|

دمپختک؛ روش پخت سریع با طعم عالی / با دو سه تا ماده اولیه ساده یه غذای خوشمزه بساز

دمپختک یک غذای ساده ست که بدون گوشت پخته میشه اما هم ارزش غذایی بالایی داره و هم بسیار خوشمزست که توی این مقاله طرز تهیه اون رو یاد میگیری.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- کارشناسان تغذیه معتقدن برنامه غذایی انسان ها باید تمام گروه های غذایی رو شامل بشه تا سلامتی و انرژی ما برای کار و فعالیت به خوبی تامین بشه. انواع گوشت، حبوبات، سبزیجات و میوه ها و... باید جوری در برنامه غذایی چیده بشن تا در عین حال که غذاهای تکراری نمی خوریم، بیشترین لذت و فایده رو ببریم. درسته که غذاهای گوشتی مثل چلو گوشت، ته چین مرغ، خورش قورمه سبزی و... خیلی خوشمزه و محبوب هستن اما گاهی هم برای تنوع میشه غذاهای ساده تری درست کرد که بدون گوشت پخته میشن اما هم ارزش غذایی بالایی دارن و هم بسیار خوشمزه هستن. دمپختک یکی از این غذاهاست که توی این مقاله طرز تهیه سریع و راحت اون رو بهتون آموزش میدیم. تا پایان همراه ما باشید.

dampokhtak7

مواد لازم برای تهیه دمپختک

برنج 3 پیمانه

لپه باقالی خشک یک و نیم لیوان

پیاز متوسط دو عدد

روغن مایع مخصوص سرخ کردن به اندازه لازم

کره 30 گرم

نمک 3 قاشق چایخوری

فلفل نصف قاشق چایخوری

زردچوبه یک قاشق چایخوری

زعفران دم کرده یک قاشق غذاخوری

این میزان مواد اولیه برای 4 نفر کافیه و تو میتونی بسته به تعداد نفراتی که میخوای واسشون دمپختک بپزی، این مقدارها رو کم و زیاد کنی.

dampokhtak6

طرز تهیه دمپختک

مرحله اول

برای شروع لپه باقالی خشک رو شسته و به مدت یک ساعت داخل یک کاسه خیس می کنیم.

مرحله دوم

پیازها رو پوست گرفته و نگینی خرد می کنیم. روغن مایع مخصوص سرخ کردن رو داخل قابلمه مناسب ریخته و وقتی داغ شد پیازها رو اضافه می کنیم.

dampokhtak3

مرحله سوم

پیاز که سبک شد، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه رو اضافه کرده و دو سه دقیقه بعد، لپه باقالی که آبکش کردیم رو اضافه می کنیم. یک لیوان آب می ریزیم و وقتی جوش اومد حرارت رو کم می کنیم و 15 دقیقه زمان میدیم تا لپه باقالی بپزه.

مرحله چهارم

بعد از اینکه لپه باقالی پخته شد، برنج شسته شده رو داخل قابلمه می ریزیم. به مقدار کافی آب هم اضافه کرده و حرارت رو زیاد می کنیم تا به جوش بیاد. بعد حرارت رو ملایم می کنیم و اجازه می دیم آب برنج کشیده و تبخیر بشه.

dampokhtak1

مرحله پنجم

وقتی آب برنج تبخیر شد، روی قابلمه دم کنی می ذاریم و اجازه می دیم به مدت 30 تا 40 دقیقه دم بکشه. اواخر پخت کره رو روی دمپختک می ذاریم. برای داشتن یه ته دیگ برشته، حرارت گاز رو در اوایل زمان دم کشیدن، حدود 10 دقیقه متوسط می ذاریم و سپس ملایم می کنیم.

مرحله ششم

وقتی دمپختک دم کشید اون رو داخل ظرف مورد نظرمون می کشیم و همراه سبزی خوردن و سالاد شیرازی میل می کنیم. بعضی ها در کنار دمپختک، تخم مرغ هم نیمرو می کنن.

dampokhtak4

در این مقاله طرز تهیه دمپختک که یه غذای بدون گوشت ولی مقوی و خوشمزه هست رو آموزش دادیم. اگر اهل آشپزی و امتحان کردن مزه های جدید هستید، مطالب آشپزی سایت رو از دست ندید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی