|

دانه چیا چیست؟

7 فایده باور نکردنی و شگفت انگیز دانه چیا

7 Enticing Health Benefits of Chia Seeds

دانه های چیا ممکن است کوچک و بی اهمیت به نظر برسند اما از نظر مواد مغذی به طرز اعجاب انگیزی مفید و مغذی برای سلامتی هستند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- دانه های چیا ممکن است کوچک و بی اهمیت به نظر برسند اما از نظر مواد مغذی به طرز اعجاب انگیزی مغذی هستند و قرن هاست که به دلیل فواید سلامتی که دارند مورد توجه قرار گرفته اند. آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه های چیا می توانند سلامت قلب را تقویت کنند، قوام استخوان ها را افزایش دهند و مدیریت قند خون را بهبود بخشند.

خلاصه ی کلام اینکه اگر تا به حال از این دانه های کوچک دوست داشتنی استفاده نکرده اید باور کنید که پس از خواندن این مقاله متعجب خواهید شود و هر طور شده آنها را در رژیم غذایی خود جا خواهید داد. جالب است بدانید که دانه های چیا به نوعی همه کاره هستند، یعنی می توانید آنها را با دستورالعمل های بسیار متنوعی صرف کنید.

ما در اینجا هفت مزیت دانه ی چیا را برای سلامتی شما عنوان می کنیم که همگی توسط علم ثابت شده است.

chia seeds6

       بسیار مغذی

دانه های چیا دانه های کوچک سیاه رنگ یا گاها سفید رنگی هستند که به نظر می رسد بومیِ امریکای مرکزی می باشند. باید بدانید که هر 1 اونس برابر با 28 گرم یا 2 قاشق غذا خوری دانه ی چیا از ارزش غذایی به شرح زیر برخوردار می باشد:

  • 138 کالری
  • 4.7 گرم پروتئین
  • 8.7 گرم چربی
  • 5 گرم اسید آلفا لیپوئیک (ALA)
  • 11.9 گرم کربوهیدرات
  • 9.8 گرم فیبر
  • 14 درصد از ارزش روزانه کلسیم
  • 12 درصد از ارزش روزانه آهن
  • 23 درصد از ارزش روزانه منیزیم
  • 20 درصد از ارزش روزانه فسفر
  • 12 درصد از ارزش روزانه روی (زینک)
  • 15 درصد از ارزش روزانه ویتامین B1 (تیامین)
  • 16 درصد از ارزش روزانه ویتامین B3 (نیاسین)

خیلی کوتاه...

دانه های چیا علیرغم اندازه کوچکشان بسیار مغذی هستند. آنها مملو از فیبر، پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و ریزمغذی های مختلف هستند.

       سرشار از آنتی اکسیدان

دانه های چیا منبع عالی آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی اکسیدان ها نه تنها از چربی های حساس موجود در دانه های چیا در برابر فاسد شدن محافظت می کنند، بلکه با خنثی کردن مولکول های فعال موسوم به رادیکال های آزاد نیز که می توانند در صورت تجمع در بدن به ترکیبات سلولی آسیب برسانند، برای سلامت انسان مفید هستند.

آنتی اکسیدان های خاص موجود در دانه چیا شامل اسید کلروژنیک، کافئیک اسید، میریستین، کورستین و کامفرول می شود، همه اینها می توانند اثرات محافظتی بر روی قلب و کبد و همچنین خواص ضد سرطانی داشته باشند. برای مثال اسید کلروژنیک در کاهش فشار خون موثر است.

خیلی کوتاه...

دانه های چیا سرشار از آنتی اکسیدان هستند که به محافظت از چربی های دانه و سلامت انسان کمک می کنند.

Chia seeds 1

       موثر در کاهش وزن

فیبر و پروتئین موجود در دانه ی چیا می تواند برای افزایش کاهش وزن موثر واقع شود. یک اونس دانه ی چیا (28 گرم)  نزدیک به 10 گرم فیبر رژیمی دارد که یعنی 35 درصد وزن آن را فیبر تشکیل می دهد. اما نکته ی مهم اینجاست که بیشتر فیبر موجود در دانه های چیا فیبر محلول می باشد که آب را جذب می کند، ژل ماند می شود و نهایتا داخل معده منبسط می گردد و روند هضم را کند می کند به این ترتیب شما برای مدت بیشتری احساس سیری خواهید کرد. بنابراین محققان معتقد هستند که فیبر موجود در دانه های چیا می تواند با کمک به تنظیم و مدیریت اشتها، به کاهش وزن نیز کمک کند.

از طرفی دیگر پروتئین موجود در دانه های چیا نیز می توانند تاثیر نسبتا مشابهی داشته باشند و به کاهش اشتها کمک کنند.

اگرچه افزودن دانه چیا به رژیم غذایی بعید است که به خودی خود باعث کاهش وزن شود، اما اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، ممکن است مکمل مفیدی برای یک رژیم غذایی متعادل و مغذی باشد.

خیلی کوتاه...

دانه چیا سرشار از پروتئین و فیبر است که هر دو به کنترل اشتها و کاهش وزن کمک می کنند.

       کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی

با توجه به اینکه دانه های چیا سرشار از فیبر و امگا 3 هستند، مصرف آنها می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

فیبر محلول که در دانه های چیا یافت می شود، می تواند به کاهش کلسترول کل LDL (کلسترول بد موجود در بدن) خون شما کمک کند که به نوبه خود، می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. مصرف اسید چرب امگا 3 موجود در دانه های چیا به نام ALA نیز با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. با این حال، مطالعاتی که به طور خاص ارتباط بین دانه‌های چیا و سلامت قلب را بررسی می‌کنند، نتایج غیرقطعی داشته‌اند؛ اما واضح است که دانه چیا می تواند برای سلامت قلب مفید واقع شود.

خیلی کوتاه...

دانه چیا به دلیل برخورداری از فیبر محلول و اسیدهای چرب امگا 3 می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد، با این حال، تحقیقات انسانی بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

chia seeds5

       حفظ سلامت استخوان

دانه های چیا سرشار از مواد مغذی هستند که برای سلامت استخوان ها مهم است، از جمله ی این مواد مغذی می توان به کلسیم، فسفر و منیزیم اشاره کرد. بسیاری از مطالعات نشان داده است که مصرف کافی این مواد مصرفی مغذی به حفظ تراکم مواد معدنی استخوان ها کمک می کند که نتیجه ی آن استحکام بیشتر استخوان ها می باشد.

علاوه بر این لیپوئیک اسید موجود در دانه های چیا نیز می تواند با اثری مشابه، در سلامت استخوان ها نقش داشته باشد. بنابراین، این امکان وجود دارد که خوردن منظم دانه چیا بتواند به قوی نگه داشتن استخوان های شما کمک کند.

خیلی کوتاه...

دانه های چیا سرشار از کلسیم، منیزیم، فسفر و لیپوئیک اسید می باشد که همه این مواد مغذی با بهبود تراکم مواد معدنی استخوان مرتبط هستند.

       کاهش سطح قند خون

مصرف دانه های چیا می توانند در تنظیم قند خون نقش مثبتی را ایفا کنند.

افراد مبتلا به دیابت ممکن است با سطوح بالای قند خون دست و پنجه نرم کنند همچنین سطوح بالای قند خون ناشتا با افزایش خطر عوارض متعددی از جمله بیماری قلبی مرتبط است اما به طور امیدوار کننده ای مطالعات نشان داده است که دانه های چیا می توانند حساست به انسولین را بهبود بخشند که می تواند به تثبیت سطح قند خون، بعد از غذا کمک کند.

خیلی کوتاه....

با وجود آنکه تحقیقات بیشتری در مورد ارتباط بین این دانه های مغذی و تنظیم قند خون مورد نیاز است اما تا به حال تحقیقات نتایج امیدوار کننده ای داشته اند مبنی بر اینکه دانه های چیا ممکن است به مدیریت قند خون کمک کنند.

Chia seeds3

       حضور راحت در رژیم غذایی

دانه های چیا به طرز باورنکردنی به راحتی در رژیم غذایی شما گنجانده می شوند. طعم آنها نسبتاً ملایم است، بنابراین تقریبا می توانید آنها را به هر چیزی اضافه کنید. نیازی به آسیاب کردن، پختن و یا نحوه ی خاصی از آماده کردن نیست، به راحتی می توانید آنها را به عنوان یک افزودنی به دستور پخت خود اضافه کنید.

می توانید آنها به صورت خام بخورید یا اینکه مقداری از آن را در لیوان آبمیوه تان بریزید پس از آنکه خیس خورد میل کنید، اگر هنوز هم ترکیب جالبی برایتان نیست می توانید آن ها را به همراه بلغور، جو دو سر یا حتا اسموتی های متنوع مصرف کنید. همچنین می توانید آنها را به عنوان یک ماده جانبی بر روی ماست سبزیجات یا برنج خود بپاشید، به علاوه تاثیر چسبندگی آنها برای خوراکی های سرخ کردنی باورنکردنی است.

باورکیند که روش های بسیار زیادی برای خوردن این دانه های کوچک سوپر مُغذی وجود دارد و شاید راحت ترین راه آن این باشد که آنها را در بطری آب خود بریزید و زمانی که کمی ژله ای شد آن را بنوشید.

این طور که به نظر می رسد به طور کلی بدن انسان مشکل خاصی با دانه های چیا ندارد با این حال اگر به خوردن فیبر زیاد عادت ندارید، ممکن است عوارض جانبی گوارشی مانند نفخ یا اسهال را در صورت خوردن بیش از حد دانه ها در یک وعده تجربه کنید.

دوز معمول توصیه شده 0.7 اونس (20 گرم یا حدود 1.5 قاشق غذاخوری) دانه چیا دو بار در روز است. به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از هر گونه عوارض گوارشی، بهتر است مقدار زیادی آب بنوشید.

خیلی کوتاه....

دانه چیا به راحتی آماده می شود و آن را می توانید به هر خوراکی یا غذایی که دوست دارید با خیال راحت اضافه کنید.

خلاصه

دانه های چیا نه تنها سرشار از مواد مغذی، چربی امگا 3، آنتی اکسیدان ها و فیبر است، بلکه به راحتی نیز در رژیم غذایی گنجانده می شوند. به علاوه مطالعات نشان داده است که آنها فواید سلامتی بسیاری دارند از کاهش وزن گرفته تا کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی. هر چند که هنوز هم تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز می باشد.

اگر می خواهید از فواید دانه های چیا بهره مند شوید، آن ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. آنها افزودنی عالی برای اسموتی ها، بلغور جو دوسر، ماست، نوشیدنی ها، محصولات پخته شده و غیره هستند.

Chia seeds2

برای داشتن زندگی ای بهتر، صفحه ی زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها