|

کاشت سبزی در گلدان / فکرشو کن آبگوشت گذاشتی سبزی خودتم بکَنی بذاری سر سفره! مااادر جان

کاشت سبزی در گلدان

گل و گیاه داشتن توخونه خب خیلی حال خوبی داره اما کاشت سبزی تو گلدون و تو خونه یه صفای دیگه داره که در این مطلب چنتاشون رو یاد میگیریم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- برخی از بانوان هستند که علاقمند به نگهداری گل و گیاه تو خونه می باشند جهت زیبایی و طراوت، اما برخی از بانوان هستند که ذوق و سلیقه پرورش سبزی رو هم دارند. چیشد؟ با شنیدن این مطلب کمی سگرمه هاتون رفت تو هم؟ فکر می کنید حتما این خانومها تو حیاط خونه بزرگشون سبزی میکارن؟ و یا یه کار خز و نه چندان با کلاس محسوب میشه؟ پس بانوی زیبا بدونید که سخت در اشتباهید چرا که کاشت و پرورش سبزی تو خونه میتونه مثل آب خوردن راحت باشه و از طرفی هم یه حس بی نظیر بهتون بده.

قطعا شما هم برای بعضی از غذاها حضور سبزی رو خیلی دوست دارید و به نظرتون مثلا آبگوشت باید با سبزی باشه، پس این یه حرکت بی کلاس نیست و اتفاقا نشون دهنده ذوق شماست و با یکبار امتحان می بینید وقتی سبزی مورد علاقتون رو با دستای خودتون بزرگ کردین و از تو خونه می چینید چقدر حال خوب به همراه داره.

اگر از علاقمندان کاشت سبزی در گلدان هستید با این مطلب همراه باشید. 

vegetables

کاشت و برداشت ریحان

بهتره اولیش رو با ریحان شروع کنیم چرا که این سبزی خوردن به شدت طرفدار داره و یکی از خوش طعم و خوشبو ترین سبزی هاست. بذر یا نشاء ریحان رو ابتدا تهیه کنید و گلدان رو هم جوری انتخاب داشته باشید که حداقل 10 سانت پهنا و زهکشی مناسب داشته باشه. این سبزی پرطرفدار عاشق نور خورشید و گرمای زیاد هستش که خب حداقل 6 ساعت در روز نور مستقیم باید روش باشه. 

خاک رو باید هر ماه با کود ارگانیک و یا کمپوست چای تقویت کنید. آبیاری برای هر گیاهی خیلی مهمه و برای ریحان در زمانی که هوا خیلی گرمه هر روز آبیاری داشته باشید و برای روزهای معمولی یک روز در میان. هرس کردنش خیلی به ثمره دهیش کمک میکنه و بهتره که هر 15 سانتی که رشد کرد هرس شه.

فراموش نکنید هرگز تمام برگ های یک شاخه رو نچینید!

ریحان

کاشت و برداشت گشنیز

برای گشنیز ابتدا بذر یا نشاء آن را تهیه و برای گلدان نیز گلدانی با عمق حداقل 20 سانتی متر با زهکشی مناسب انتخاب کنید. بعد گلدان رو از خاک پر کنید اما بین 2 تا 5 سانت خالی بذارید. بذر هارو در خاک پرس کنید و بعد بهشون آب بدین و در نهایت گلدان رو با کیسه بپوشانید و با کش ببندین. هر زمان که دیدین جوانه ها به پلاستیک رسیدن پلاستیک رو بردارین و تقریبا هر روز گلدان رو آب بدین و در معرض نور خورشید کافی قرار بدید. 

باز هم به یاد داشته باشید که از هر شاخه چند برگ به آرامی جدا کنید و به طور کلی همرو نچینید!

گشنیز

کاشت و برداشت پیازچه

پیازچه نه تنها به عنوان سبزی خوردن محسوب میشه بلکه در بسیاری از غذاها و سس ها نیز مورد استفاده قرار میگیره و بادی گفت واقعا خوش مزست! اما اینبار برای کاشت پیازچه نیازی به بذر نیست و شما باید تعدادی پیازچه تهیه کنید و قسمت ریشه اونهارو با یک کش ببندین. بعد کل پیازچه رو در لیوانی که حدودا 5 سانتی متر از آب پر شده قرار بدین. قطعا پیازچه ها نباید در لیوانی که گذاشته شدن باقی بمونن و بعد از 7 تا 10 روز و بعد از پدیدار شدن جوانه پیازچه ها و دوبرابر شدن ریشه اونها، باید در لیوانی بزرگ تر و یا گلدان کاشته بشن. 

نحوه آبیاری پیازچه باید طوری باشه که قبل از خشک شدن کاملش، دوباره مرتب آبیاری بشه و در برابر نور خورشید قرار بگیره. برای چیدن ساقه پیازچه بهتره که 2 تا 5 سانت از با فاصله چیده بشه و اگه نیاز به قسمت سفیدی و ریشه آن دارید باید زمانی که بلندیش به 15 سانتی متر رسید برداشت داشته باشید!

پیازچه

کاشت و برداشت تره

برای کاشت تره باید بذر و گلدان مناسب به طول 15 تا 20 سانتی متر تهیه کنید. بذرها رو بکارید و بعد لایه ای نازک روش خاک بریزین. تره خیلی آسونه و بهتره که برای نور دهیش بهتره جایی قرار داده بشه که اندکی سایه باشه و به طور مرتب آبیاری بشه چرا که نباید خاک گلدان خشک بشه.

برای برداشت تره نیز مراقبت کنید که همه برگ های یک ساقه رو نچینید!

تره

کاشت و برداشت گوجه فرنگی

برخی از بانوان هستند که کاشت گوجه فرنگی رو هم خیلی دوست دارند، پس اگر شما هم از علاقمندان این حرکت هستید بهتره که یک گلدان 15 سانتی برای یک نشاء و یا یه گلدان بزرگتر حدود 30 سانتی برای کاشت دو نشاء تهیه کنید. برای ثمره گوجه فرنگی هر دو هفته یکبار با کاشتن بذر، یک یا دو نشاء خواهید داشت. گلدان رو پر از خاک کنید و بذر هارو در عمق نیم سانتی بکارید.

برای آبیاری رطوبت خاک رو حفظ کنید و برای نور دهی نیز گلدان رو در فضایی قرار بدین که به مقدار کافی نور بهش برسه. فراموش نکنید که همه جای خاک نور برسه و بعد حدودا 5 تا 10 روز اولین جَوونه هارو می بینید که باید بعد از دوهفته کود ارگانیک به خاک بی افزایید. باز هم به آبیاری مرتب ادامه بدین اما از غرقاب کردن خاک جلوگیری کنید. 

در زمان برداشت فراموش نکنید که به بزرگی گوجه های بازار نخواند شد اما همون طعم رو دارن و به آرومی با قیچی یا دست بچینید.

گوجه

برای یادگیری و پیاده کردن فوت و فن های بیشتر برای خانه داری صفحه ی ترفند های خانه داری ما رو دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی