|

چالش های اصلی در مدیریت اقتصاد ایران کدامند؟

«اقتصاد ایران با چالش های جدی در امر حکمرانی و مدیریت خود رو به رو است که هر چه سریعتر باید مخاطب قرار گیرند.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بر کسی پوشیده نیست که چالش ها و مشکلات اقتصادی و معیشتی از جمله مهمترین مشکلاتی هستند که ایرانِ امروز به آن ها گرفتار است. در این راستا، آمارهای رسمی حاکی از این هستند که در نتیجه تحریم های خارجی و البته تداوم برخی روندهای غلط داخلی، شمار زیادی از مردم کشورمان از حیث استانداردهای زندگی و وضعیت معیشتی با مشکلات و موانع جدی رو به رو شده اند و این مساله در نوع خود سبب شده تا آن ها در حوزه های سیاسی و اجتماعی با نوعی دلسردی رفتار کنند.

با این همه، باید توجه داشته باشیم که همانطور که پیشتر نیز گفته شد، جدای از محرک های خارجی که در کنترل کشورمان نیستند، محرک ها و مسائل داخلی نیز مطرح هستند که در نوع خود اثرگذاری منفی را برای کشورمان دارند. از این رو، به طور خاص در حوزه اقتصاد ایران، 2 چالش جدی در حوزه مدیریت این حوزه وجد دارد که باید هر چه سریعتر مخاطب قرار گیرد و برای آن ها راه علاجی اندیشیده شود. اولا، در سال های گذشته و البته وضعیت کنونی، یکی از اصلی ترین نقدها به حوزه حکمرانی اقتصادی این بوده که به این حوزه، نگاه جزیره ای و بخش‌بخش معطوف بوده و هست.

اقتصاد 1400

این بدان معناست مدیران و مسوولان اقتصادی کشور در حوزه بازارهای مختلف، هر کدام به دنبال ساماندهیِ حوزه کاری خود هستند. این در حالی است که این جنسِ نگاه غلط است و اجزا و بخش های مختلف اقتصادِ ایران همگی بایستی ترجمان انسجام در کنش و عملکرد و در راستای هدفی مشخص و واحد فعالیت کنند. حداقل تا به اینجای کار، شمار زیادی از منتقدان و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که این موضوع هنوز به یک مساله برای بسیاری از مدیران حوزه حکمرانی اقتصادی کشورمان تبدیل نشده است.

از این منظر، اصلِ انسجام بخش های مختلف در حوزه حکمرانی اقتصادی برای تحقق اهدافی روشن و مشخص، باید به یک مساله و اولویت برای این حوزه تبدیل شود. در غیراینصورت ما شاهد هدررفتِ منابع کشور و البته برجسته شدنِ بیش از پیش آسیب ها و خسارات در اقتصاد کشورمان خواهیم بود. نکته دوم که آن هم به نوعی تابعی از مساله نخستین است که در گزارش حاضر به آن اشاره کردیم این است که به نظر می رسد هنوز مبدا تورم و گرانی در اقتصاد ایران از نگاه شماری از مدیران اقتصادی به خوبی درک نشده است.

کما اینکه شاهدیم بعضا مثلا فلان مدیر اقتصادی در حوزه کاری خود از ضرورت تثبیت قیمت ها و عدم افزایش آن ها صحبت می کند. این در حالی است که اساسا تثبیت قیمت ها در حوزه کاری وی، با واقعیت های جاری و کلان در اقتصاد ایران همخوانی ندارد. از این رو، مدیران بخش های مختلف عرصه حکمرانی اقتصادی ایران باید این دید را درونی کنند که گرانی در حوزه کاری آن ها تابعی از روند کلی تورم در اقتصاد کشورمان است و تا تورم از مبدا آن کنترل نشود و راهکارهایی برای ایجاد بهبود در فضای کلی اقتصاد ایران اندیشیده نشود، با توجه به نرخ تورم جاری در اقتصاد ایران، تداوم روند صعودی تورم در اقتصاد ایران امری کاملا عادی و طبیعی است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها