|

غذای لذیذ پاییزی؛ طرز تهیه اناربیج گیلانی همراه با فوت و فن کوزه گری

قطعا با شنیدن نام غذاهای محلی، تمام وجودتان از هیجان امتحان یک مزه ی جدید لبریز می شود. یکی از این غذاهای جذاب، اناربیج گیلانی است.

لینک کوتاه کپی شد
2

شایانیوز- غذاهای ایرانی در همه جای دنیا به برخورداری از طعمی لذیذ و متنوع معروفند. برای اشاره به این تنوع همین قدر بگوییم که ایرانی ها از دیرباز برای تمام فصول و متناسب با محصولات فصلی، ابداع غذایی ماندگار داشته اند. نکته ی  جالب و جذاب اینجاست که سر به هر شهری که بزنید، قطعا با شنیدن نام غذاهای محلی، تمام وجودتان از هیجان امتحان یک مزه ی جدید لبریز می شود. یکی از این غذاهای جذاب، اناربیج گیلانی است.

شش

امروز در شایانیوز با ما همراه شوید تا به طرز تهیه ی این غذای اصیل ایرانی بپردازیم. 

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
مغز گردو ۲۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد بزرگ
سبزی معطر ۳۰۰ گرم
رب انار ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

اولین مرحله اناربیج پزون

در مرحله ی نخست طبخ اناربیج گیلانی، ابتدا سبزی معطر خود را که شامل خالواش، چوچاق، جعفری، گشنیز و نعناع می شود را به ریز ترین حالت ممکن خرد کنید. سپس مناسب ترین تابه ی آشپزخانه ی خود را انتخاب کرده، روی گاز بگذارید و کمی روغن درون آن اضافه کنید.

دومین مرحله اناربیج پزون

در این مرحله وقت آن رسیده سبزی هایی که از پیش خرد کرده اید را درون تابه ریخته و آنقدر تفت بدهید تا خوب سرخ شود. در این قسمت حتما توجه داشته باشید که هرچقدر بیشتر سبزی را تفت بدهید رنگ خورش شما تیره تر خواهد شد. بنابراین اگر دوست ندارید خورش تیره بخورید این کار را به اندازه ادامه بدهید. پس از اینکه سبزی ها حسابی تفت داده شدند، آنها را از تابه خارج کنید و در گوشه ای بگذارید تا برای خودش سرد شود.

مرحله سوم اناربیج پزون

یکی از پیازها را برداشته و آن را نگینی خرد کنید. سپس به همراه کمی روغن، درون یک قابلمه مناسب آن را تفت بدهید تا به مرحله ی شیشه ای شدن برسد. سپس گردو را آسیاب کرده و به قابلمه اضافه کنید و آن را به مدت یک دقیقه تفت بدهید.

مرحله چهارم اناربیج پزون

برای ورود به مرحله چهارم اناربیج پزون، رب انار را بردارید و آن را به همراه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه ی خود اضافه کنید و کمی آنها را تفت بدهید. سپس 4 لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و فرصت بدهید تا گردوها در حرارتی ملایم بپزند و روغن بیاندازند.

مرحله پنجم اناربیج پزون

پس از سپری شدن حدود یک ساعت، سبزی خرد شده را به قابلمه اضافه نمایید و اجازه بدهید تا خورش شما جا بیافتد. در همین حین هرآنچه از پیاز باقی مانده را با رنده ریز کنید و پس از گرفتن آب اضافی، آن را در یک کاسه مناسب قرار بدهید.

مرحله ششم اناربیج پزون

در مرحله ششم، گوشت چرخ کرده را با کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه اضافه کنید و آن را چند دقیقه ای با دست ورز بدهید تا حالتی چسبناک پیدا کند. سپس روی کاسه را با سلفون بپوشانید و آن را درون یخچال بگذارید.

مرحله هفتم اناربیج پزون

پس از سپری شدن حدود 30 دقیقه الی 1 ساعت، کاسه را از یخچال خارج کنید. سپس یک تابه بردارید و آن را روی حرارت قرار دهید و کمی روغن نیز درون آن اضافه کنید. اکنون از درون کاسه به اندازه یک گردو مواد بردارید و مانند کوفته قلقلی به آن شکل بدهید.

مرحله هشتم اناربیج پزون

قلقلی ها را داخل روغن انداخته و آنها را سرخ کنید. پس از اینکه به اندازه کافی سرخ شدند، آنها را درون خورش انداخته و اجازه دهید خورش شما روغن بیاندازد. در پایان ماجرا نیز خورش را به همراه یک کاسه سرو کنید و از خوردن آن لذت ببرید

صثفصث

فوت و فن کوزه گری

نکته اول: سبزی نباید بیش از حد تفت داده ضشود چرا که رنگ خورش را تیره می کند.

نکته دوم: اگر به خورد غذاهای خیلی ترش علاقه ندارید از رب انار ملس استفاده کنید.

نکته سوم: از گردوی تازه برای پخت این غذا استفاده نکنید.

نکته چهارم. به سبزی های معطر محلی دقت کنید چون در طعم غذای شما تاثیر دارند

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها