|

آیا کم خوابی سلامت ما را به خطر می اندازد؟

خواب خوب و با کیفیت حافظ سلامتی شما؛ مشکلاتی که می تواند ناشی از کم خوابی باشد

خواب خوب و باکیفیت از مهمترین عواملی است که برای یک زندگی سالم و پر نشاط باید به آن پایبند بود. اما آیا واقعا کم خوابی برای سلامتی مضر است؟!

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- این روزها افراد در سر تا سر دنیا به خاطر دلایل مختلف غالبا زمان زیادی را حتا در شب مشغول به کار کردن و یا فکر و خیال هستند که چگونه باید روز بعد خود را بگذرانند، عده ای دیگر نیز هستند که تمام روز خود را به کار و فعالیت های اجتماعی سپری می کنند و به این ترتیب جز اوقات شبانگاهی زمانی را برای تفریح و یا وقت گذراندن با خانواده خود ندارند؛ نهایتا همه این موارد باعث می شود که افراد دچار کم خوابی شود اما آنچه که اساسا به آن توجه نمی شود این است که کم خوابی مزمن می تواند عواقب طولانی مدتی برای سلامتی داشته باشد.

مشخص است که بیشتر ما به استراحت شبانگاهی خوب را به هر چیز دیگری ترجیح می دهیم چراکه باعث می شود انرژی بیشتری برای روز آینده داشته باشیم و از قدرت تمرکز و دقت بالاتری برخوردار باشیم، به طور کلی با یک خواب خوب در شب روز بعد احساس بهتری خواهیم داشت، اما جدای از آن همان طور که اشاره کردیم خواب خوب می تواند در حفظ سلامتی نیز موثر باشد. پزشکان و متخصصان بر این باورند که غالبا بدن ما می تواند هرازگاهی با کم خوابی و بیدار ماندن طولانی کنار بیاید اما اگر این موارد به طور مکرر تکرار شوند و تبدیل به عادت بشنود باید هزینه های گزافی را در خصوص سلامتی خود پرداخت کنیم.

خواب خوب و با کیفیت حافظ سلامتی شما؛ مشکلاتی که می تواند ناشی از کم خوابی باشد

بر اساس تحقیقات و مطالعاتی که انجمن پزشکان خواب امریکا انجام داده است بزرگ سالان باید حداقل هفت ساعت یا بیشتر در شب بخوابند تا از مزایای سلامتی آن بهره مند شوند.

به گزارش شایانیوز، در ادامه ما چند مورد از انواع مشکلات سلامتی ای را که در صورت عدم برخورداری از خواب خوب و کافی، ممکن است در دراز مدت برای ما ایجاد شود با شما به اشتراک بگذاریم تا متوجه شوید که تا چه اندازه مهم است که مراقب کیفیت و کمیت خواب خود باشید.

هفت مشکل سلامتی که می تواند ناشی از خواب بی کیفیت باشد:

1.کم خوابی و افسردگی

تحقیقات نشان داده است افرادی که دچار بی خوابی مزمن هستند در مقایسه با دیگران بیشتر دچار افسردگی و اضطراب می شوند. رابطه ببین وضعیت خلق و خو و خواب، کمی پیچیده است اما یک رابطه کاملا دو طرفه می باشد، به این معنی که افسردگی و اضطراب می تواند باعث شود که وضعیت و کیفیت خواب شما بهم بریزد و گاها حتا نتوانید یک یا دو ساعت خواب خوب داشته باشید و از طرفی نداشتن خواب خوب هم می تواند باعث شود که خلق و خوی شما بهم بریزد و دچار اضطراب یا حتا افسردگی شوید.

2.کم خوابی و دیابت نوع 2

متخصصان بر این باورند که خواب بی کیفیت و یا خوابِ کم می تواند با کنترل ضعیف قند خون در افراد مبتلا به دیابت و حتا سالم مرتبط باشد، که در این صورت خطر ابتلا به دیابت را در آن ها افزایش می دهد. جالب است بدانید که طی مطالعه تحقیقاتی ای که در سال 2020 صورت گرفت نشان داده شد بی خوابی می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 17 درصد افزایش دهد.

3.کم خوابی و افزایش وزن

تحقیقات صورت گرفته نشان داده است که نداشتن خواب کافی می تواند منجر به تغییرات متابولیک مرتبط با چاقی و افزایش وزن شود. طی مطالعه ای که در 16 سال و بر روی 68183 خانم صورت گرفت نشان داده شد افرادی که به طور متوسط 5 ساعت یا کمتر در طول شب می خوابیدند در مقایسه با دیگر خانم هایی که حتما پنج ساعت خواب را در شب داشته اند، 15 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به چاقی قرار داشتند.

خواب خوب و با کیفیت حافظ سلامتی شما؛ مشکلاتی که می تواند ناشی از کم خوابی باشد

4.کم خوابی و سلامت قلب

انجمن قلب امریکا، خواب را به عنوان یکی از عوامل قابل تغییری که می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد معرفی می کند. در حقیقت بر اساس مطالعات این انجمن به نظر می رسد که نداشتن خواب خوب و با کیفیت می تواند منجر به بروز حملات قلبی و حتا سکته مغزی شود.

5.کم خوابی و مشکلات کلیوی

ارتباط بین کیفیت و کمیت خواب با سلامت کلیه هنوز به اندازه ارتباط خواب با سایر بیماری های مزمن ثابت نشده است و اگر چه چند مطالعه اولیه صورت گرفته اما هنوز نیازمند تحقیقات بیشتری است. با این حال بر اساس مطالعاتی که در سال 2018 صورت گرفت نشان داده شد که بی خوابی مزمن با ایجاد و پیشرفت بیماری مزمن کلیوی مرتبط است.

6.کم خوابی و آلزایمر

آنچه که مسلم است این است که آسیب های ناشی از کم خوابی به سرعت خود را نشان نمی دهند اما می تواند منجر به تغییراتی شود که بعدا در زندگی شبیه به بیماری هایی نظیر آلزایمر و زوال عقلی ظاهر می شوند. برای مثال طی تحقیقی که در سال 2019 صورت گرفت نشان داده شد افراد مسنی که خواب عمیق و با کیفیت کمی دارند بدن آن ها نسبت به دیگران مقادیر بیشتری از پروتئین تاو را دارد که با پیشرفت بیماری آلزایمر مرتبط می باشد.

7.کم خوابی و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی

نداشتن خواب خوب و با کیفیت می تواند منجر به تضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شما شود. طبق شواهد به دست آمده می توان گفت که خواب زیاد با کمک به سیستم ایمنی بدن می تواند از سلامت شما محافظت کند و اما در عوض کم خوابی یا خواب بی کیفیت بدن شما را مستعد ابتلا به عفونت ها می کند، یعنی باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شما می شود.

خواب خوب و با کیفیت حافظ سلامتی شما؛ مشکلاتی که می تواند ناشی از کم خوابی باشد

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها