|

قانونی که در اقتصاد ایران رعایت نمی شود!

«در گزارش حاضر به عدم رعایت یک قاعده بنیادین در اقتصاد ایران اشاره می شود.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- اقتصاد ایران سال هاست که با چالش ها و فراز و نشیب های فراوانی رو به رو است. در این راستا، جدای از تحریم های خارجی که به یک واقعیتِ اقتصاد ایران در سال های اخیر تبدیل شده اند، شاهد وقوع چندین جهش ارزی و در عین حال تشدید نرخ تورم و نمایان شدن جلوه های مخرب این مساله در بازارهای مختلف مالی و اقتصادی کشورمان بوده ایم.

معادله ای که بسیاری از ناظران و تحلیلگران حوزه اقتصادی در کشورمان را واداشته تا هر کدام دیدگاه ها و تفسیرهای مختلفی را جهت بهبود شرایط در فضای کلی اقتصاد ایران ارائه کنند. با این همه، یکی از نکاتی که به طور خاص در قالب کلی حکمرانی اقتصادی در ایران، رعایت نمی شود، موضع گیری های مکرر و گسترده مقام های ارشد اقتصادی به ویژه رئیس کل بانک مرکزی است. در دنیا و در قالب اقتصادهای بزرگ دنیا، این مساله تبدیل به یک قانون شده که روسای بانک های مرکزی باید به ندرت اظهار نظر کنند.

دلیل این مساله نیز این است که موضع گیری های آن ها می تواتند پالس های معناداری را به بازارها مخابره کند و همین مساله به هیچ عنوان به نفع فضای کلی اقتصادی کشورها نیست. با این حال ما در کشورمان شاهد هستیم که مقام های اقتصادی مختلف مدام دست به ایراد موضع گیری های گوناگون می زنند و از این رهگذر سعی دارند تا همه چیزی را عادی و خوب نشان دهند. در این رابطه، برخی این استدلال را مطرح می‌کنند که اساسا شرایط خاص اقتصاد کشورمان موجب شده تا مقام های ارشد اقتصادی مدام دست به انجام موضع گیری بزنند و این قاعده که کمتر باید صحبت کرده و یا موضع گیری کنند را کنار بگذارند.

به بیان ساده تر، حامیان این ایده به این نکته اشاره دارند که سیل قابل توجهی از حملات جریان های رقیب و دشمن کشورمان به ویژه در عرصه جنگ اقتصادی علیه ایران سبب شده تا موضع گیری های پیاپی مقام های ارشد اقتصادی کشورمان به ویژه در حوزه ارزی و یا فضای کلی اقتصاد، به یک امر کاملا عادی و طبیعی تبدیل شود.

با این همه اینطور به نظر می رسد که یافتن یک راه بینابین که هم تضمین کننده کنترل شرایط در وضعیت جنگ اقصادی دشمن علیه اقتصاد ایران باشد و هم تا جای ممکن از موضع گیری های صریح و مکرر مقام های اقتصادی کشورمان جلوگیری کند، می تواند بهترین نسخه برای اقتصاد ایران باشد. معادله ای که تحقق آن به برنامه ریزی های قوی و عمیقی نیاز دارد. 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی