|

آقایون کفترباز، کفتر داریم نژاد دار و اصیییل؛ البته با قیمتی شیرین و چند ده میلیاردی!

بساط کفتر بازی هنوز به راه است و علاقمندان زیادی دارد. در این مقاله به چند کبوتر و گران‌ترین آنها در دنیا میپردازیم

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- قطعا بارها و بارها با این اسم آشنا شده‌اید. اما کفتر بازی چیست و چه کسانی مشغول به انجام آن هستند؟ عده‌‌ی بسیاری وجود دارند که کبوترها را نوعی حیوان خانگی می‌دانند، که به این افراد «نقش باز» گفته می‌شود. آنها کبوترها را بر اساس نوع، گروه و زیبایی دسته بندی کرده و از آنها در خانه نگهداری می‌کنند. حال شاید با خود فکر کنید که بساط کفتر و کفتر بازی دیگر تعطیل شده و بخشی از گذشته است! اما باید بگویم خیر.

هر چند که کفتر بازی با فرهنگ و سبک زندگی امروزی جامعه مغایرت دارد، اما افرادی وجود دارند که آنها را به چشم حیوان خانگی و نوعی سرگرم می‌بینند. برای مثال آنها با گروهی از کفتر بازان یک مسابقه مسافتی برگزار می‌کنند. به این صورت که کبوتر بازها در یک مکان مشخص و معین کبوتر را رها کرده و کبوتر هر فردی که زودتر به خانه باز گردد، برنده است.

وابستگی عاطفی عجیب به کفتر

اگر کمی پی دنیای کفتر بازها را بگیرید، متوجه می‌شوید که آنها وابستگی عاطفی شدیدی به کبوترهایشان دارند. اگر بگوییم که آنها کبوترهایشان را حتی بیشتر از همسر و بچه‌های خود دوست دارند، دروغ نگفتیم! آنها مقدار زیادی از سرمایه و وقت خود را صرف کفترهایشان می‌کنند و جالب اینجاست که از این بابت هیچ گله‌ای ندارند. اگر پای صحبت برخی از آنها بنشینید از هزینه‌های گزافی که بابت کفترهایشان کرده‌اند می‎‍گویند که هوش را از سرتان می‌پراند.

اما در عالم کفتر بازی رسم و رسوم خاصی وجود دارد. مثلا از محالات است که خودشان سیر باشند و کبوترهایشان گرسنه! آنها روزی چند بار کبوترهایشان پر می‌دهند و با شوق و ذوق وصف ناپذیری به تماشای آن می‌نشینند. گویی اولین باری‌ست که کودکشان راه رفتن را آموخته. آنها محو تماشای پرنده‌هاشان تا خال آسمان می‌شوند.

وابستگی عاطفی عجیب به کفتر

نژاد کبوترهای ایران  

کبوترهای آذربایجان را می‌توان معروف‌ترین نوع نژادهای موجود در ایران دانست. این نوع از کبوترها معمولا پر پا و اکثرا کاکل دار هستند. طول پر پاهای آنها از سه سانتی متر شروع و گاها تا 15 سانتی متر می‌رسد. البته به نظر می‌رسد دلیل این پر محافظت حیوان در طول هزاران سال برای مقاومت در سرمای چهل درجه زیر صفر آذربایجان است.

اما در کل کبوترها به دو دسته پرشی و جوجه کش تقسیم می‌شوند. در نوع جوجه کش معمولا رنگ و زیبایی حیوان مسئله مهمی است، که برای این کار از نژاد برتر استفاده می‌شود. اما در نوع پرشی رنگ و زیبایی کبوتر اهمیت چندانی ندارد و ملاک اصلی توانایی در پرواز است. در ادامه برخی از آنها را معرفی می‌کنیم:

نژاد تلسکوپی: این نژاد از کبوتر معمولا جثه کوچکی دارد و تعداد پرهای دم کم است. این نوع از کبوترها بیشتر در تردستی و شعبده بازی استفاده می‌شود.

نژاد چتری: گردن شکسته نام دیگر این نوع از کبوتر است. کبوتران چتری حالت دم کوتاه و شبیه به چتر دارند و در دسته کبوتران زینتی قرار می‌گیرند.

نژاد بغدادی: این نوع از کبوترها، همان کبوترهای نامه رسان، کبوتر قاصد و یا کبوتر پیک هستند. قیمت این نوع از کبوتر بیشتر از سایر گونه‌هاست. ویژگی مهم آنها پرواز مستقیم با سرعت زیاد در مسافت طولانی است.

نژاد هلندی: پاپر دار و کاکولی نام دیگر این نژاد از کبوتر است. سر و سینه و پاهای کبوتران هلندی به طور کامل از پر پوشیده شده. به دلیل جثه بزرگ و بدن چاق، این نوع از کبوترها قدرت پرواز زیادی ندارند.

نژاد کاشانی: کبوتر کاشانی یا همان تهرانی، از نظر پرواز جز بهترین نوع کبوتر در ایران محسوب می‌شوند. گفته می‌شود که این کبوتر به راحتی می‌تواند 9 تا 10 ساعت پرواز کند.

نژاد کبوترهای ایران

کبوتر‌های نژاد دار تا ۱۵ میلیون تومان قیمت دارند!

برای کبوترباز‌هایی که نژاد و زیبایی برای شان مهم است، قیمت‌ها بالاتر است. باید پول بیشتری پرداخت کنند و هزینه بیشتری برای تغذیه و درمان آن‌ها در نظر بگیرند. اما با این حال یک پرورش دهنده کبوتر نژاد دار در شیراز، حرفه‌ای بودن کبوترباز برای خرید گونه نژاد دار را اولویت می‌داند.

او می‌گوید که اگر حرفه‌ای نباشید، کبوتر معمولی نصیب تان می‌شود. بیشتر افراد فکر می‌کنند که رنگ‌های جذاب، نشانه نژاد دار بودن کبوتر  است. اما اشتباه می‌کنند. همه به همین شکل فریب می‌خورند. باید حرفه‌ای باشید تا نژاددار‌ها را بشناسید.

می‌پرسم قیمت کبوتر‌های نژاد دار چند است؟ این پرورش دهنده می‌گوید که بستگی به نژاد و تخم گذاری کبوتر دارد. اما قیمت کبوتر‌های نژاد دار از ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و به ۱۵ میلیون تومان هم می‌رسد. البته شاید کبوتر‌های نژاددار گران تری هم باشد که من نشناسم.

البته او یک آگهی هم برای فروش یک جفت کبوتر زاغ صرب اتریشی منتشر کرده است. برای آن هم قیمت ۹ میلیون ۵۰۰ هزار تومان طلب کرده است. او در توضیح آگهی اش گفته است که دو کبوتر شش دانگ و وارداتی هستند. همچنین پلاک کشور کوزوو، ۳۴سانتی هستند کشیدگی دارند. ماده جوان ۲۰۲۱ است و به شرط تخم و‌جوجه درجه یک فروخته می‌شود.

1149329_459

گران‌ترین کبوتر در دنیا چند؟

در سال 2019 گران ترین کبوتر متعلق به کشور بلژیک بود. گفته می‌شود که بلژیک با 20 هزار مربی کبوتر مهد مسابقات کبوتر است و بهترین نوع کبوتر در این کشور وجود دارد. اما این کبوتر که «آرماندو» نام داشت توانست در یک حراجی آنلاین، رکورد گران قیمت‌ترین کبوتر دنیا را بشکند. آرماندو برنده چند دوره مسابقات بود و صاحبش این بردها را بخشی از اقبال آرماندو میدانست. سرانجام او توانست تا آرماندو را به قیمت 1 میلیون و 252 هزار یورو به یک چینی بفروشد!

اما آرماندو دیگر رکورد گران قیمت‌ترین کبوتر دنیا را یدک نمی‌کشد. چندی پیش به نقل از رسانه‌های عربی، کبوتری به نام «نیو کیم» توانست رکورد آرماندو را بشکند و این عنوان را نصیب خودش کند. نیو کیم در یک حراجی اینترنتی به قیمتی معادل 1.9 میلیون دلار معامله شد و اینبار هم خریدار آن فردی از کشور چین بود! به راستی که این چینی از جان کبوتران بلژیکی چه می‌خواهند و هدفشان از این کار چیست؟

ezgif.com-gif-maker (10)

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها