|

اصول اولیه خوشبختی؛ چطور می توانیم احساس خوشبختی را در خود نهادینه کنیم؟

همه ما میخواهیم به خوشحالی ابدی برسیم؛ هرچند که این اتفاق غیرممکن است اما راهکارهایی برای رسیدن به خوشبختی وجود دارد. بیایید آنها را بشناسید

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- هیچکس نیست که غم مطلق را دوست داشته باشد. همه ما میخواهیم به خوشحالی ابدی برسیم؛ هرچند که این اتفاق تقریبا غیرممکن است؛ حتی خوشحال ترین آدم‌های روی زمین هم مسائلی برای ناراحتی دارند. اما معنای خوشحالی چیست؟ خوشحالی میتواند برای هرکس معنای متفاوتی داشته باشد؛ برای یکی مثل من؛ یادآوری خاطرات خوب گذشته از قرار گذاشتن با یک دوست و غذا خورن با او، یا حتی تشویق درست و حسابی یک اجرای تئاتر، سرشار از احساس خوشحالی و خوشبختی است.

خب در این مسئله هیچ شکی نیست که سلیقه شادی من با شما متفاوت است، اما محرک‎های خوشحالی درونی هستند که تعیین مقیاس‎های بیرونی را مشکل می‌کند. اما چطور میتوان احساس خوشبختی و خوشحالی را در خود نهادینه کنیم؟ یا حداقل احساسات بد را از زندگیمان دور کنیم؟

hapiness

چرا انسان‌ها احساس خوشبختی ندارند

قبل از اینکه به اصول خوشبختی بپردازیم اجازه دهید بگوییم چرا خیلی از افراد هیچ احساس خوشبختی و شادی در وجودشان نیست. اصلی‌ترین دلیل به این مسئله برمیگردد که آنها خوشبختی را در گرو رسیدن به چیزی میدانند. مثلا محقق کردن یک هدف، قبولی در امتحان یا حتی ازدواج و غیره. اما باید پذیرفت که تمرکز بر روی آینده، خوشبختی را از ما میگیرد. خوشبختی مشروط به هیچ عنوان اتفاق نمی‌افتد.

اگر قبول کنید که خوشخبتی تنها یک حالت است و همواره ناپایدار، راحت‌تر با آن کنار می‌آیید و احساس رضایت خود را در گروی بدست آوردن چیزی قرار نمی‌دهید.

خوشبختی را همیشه یک احساس درونی تعبیر کنید. احساسی که میتواند برای هرکسی به شکلی خاص رخ دهد. برای همین نمیتوانیم تعریف دقیقی از خوشبختی بیاوریم. اما میتوانیم دلایل عدم شکل گیری آن را بگوییم. اما راه‌هایی وجود دارد که به ما میگوید چطور احساس خوشبختی را در خودمان نهادینه کنیم.

چطور احساس خوشبختی را در خودمان به وجود بیاوریم؟

با دوست داشتن خودمان

هر چقدر که با بیشتر با خودمان مهربان باشیم، احساسات خوب بیشتری به زندگی‌مان منتقل می‌شود و از تمرکز روی جنبه‌های منفی فاصله میگریم و به این شکل درهای خوشبختی به روی ما باز می‎شود. کافیست تنها 24 ساعت با خودتان خوب رفتار کنید؛ فهرستی از حرف‌های خوب و مثبتی که به خودتان زده‌اید را تهیه کنید. متوجه می‌شوید که این کلمات چه تاثیری بر شما داشته است.

هیچ فرقی هم نداره فردی دلسوز، مثبت‌نگر یا حتی منفی‌نگر هستید. یا حتی در خانواده‌ای منفی‌نگر زندگی می‌کنید. تنها باید رفتاری متفاوت از گذشته با خود داشته باشید.

با-دوست-داشتن-خودمان

جایزه دادن به خود را فراموش نکنید

چندبار برای دوست یا خانواده‌تان جایزه خریده‌اید و میخواستید که آن جایزه برای شما باشد؟ خب چرا دست دست میکنید؟ همین الان یک جایزه برای خودتان بگیرید. زندگی پر از چالش است و ارزش آن را دارد تا هرازگاهی بابت هر کار مثبتی که انجام می‌دهید، یک جایزه برای خودتان در نظر بگیرید. نیازی نیست خیلی سخت بگیرید. مثلا بگویید روزی 5500 قدم میزنم، در صورتی که آن را انجام دادید به خود یک آبمیوه جایزه بدهید یا حتی یک پاک کن یا یک بستنی خوشمزه! همین اتفاقات به ظاهر کوچک، سرشار از حس خوب و خوشبختی خواهد بود.

 از شکست ها درس بگیرید

همه ما در زندگی بالا و پایین‌هایی را چشیده‌ایم و شکست‌هایی را تجربه کرده‌ایم. اما به جای اینکه مدام از آن صحبت کرده و ذهنمان را درگیرش کنیم، جنبه‌های مثبت آن را ببینید و از آن درس بگیرید. شاید از فردی خوشتان می‌آید و تصمیم میگیرید که به او پیشنهاد دوستی دهید، اما او دست رد به سینه شما میزند. مسلما نباید از این مخالفت احساس ناراحتی داشته باشید. هر کس در زندگی حق انتخاب دارد. درعوض به حس شجاعت خود ارج بگذارید.

یادداشت کردن مواردی که در آن احساس شکست داشته‌اید؛ به شما کمک می‌کند تا دلیل آن را پیدا کرده و از آن به عنوان مسیری برای پیشرفت و موفقیت استفاده کنید.

دوری-کردن-از-افراد-منفی-نگر

دوری کردن از افراد منفی نگر

تا حد امکان افراد و رابطه‌هایی که در آن سودی به شما نمیرسد را کنار بگذارید. به افرادی نزدیک شوید که شما را باور دارند، اعتماد به نفس را در شما افزایش می‌دهند و حتی میتوانند در مواقع ناراحتی دوباره انگیزه و امید از دست رفته‌تان را برگردانند. اگر افراد منفی نگر را در اطراف خود دارید، توصیه ما این است که از آنها فاصله بگیرید. شاید بتوانید درباره آنها با افراد دیگر صحبت کنید، اما در نهایت این شما هستید که تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند.

بطور کل داشتن افرادی که حس خوب را در شما تقویت می‌کند و حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد، احساس خوشبختی را در وجود انسان میکارد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها