|

طرز تهیه خورشت قیمه؛ هزینه پخت و میزان کاری + خورشت قیمه رژیمی

اگر دوست دارید طرز تهیه خورشت قیمه رو یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا صفر تا صد خوشمزه تر شدنش رو بهتون بگیم.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- خورشت قیمه یکی از پرطرفدار ترین غذا های ایرانیست که کلی خاطرخواه داره و کمتر کسی رو می تونید پیدا کنید که دوستش نداشته باشه. با این حساب اگر درست کردنش رو بلد نیستید واجبه که یاد بگیرید چرا که توی هر خونه حداقل یک نفر هست که عاشق این خورشت باشه.

وقتی اسم خورشت قیمه می یاد اغلب قیمه سیب زمینی و قیمه بادمجان توی ذهنشون می یاد اما ما چندین مدل خورشت قیمه داریم. مثل قیمه ریزه که اصفهانی ها درست می کنند یا قیمه شاه عباسی که از ترکیب برنج و خورشت قیمه ساده تهیه می شود. بوشهری ها و اردبیلی ها هم خورشت قیمه مخصوص به خودشون رو دارند.

امروز قراره طرز تهیه قیمه سیب زمینی رو آموزش بدیم. علاوه بر این بهتون می گیم که چجوری یه خورشت قیمه رژیمی درست کنید. در نهایت هزینه پخت خورشت قیمه رو هم براتون میذاریم. پس با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه خورشت قیمه برای 4 نفر

گوشت راسته یا فیله گوسفند یا گوساله ۴۰۰ گرم

لپه 1 پیمانه

لیمو عمانی 6 عدد

پیاز متوسط نگینی خرد شده ۲ عدد

قرص استاک گوشت ۱ عدد

گلاب ۱ قاشق غذاخوری

رب گوجه ۲ قاشق غذاخوری سرپر

زعفران دم کرده 3 قاشق غذاخوری

زردچوبه ۱ قاشق چایخوری

ادویه کاری 1/2 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1/2 قاشق چایخوری

پودر گل محمدی 1 قاشق چایخوری

پودر دارچین 1/3 قاشق چایخوری

چوب دارچین ۲ تکه

برگ بو 1 عدد

رزماری 1 عدد

ساقه جعفری چند عدد

پیاز داغ 2 قاشق غذاخوری

سیب زمینی متوسط ۳ عدد

نمک به میزان لازم

روغن به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت قیمه

طرز تهیه خورشت قیمه

1- لپه رو از ۲۴ ساعت قبل خیس کنید و در این مدت چند بار آبشو عوض کنید و بذارید بپزه. موقع پخت یک پیاز رو از وسط نصف کنید و بهش اضافه کنید؛ با این کار خورشت تون خوش طعم تر میشه. در حین پخت لپه کفی که روی آب ایجاد میشه رو بگیرید چرا که باعث کدر شدن خورشت میشه. بعد از پخت آبکشش کنید روی آن آب سرد بگیرید تا بوی زهم و کدریش از بین برود. لپه رو صد درصد نپزید به اندازه‌ای بپزید که ۲۰ دقیقه‌ای هم با خورشت بپزد. اگر لپه رو کامل بپزید ۲۰ دقیقه آخر که به خورشت اضافه می‌کنید له می‌شود. 

2- در مرحله بعد گوشت رو به همراه 3 قاشق غذا خوری روغن مایع، زردچوبه، فلفل سیاه، ادویه کاری، چوب دارچین و پودر دارچین به مدت 20 دقیقه روی حرارت متوسط تفت دهید. 

وقتی گوشت رو روی حرارت میذارید چند دقیقه اول نباید هم بزنیدش چون آب میندازه؛ اما بعد مدام هم بزنید تا مزه ها به خرد گوشت بره. متوسط بودن حرارت خیلی مهمِ چون اگر حرارت خیلی کم باشه گوشت سفت میشه. بعد از اینکه گوشت رو تفت دادید آب جوش + 1 عدد قرص استاک گوشت را بهش اضافه کنید.

3- حالا داخل یک تنظیف تمیز چند ساقه جعفری، رزماری و برگ بو قرار بدید سر تنظیف رو ببندید و داخل خورشت بگذارید. این مواد در گرفتن بوی زهم گوشت خیلی تاثیر دارن.

4- وقتی گوشت ها نیم پز شدن رب رو توی روغن تفت بدید و بهمواد اضافه کنید.

طرز تهیه خورشت قیمه

5- لیمو‌ها رو با چنگال سوراخ کنید و به مدت ۵ دقیقه در آب جوش بجوشانید سپس آبشو عوض کنید این کار را ۲ تا ۳ بار انجام دهید.  لیمو ها رو در دو مرحله به خورشت اضافه کنید. 3 تا رو نیم ساعت آخر بریزید بقیه رو بشکونید پرک های آن را جدا کنید و 15 قیقه آخر اضافه کنید.

6- 15 دقیقه آخر لپه + لیمو عمانی پرک شده + پیاز داغ + گلاب + زعفران + نمک را اضافه کنید و اجازه دهید خورشت ریز جوش بزند در این مرحله لازم نیست زیاد خورشت را هم بزنید. در انتهای پخت چوب دارچین و تنظیف را خارج کنید. وقتی خورشت را از روی حرارت برداشتید پودر گل محمدی را به آن اضافه کنید.

7- سیب زمینی‌ها رو به صورت خلالی نازک خرد کنید سپس در آب سرد بریزید و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار دهید بعد آب رو عوض کنید مجدد آب سرد روی آن بریزید و در یخچال قرار دهید ۲ تا ۳ بار این کار را تکرار کنید عوض کردن آب سیب زمینی باعث می‌شود نشاسته اضافه آن گرفته شود.

سپس در یک قابلمه کوچک تا نیمه روغن بریزید و سیب زمینی‌ها را به اندازه‌ای که در روغن شناور باشد داخل قابلمه بریزید و در روغن داغ سرخ کنید بعد روی یک توری پهن کنید تا خنک شود به همین ترتیب تمام سیب زمینی‌ها را سرخ کنید سیب زمینی‌ها را روی هم روی توری قرار ندهید، چون خمیر می‌شوند.

طرز تهیه خورشت قیمه

خورشت قیمه چقدر کالری دارد؟

تا اینجا طرز تهیه خورشت قیمه ساده را گفتیم که هر قاشق غذاخوری آن 44 کالری دارد و 100 گرم آن 200 کالری دارد. قطعا خورشت قیمه با پلو خیلی می چسبه که باید کالری اون رو هم حساب کنیم. یک کفگیر پلو که به صورت کم چرب پخته شده باشه حدود 250 کیلو کالری دارد. یک کفگیر پلو شامل 6 قاشق غذاخوری است.

چجوری خورشته قیمه رژیمی درست کنیم؟

با رعایت چنتا نکته میتونید خورشت قیمه تون رو رژیمی کنید. اول اینکه به جای روغن مایع از روغن زیتون استفاده کنید. به جای اینکه سیب زمینی ها رو توی روغن سرخ کنید داخل فر کبابی کنید. به جای گوشت قرمز از مرغ استفاده کنید. 

هزینه پخت خورشت قیمه

گوشت قرمز کیلویی 500 هزار تومان 

قیمت برنج ایرانی از حدود 80 هزار تومان تا 120 هزار تومان که برای 4 نفر حدودا نیم کیلو برنج لازم است.

هزینه بقیه مواد حدود 100 هزار تومان

جمع کل: 350 هزار تومان

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی