیدن این لقب در تیم سرجیو کونسیسائو است. او با گل‌ها و پاس‌ گل‌هایش دفاع هر تیمی را به آتش می‌کشد و به پیش می‌رود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی