|

روش های برگشت رنگ ظروف مسی / فداکاری و سیاهی مس برای خوشمزگی و لعاب بیشتر غذا

اگر شما هم ظرف مسی دارید و با سیاه شدنش حسابی به مشکل خوردید، پس حتما با این مطلب و روش های برگشت رنگش آشنا بشید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- ظرف و ظروف درست به مانند دیگر لوازم خونه از جنس های مختلفی ساخته میشن. افراد در طول زندگی از این ظروف استفاده کرده و کهنه و کهنه ترش می کنند. البته که این مسئله در مورد همه ظرف ها صدق نمیکنه و مثلا اینجوریه که شما یکسری ظرف رو داخل بوفه و کابینت های بالایی نگهداری می کنید تا مبادا خراب نشن و تنها در مواقعی که مهمان میاد اونها رو مورد استفاده قرار میدید. یکسری ظرف هم هستن که دم دستی اند خب چندان براتون اهمیت ندارند. اما برخی ظروف به دلیل جنس ظریفی که دارند شاید چندان هم استفاده نشده باشن، اما زود خراب بشن و قابلیت از دست دادن ظاهر اولیه شون رو داشته باشند، مثل ظروف مسی. البته که هستند آشپز هایی که بر این نظرند پخت و پز غذا در ظرف های مسی باعث بهتر شدن طعم و رنگ و لعاب اونها خواهد شد. به همین دلیل این جنس ظرف در سال های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده اند و خیلیا بهشون علاقه مند شده اند. ولی بدیه این ظرف های زیبا اینه که بعد از مدتی کدر که هیچ، به کل رنگشون رو از دست میدن و صاحبشون رو حسابی ناراحت می کنند. اما خبر خوب اینه که اصلا نگران نباشید چرا که این مسئله نیز راه حل های خودش رو داره و در ادامه قراره با روش های خونگی سفید و براق کردن ظروف مسی آشنا بشیم. 

روش های تمیز کردن سیاهی ظرف مسی

دلیل سیاه شدن ظروف مسی و راه حل جایگزین

مس و به طبع ظروف مسی از خاصیت اکسیداسیون برخوردار است. یعنی وقتی رطوبت بهش میخوره و یا حتی آب و هوای نمدار، شروع میکنه به اکسیده شدن. به همین دلیل بهترین کار اینه که ظروف مسی رو بعد از اینکه شستید، حتما با یه دستمال نخی تمیز کاملا خشکشون کنید. در واقع وجود قطرات آب و حتی نم بر روی ظرف های مسی باعث سیاه شدنشون خواهد شد و از طرف هم ظرف ها رو برای مدت طولانی داخل سینک و یا جایی که آب هست نگه ندارید.

از دیگر دلایلی سیاه شدن ظروف مسی قرار دادن اونها بر روی حرارت زیاد است. در این شرایط گرما میتونه لایه های رویی مس آسیب بزنه و باعث تیره و کدر شدنشون بشه. بهترین کار اینه که از حرارت کم بهره ببرید و یا اینکه حتما شعله پخش کن بزارید. 

و اما مایع ظرفشویی که فکر می کنیم ظروف رو تمیز میکنه، در واقع داره ظرف های مسی رو کدر میکنه. این مواد شوینده به دلیل خاصیت قلیایی که دارند میتونن باعث کدر شدن و رنگ پریدگی ظرف های مسی شوند. در عوض بهترین جایگزین اینه که از پودر دستی لباسشویی استفاده کرده و اسکاج های سیمی خشن رو هم کنار بگذارید.

روش های تمیز کردن سیاهی ظرف مسی

استفاده از سس کچاپ

اما حالا که ظرفتون کدر یا سیاه شده اصلا اشکالی نداره ناراحت نباشید چرا که شما میتونید تنها با یک سس کچاپ این مشکل رو برطرف کنید. این روش یکی از کاربردی ترین روش های سفید کردن ظروف مسی هستند که شما میتونید ازشون کمک بگیرید. جهت انجام این کار با سس کچاپ کافیه تا یکم از سس رو بر روی یه اسکاج نرم ریخته و بر روی ظروف بکشید و بر روی ظرفشتون بکشید. این کار رو یه چند باری تست کنید تا تموم سیاهی ها محو شده و تمیز شوند. این رو بدونید که سس کچاپ قدرت پاک کنندگی فراوونی بر روی ظرف های مسی داره و شما میتونید همون لحظه انجام کار نتیجه اش رو ببینید. بعد از تمیز شدن ظرف ها بهتره که اونها رو آبکشی کرده و با یه دستمال خشکشون کنید. 

روش های تمیز کردن سیاهی ظرف مسی

استفاده از سرکه و نمک

سرکه در تمیز کردن همه چیز قابلیت بسیار بالایی داره. برای انجام این روش کافیه تا کمی سرکه رو داخل ظرفی مناسب ریخته و آن را با مقداری نمک ترکیب نمایید. یادتون نره که تلفیق انجام شده باید یه حالت خمیری طور پیدا کنه. یعنی نمکش باید یکم بیشتر باشه و حالت رقیق و روانی نداشته باشه. حالا وقتش رسیده تا با یه اسکاج نرم از این ترکیب بر روی ظروف مسی بکشید و یه چند دقیقه ای صبر کنید تا سیاهی ها کاملا از بین برن و محو بشن. در نهایت ظروف رو آبکشی کرده خشک کنید. سرکه و نمک میتونن باعث درخشان شدن و پاکیزگی ظرف های مسی شما بشوند.

روش های تمیز کردن سیاهی ظرف مسی

استفاده از لیموترش و نمک

ترکیب لیموترش و نمک نیز شگردی بسیار کارآمد است که برای استفاده ازش کافیه تا لیموترش رو از وسطش برش بدید و داخل نمک فرو ببرید. بعد اون بخش از لیمو که نمکی شده رو بر روی ظروف بکشید و در طول انجام این کار چند باری لیمو رو داخل نمک برده تا کاملا نمکی بشن. لیموترش یه خاصیت اسیدی داره که وقتی به مس کشیده میشه میتونه به رفع سیاهی و تیرگی ها کمک خوبی داشته باشه.

روش های تمیز کردن سیاهی ظرف مسی

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها