|

آیا روغن آفتابگردان برای سلامتی مفید است؟

روغن آفتابگردان یکی از بهترین روغن‌های خوراکی است که برای پوست نیز مفید است. خاصیت ضدالتهابی آن باعث می‌شود تا التهابات یا سوزش پوست به هر…

لینک کوتاه کپی شد

روغن آفتاب گردان به دلیل داشتن خواص متعدد امروزه هم برای پخت و پز و هم برای سلامت بدن از آن استفاده می شود و برای چندین نسل به صورت داروئی کاربرد داشته است. برای اطلاع از خواص بسیار زیاد این روغن متن زیر را بخوانید.  

 

دانه‌ و روغن آفتابگردان چه ویژگی هایی دارند؟

دو نوع دانه آفتابگردان وجوددارد، دانه آفتابگردان شیرین و دانه آفتاگردان غیرروغنی. دانه آفتابگردان شیرین، خوراکی است و برای گرفتن روغن به‌کارمی‌رود و دانه آفتابگردان غیرروغنی، برای تغذیه حیوانات به‌کارمی‌رود و برای مصرف انسانی مناسب نیست. روغن آفتاب گردان از دانه‌های سیاه و تمام گل آفتابگردان، گرفته‌می‌شود.

روغن آفتابگردانی که با سرما پرس شده است، رنگی کهربایی و مزه‌ای ملایم و خوشایند دارد. روغن تصفیه شده کم‌رنگ است. روغن آفتابگردان به‌دلیل داشتن مقدار بالای چربی چند غیراشباع برای پخت‌وپز به دیگر روغن‌ها مانند روغن کانولا، گل رنگ، ذرت و زیتون ترجیح‌داده می‌شود. خواص نرم کنندگی عالی و ماندگاری بالای آن این روغن را برای محصولات آرایشی عالی می‌کند.

00a8c8cfdad37d37ed556572b6ca1d76

 

خواص روغن آفتابگردان چیست؟

از نظر ترکیب شمیایی روغن آفتابگردان یکی از غنی‌ترین روغن‌های گیاهی است که بخش عمده آن از تری گلیسیریدها و بخش کوچکی از فسفولیپیدها، توکوفرول‌ها و استرول‌ها تشکیل شده‌. این روغن مانند دانه‌های آفتابگردان حاوی انواع ویتامین‌ها، املاح و مواد معدنی است که همگی برای سلامت انسان ضروری هستند. به چند مورد از خواص این روغن برای سلامتی در متن زیر اشاره می کنیم.

 

فواید قلبی‌عروقی

روغن آفتابگردان، سرشار از ویتامین E است و چربی اشباع پایینی دارد. همچنین، سرشار ازمواد شیمیایی و گیاهی خاص مانند کولین و اسیدفنولیک است که برای قلب مفیدند. به علاوه، این روغن شامل چربی‌های تک‌غیراشباع و چندغیراشباع است که در کنار ویتامین‌ها، آن را به یکی از سالم‌ترین روغن‌های خوراکی تبدیل‌می‌کنند. روغن آفتابگردان با اولئیک بالا، حاوی ۸۰ درصد یا بیشتر چربی تک‌غیراشباع است. بنابراین، روغن آفتابگردان به کاهش بیماری‌های قلبی‌عروقی و احتمال حمله قلبی کمک‌می‌کند.

 

کاهش کلسترول

چربی‌های اشباع موجود در دیگر روغن‌ها، به‌آسانی درطول متابولیسم شکسته نمی‌شوند. درنتیجه، این چربی‌ها، ازطریق خون به دیگر قسمت‌های بدن رفته و ته‌نشین می‌شوند و درنتیجه، سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) را افزایش‌می دهند. این، باعث مشکلات قلبی مانند آمبولی، تصلب شرایین، دردهای مفصلی و نقص‌های مادرزادی می‌شود.

روغن آفتابگردان، سرشار از چربی‌های تک‌غیراشباع و چندغیراشباع است که انرژی را تامین‌کرده و نسبت HDL/LDL (کلسترول خوب) بدن را در سطح ایده‌آلی نگه‌می‌دارد. زیرا، به عصب و دیواره‌های سلولی می‌چسبد و از ورود چربی و کلسترول به درون سلول جلوگیری‌می‌کند.

 

جلوگیری از دیگر سرطان‌ها

کارتنوئیدهای موجود در روغن آفتابگردان به جلوگیری از سرطان‌های رحم، ریه و پوست کمک‌می‌کنند. به‌علاوه، منبع خوبی از ویتامین A را تامین‌کرده و به جلوگیری از آب ‌مروارید کمک‌ می‌کند.

139402051206368805169144

 

پروتئین بدن را تامین می کند 

روغن آفتابگردان، حاوی پروتئین نیز هست که برای ساخت و ترمیم بافت‌ها و تولید هورمون‌ها و آنزیم‌ها حیاتی است. بدن ما به مقادیر بالای پروتئین نیازدارد. چون بدن، پروتئین را ذخیره‌نمی‌کند، پروتئین باید مصرف‌شود و روغن آفتابگردان این نیاز را برطرف‌می‌کند.

 

مفید برای افراد دیابتی

از فواید مصرف روغن آفتابگردان می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مصرف متعادل این روغن برای افراد دیابتی مفید بوده و به تنظیم سطح قندخون در افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند.

 

درمان عفونت انگشتان

از نظر طب سنتی استفاده از روغن آفتابگردان راه موثری برای درمان عفونت انگشتان پا است. روغن آفتابگردان با خاصیت بازسازی به درمان سریع‎‌‌تر زخم‌های حاصل از عفونت نیز کمک می‌کند.

 

افزایش سطح ایمنی

این روغن مفید سرشار از ویتامین E است و همان‌طور که می‌دانیم ویتامین E با خواص آنتی‌اکسیدانی بالا سطح ایمنی بدن را ارتقاء داده و مانع ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود.

oil-2759779_960_720

 

خواص روغن آفتابگردان برای پوست

روغن آفتابگردان، به‌دلیل خواص آرامبخش ومرطوب‌کنندگی راهی طبیعی و سالم برای داشتن پوستی عالی است. این روغن، به‌دلیل سرشار بودن از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان، به طور گسترده‌ای برای اهداف دارویی و زیبایی به‌کاررفته و برای آکنه، اگزما، التهاب، قرمزی و خارش پوست مفید است. برخی از خواص روغن آفتابگردان برای پوست در زیر آمده است.

 Vitamin-E-oil-1

 

عامل مرطوب‌کننده موثر

روغن آفتابگردان به‌دلیل خواص نرم‌کنندگی، به بازگرداندن رطوبت پوست کمک‌می‌کند. استفاده از روغن آفتابگردان به‌عنوان لوسیون بر پوست نوزادان نارس، مانند یک سد محافظتی عمل‌کرده و ماساژ آنها با این روغن به کاهش عفونت پوستی تا ۱۴ درصد کمک‌می‌کند. بنابراین، روغن آفتابگردان را می‌توان برای محافظت روزانه پوست آنها به‌کاربرد.

 

درمان آکنه

روغن آفتابگردان حاوی ویتامین‌های C ، A و D و همچنین کارتنوئیدها و موم‌هایی است که بدون بستن منافذ پوست به راحتی جذب آن شده و از فعالیت باکتری‌های عامل آکنه جلوگیری کرده و به بازسازی پوست کمک می‌کند.

 

خشکی پوست را درمان‌می‌کند

روغن آفتابگردان، به‌دلیل نرم‌کنندگی طبیعی، توانایی بازگرداندن رطوبت پوست را افزایش‌می‌دهد و برای افرادی با پوست خشک، دهیدراته و حساس مفید است. ترکیبی از روغن آفتابگردان و روغن کرچک برای انعطاف‌پذیری و رفع سلول‌های مرده و آلودگی‌های پوست موثر است. این ترکیب، می‌تواند به‌عنوان یک پاک‌کننده به‌کار برود و دیگر برای مرطوب‌کردن پوست، به استفاده از مرطوب‌کننده‌هایی مانند روغن‌های حاوی اسیدهای چرب و ویتامین، نیازی نیست.

face-oil

 

مضرات روغن آفتابگردان چیست؟

از آنجا که زیاده‌روی در مصرف هر ماده‌ای مضر است، روغن آفتابگردان نیز از این قاعده مستثنی  نیست و علی رغم تمام خواص ذکر شده از نظر طب سنتی زیاده‌روی در مصرف آن مانند سایر روغن‌ها مضر بوده و با دریافت کالری اضافی باعث چاقی و اضافه وزن خواهد شد. علاوه بر این مصرف بیش از حد این روغن باعث پیشرفت آترواسکلروز در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شده و خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات را افزایش می‌دهد.

5df1e34653a77

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی