|

طرز تهیه لوبیا پلو / به همراه 2 تکنیک مهم یعنی بلانچ کردن لوبیا سبز و سفید کردن گوشت

در این مطلب طرز تهیه لوبیا پلو رو با همه نکات و فوت و فن هاش یاد خواهید گرفت. علاوه بر این دو تا تکنیک خیلی مهم در آشپزی هم بهتون میگیم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- این مطلب در مورد طرز تهیه لوبیا پلو است. لوبیا پلو از اون غذا هاییست که در نگاه اول درست کردنش ساده به نظر می یاد اما اگر یک بار درستش کرده باشید خواهید دید که اتفاقا غذایی پر نکته است و خوب درآوردنش کار هرکسی نیست. اگر می خواهید لوبیا پلویی متفاوت داشته باشید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا با فوت و فن های درست کردن این غذای خوشمزه آشنا شوید.

مواد اولیه لازم برای تهیه لوبیا پلو

برنج 3 پیمانه

لوبیا سبز 400 تا 500 گرم

گوشت قرمز 400 گرم

استاک گوشت 4 پیمانه یا 1 عدد قرص استاک

رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ 4 قاشق غذاخوری

پیاز متوسط 2 عدد

هویج متوسط 1 عدد

ساقه کرفس خرد شده 1 عدد

زردچوبه 2 قاشق چایخوری

زیره سبز پودر شده 1 قاشق چایخوری

ادویه پلویی 1 قاشق چایخوری

پودر گل محمدی 1 قاشق چایخوری

دارچین 1 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری

کره سرد 70 گرم

روغن مایع به میزان لازم

نمک به میزان لازم

طرز تهیه لوبیا پلو

طرز تهیه لوبیا پلو

قبل از اینکه بریم سراغ طرز تهیه لوبیا پلو لازمِ که یک نکته مهم رو مدنظر قرار بدید. لوبیا پلو رو میتونید به صورت آبکش یا کته درست کنید. لوبیا پلوی کته ای هم خوشمزه تره هم مقوی تر؛ چرا که با آبکش کردن برنج مقداری زیادی از فیبر موجود در آن به همراه مواد معدنی و خانواده ویتامین های B از برنج خارج می شود لذا ارزش غذایی آن کم میشه. اگر میخواین در حجم زیاد لوبیا پلو درست کنید بهتره آبکشش کنید تا برنجتون خمیر نشه.

اولین مرحله طرز تهیه لوبیا پلو، آماده کردن لوبیا سبز

ابتدا باید لوبیا سبز باکیفیت بخرید. لوبیا سبز هایی خوب هستند که وقتی از وسط نصف می کنید داخلش آب باشه و اگر دانه ای هم وجود داره یک دانه ظریف و کوچکِ. سعی کنید لوبیا پلو رو با لوبیای تازه درست کنید اما اگر خواستید لوبیا رو فریز کنید باید روش صحیح نگهداریشو بدونید.

 «بلانچ کردن» یا شوک حرارتی، بهترین روش برای فریز کردن سبزیجات

اگر میخواهید سبزیجاتی مثل نخود فرنگی، باقالی، لوبیا سبز و .... رو با حفظ طعم، مزه و رنگ فریز کنید باید از تکنیک بلانچ کردن استفاده کنید. علاوه بر این بلانچ کردن باعث می شود از دیرپز شدن و یا نپز شدن سیزیجاتی مثل باقالی جلوگیری شود.

طرز تهیه لوبیا پلو

سبزیجات رو بعد از اینکه پاک کردید تمیز بشورید حالا یک قابلمه آب در حال جوش که روی حرارت قرار دارد و یک قابلمه آب همراه با تکه های یخ رو آماده کنید. بعد از اینکه آب جوش آمد، کمی روغن زیتون و نمک بهش اضافه کنید، سپس سبزیجات رو داخل آب در حال جوش بریزید. وقتی آب دوباره جوش آمد زمان بگیرید بسته به نوع سبزیجات 2 تا 5 دقیقه زمان نیاز است. برای بلانچ کردن لوبیا سبز حدود 2 دقیقه زمان لازم است. بعد آن ها را آبکش کنید و به مدت ۲ دقیقه، این بار داخل آب یخ که قبلاً آماده کرده اید، قرار دهید.

پس از خارج کردن سبزیجات از آب سرد، آبکششون کنید منتظر بمانید تا خوب خشک بشن. حالا اون ها رو داخل کیسه‌های زیپ کیپ قرار دهید. حتما قبل از بستن درب، هوای اضافی کیسه را خارج کرده و در فریزر قرار دهید.

سرخ کردن لوبیا سبز

وقتی که لوبیا سبز ها بلانچ شدن چند دقیقه ای اونا رو در روغن سرخ کنید. روغن رو به میزانی بریزید که لوبیا ها توش شناور باشند. بعد از چند دقیقه لوبیا سبز ها رو داخل صافی بریزید تا روغن اضافیش گرفته بشه. وقتی که خنک شد برای هر وعده بسته بندی کنید و داخل فریزر قرار دهید. دیدید طرز تهیه لوبیا پلو اصلا آسون نیست و کلی نکته داره. کدومتون لوبیا سبز ها اینجوری آماده می کردید؟

طرز تهیه لوبیا پلو

دومین مرحله طرز تهیه لوبیا پلو، آماده کردن گوشت

دومین مرحله از مراحل طرز تهیه لوبیا پلو آماده کردن گوشت آن است. لوبیا پلو رو میتونید با گوشت مرغ، گوشت قرمز تکه ای یا گوشت چرخ کرده درست کنید. لوبیا پلو بدون گوشت هم بسیار خوشمزه است. اگر میخواین یه لوبیا پلوی مجلسی داشته باشید پیشنهاد ما گوشت قرمز تکه ای است. البته همه چیز به ذائقه شما بستگی دارد.

حفظ ویتامین های گوشت با استفاده از تکنیک سفید کردن

تا حالا چیزی تحت عنوان سفید کردن گوشت به گوشتون خورده؟ میدونستید این تکنیک برای حفظ ویتامین های گوشت خیلی موثره؟ بریم ببینیم چجوری میشه گوشت رو سفید کرد.

طرز تهیه لوبیا پلو

تکنیک سفید کردن گوشت برای این است که در فرآیند پخت ویتامین های گوشت حفظ شود و عصاره آن خارج نشود. در این فرآیند به آب جوش، پیاز 4 قاچ شده، هویج، کرفس و چوب دارچین نیاز دارید. این مواد رو به آب جوش اضافه کنید وقتی آب دوباره جوش آمد گوشت خرد نشده رو بریزید داخل آب در حال جوش. 5 دقیقه بعد گوشت را از قابلمه خارج کنید و خردش کنید.

تابه رو روی حرارت بالا قرار دهید وقتی داغ شد روغن مایع بریزید بعد گوشت خرد شده را هم اضافه کنید و تفت دهید کمی بعد پیاز نگینی خرد شده، زردچوبه، فلفل سیاه، رب تفت داده شده و استاک گوشت را اضافه کنید درب ظرف را بگذارید حدود 2 ساعت زمان نیاز است تا گوشت بپزد.

اگر نمی دونید استاک چیه و چجوری درست میشه مقاله طرز تهیه استاک گوشت؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری آن را از دست ندهید. درست کردن استاک رو حتما یاد بگیرید چون برای تهیه هر غذایی به کارِتون می یاد از انواع خورشت و خوراک بگیر تا سوپ و سس ها.

طرز تهیه لوبیا پلو

سومین مرحله طرز تهیه لوبیا پلو، آماده کردن سس

بعد از اینکه گوشت پخت لوبیا سبز تفت داده شده، زعفران، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه تفت داده شده رو بهش اضافه کنید. 15 دقیقه زمان لازم است تا لوبیا سبز ها نرم بشن. بعد از این مرحله مواد رو داخل آبکش بریزید تا سسش جدا بشه. سس رو جداگانه روی حرارت بذارید تا غلیظ شود. سس غلیظ شده رو با برنج مخلوط کنید.

چهارمین مرحله طرز تهیه لوبیا پلو، بارگذاشتن برنج

رسیدیم به آخرین مرحله طرز تهیه لوبیا پلو؛ یعنی بار گذاشتن برنج. قابلمه ای متناسب با حجم موادتون انتخاب کنید. دو تا سه قاشق روغن داخلش بریزید ته دیگ دلخواهتون رو هم قرار بدید سپس ۳ کفگیر برنج بریزید بعد لوبیا سبز و مواد گوشتی رو که با هم مخلوط کردید رو اضافه کنید سپس دارچین، پودر گل محمدی، زعفران دم کرده و پودر زیره را اضافه کنید و به همین ترتیب همه مواد را لا به لای برنج بریزد.

طرز تهیه لوبیا پلو

بعد از اینکه کل برنج و مواد گوشتی رو ریختید یک قالب کره سرد رو به صورت نازک خرد کنید و به برنج اضافه کنید. در نهایت نصف استکان آب از دور برنج اضافه کنید. چند دقیقه روی حرارت متوسط قرار دهید تا بخار برنج بلند شود. حدود 40 دقیقه روی حرارت کم بگذارید تا برنج دم بکشد.

اگر خواستید لوبیا پلو را به صورت دمی تهیه کنید برنجی که از قبل خیس کردید رو به مواد اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید وقتی تمام آب برنج تبخیر شد دم کنی بگذارید و اجازه دهید دم بکشد. اواسط پخت کره خرد شده رو بهش اضافه کنید و تمام.

و در آخر

طرز تهیه لوبیا پلو رو با همه نکات و فوت و فن های خوشمزه تر شدنش بهتون گفتیم. اگر شما هم نکته خاصی در خصوص لوبیا پلو میدونید با ما به اشتراک بگذارید. بی صبرانه منتظر نظراتتون هستیم اگر غذای خاصی مدنظرتون هست توی کامنت ها بگید حتما طرز تهیه و نکاتش رو براتون میذاریم. یادتون نره همیشه با عشق آشپزی کنید.

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی