|

فواید چرت زدن

چرت زدن، یک عادت سالم و موثر؛ هفت مزیت باورنکردنیِ خواب نیم روزه برای سلامت بدن

benefits of napping for body

شاید با خودتان فکر کیند که چطور زدن و خواب نیم روزی چگونه می تواند در سلامت ما تاثیر گذار باشد، اگر نمی دانید ما به شما می گوییم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- احتمالا بسیاری از شما گمان می کنید که چرت زدن چندان عادت خوبی نیستن و ریتم خواب شما را بهم می ریزد و یا حتا ممکن است شما را کسل و تنبل کند، اما جالب است بدانید که یک خواب نیم روزه ی کوتاه می تواند فواید بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد، به علاوه اگر در زمان مناسب و به اندازه ی مناسب چرت بزنید ابدا منجر به کسالت و حوصلگیتان نخواهد شد.

متخصصان و پزشکان بر این باورند که بازه ی زمانی خواب نیم روزه برای اکثر افراد بین 20 تا 30 دقیقه است. از طرفی دیگر، معمولا بعد از 45 دقیقه افراد خواب وارد چرخه ی خواب عمیق می شوند و برای همین هم هست که پس از بیداری دچار منگی و کسالت می شوند، اما زمانی که شما درست 30 دقیقه بعد از خوابیدن بیدار شوید، چون در مراحل اولیه ی چرخه ی خواب می باشید، پس از بیداری احساسات کسالت نخواهید کرد.

فواید چرت زدن

همان طور که قبل تر هم اشاره کردیم، خواب نیم روزی فواید زیادی برای سلامت انشان ها دارد، حالا اگر شما نمی دانید که چرت زدن چگونه می تواند به بدن شما کمک کند به خواندن این مقاله ادامه دهید تا در ادامه ما به شما چند مورد از آنها را بگوییم.

هفت فایده ی چرت زدن برای بدن:

1.تقویت حافظه

مطالعات صورت گرفته نشان داده است که خواب نقش مهمی در ذخیره سازی اطلاعات دارد و چرت زدن می تواند درست به اندازه ی یک خواب کامل به شما کمک کند تا آنچه را که در طول روز آموخته اید، به خاطر بسپارید. از طرفی دیگر چرت زدن می تواند به یادگیری ادراکی، یعنی توانایی تمییز بین محرک های مختلف، و حافظه ی اپیزودیک، یعنی یادآوری رویدادها یا تجربیات خاص، کمک نماید.

2.درک بهتر ارتباطات

چرت زدن نه تنها می تواند به شما کمک کند تا چیزهایی را که یادگرفته اید به خاطر بسپارید بلکه می تواند به مغز شما کمک کند تا بین چیزهایی که آموخته اید ارتباط برقرار کنید.

فواید چرت زدن

3.هوشیاری بیشتر

چرت زدن به شما کمک می کند تا هوشیاری بیشتری داشته باشید به این معنا که ذهن شما کارآمد تر عمل خواهد کرد. یک مطالعه ی تحقیقاتی نشان داد که چرت زدن باعث کاهش سطح آدنوزین در مغز می شود، آدنوزین یک انتقال دهنده ی عصبی است که خواب را تقویت می کند و در روند شناخت نیز موثر می باشد.

4.تقویت سیستم ایمنی

کم خوابی می تواند منجر به افزایش ترشح نشانگرهای پیش التهابی شود که نتیجه ی آن ضعیف شدن سیستم ایمنی می باشد، اما در مقابل آن چرت زدن می تواند سیستم ایمنی و عملکرد سلولی را بهبود بخشد.

فواید چرت زدن

5.بهبود وضعیت قلب

یک مطالعه ی تحقیقاتی نشان داد، افرادی که بعد از تحمل یک استرس و فشار روانی، خواب نیم روزی را تجربه می کنند فشار خون پایین تری خواهند داشت، بنابراین یک چرت کوتاه می تواند به بدن شما کمک کند تا از موقعیت های پرفشار بهتر عبور کند.

6.بهتر از قهوه

اگر احساس خستگی می‌کنید اما باید همچنان کار کنید یا مطالعه انجام دهید، بهتر است که چرت بزنید تا اینکه قهوه بنوشید. در مقایسه با کافئین، چرت زدن می تواند حافظه و یادگیری بهتری را به همراه داشته باشد.

فواید چرت زدن

7.کاهش استرس

کارشناسان و پزشکان بر این باورند که اگر شما تحت فشار زیاید هستید می توانید با 30 دقیقه خواب نیم روزی، استرس خود را کاهش دهید و سلامت ایمنیتان را بهبود بخشید.

خلاصه:

چرت زدن و خواب نیم روزی به ما کمک می کند تا عملکردمان را بهبود بخشیم به علاوه از سلامت روان و سیستم ایمنی ما نیز حمایت می کند. برای آنکه بتوانید یک خوابِ خوبِ نیم روزی داشته باشید و پس از آن نیز دچار احساس کسالت و تنبلی نشوید بهتر است که مدت زمان خواب خود را بین 20 تا 30 دقیقه نگه دارید.

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی