|

افزایش 2 میلیونی حقوق کارگران در سال 1400 صحت دارد؟

گروه کارگری خواستار افزایش ۱ میلیون و ۹۵۵ هزار تومانی است.

لینک کوتاه کپی شد

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: گروه کارگری خواستار افزایش ۱ میلیون و ۹۵۵ هزار تومانی است که بین سبد معیشتی سال گذشته و امسال ایجاد شده است. تعیین حقوق و دستمزد کارگران و بازنشستگان یکی از دغدغه ‌های مهم مردم قشر زحمت کش و جمعیت بزرگ کشور است که تورم معیشت و زندگی اقتصادی آن‌ها را فلج کرده است. این روز‌ها کارگران چشم به راه تعیین حقوق و دستمزد خود برای سال آینده هستند، سالی که بنا به گفته‌های کارشناسان با کسری ۳۲۰ هزار تومانی بودجه عملیاتی و البته کسری بودجه بیش از ۵۰۰ هزار تومانی که کارشناسان پیش بینی می‌کنند، خبر از افزایش تورمی می‌دهد که سال ۱۴۰۰ را حتما سال سختی برای تامین معیشت می‌کند.

متاسفانه در شرایطی که دولت توانایی نظارت و کنترل بر بازار کالا و خدمات را ندارد و هر روز در توزیع کالا‌های اساسی و مایحتاج مردم ناتوان و بدتر از قبل عمل می‌کند و قیمت روغن و مرغ و تخم مرغ سر به فلک شیده است این سوال که آینده‌ی جامعه ۵۰ میلیونی کارگری با حقوق و دستمزد‌هایی که حداقل‌های زندگی را هم تامین نمی‌کند چه خواهد شد همچنان در حاله‌ای از ابهام است.

در ادامه نمایندگان کارگری و بازنشستگی که این روز‌ها درگیر و دار چانه زنی با نمایندگان کارفرمایی و دولت هستند، خواسته بخش بزرگی از قشر زحمت کش جامعه به نام کارگران و بازنشستگان را با ما درمیان گذاشته اند.

علی خدایی؛ نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه امروز درباره میزان افزایش حقوق جلسه خواهیم داشت به مسائلی که در جلسات قبلی پیش آمده بود اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بحث بر سر میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران در جلسه قبلی شورای عالی کار به نتیجه نرسید، امروز بعداظهر ساعت ۵ قرار به برگزاری نشست و جلسه دیگری داریم تا گروه‌های مختلف، پیشنهادات خود را مطرح کنند. گروه کارگری خواستار افزایش ۱ میلیون و ۹۵۵ هزار تومانی است که بین سبد معیشتی سال گذشته و امسال ایجاد شده است، یعنی پیش از هر موضوعی این عدد باید به دستمزد کارگران افزوده شود.

پیشنهاد می شود:

وی دراین باره خاطر نشان کرد: گروه نمایندگان دولت خواستار افزایش ۳۴ درصدی روی همه آیتم‌های مزدی هستند که مجموع افزایش درآمد یک کارگر با یک و سه دهم فرزند ماهی ۱ میلیون و ۱۲ هزار تومان می‌شود. آن طرف قضیه، گروه کارفرمایی معتقد است ۷۵۰ هزار تومان روی پایه حقوق اضافه می‌شود، آنچه بیان شد آخرین نظراتی است که درآخرین جلسه شورای عالی کار تا کنون مطرح شده لذا امیدواریم حرف و خواسته گروه‌های کارگری در جلسه شورای عالی کار به کرسی بنشیند، بنابراین امروز ساعت ۵ بعداظهر بر سر خواسته خود چانه زنی خواهیم داشت.

علی خدایی، درباره اینکه آیا سبد معیشتی یا کالا و بن به کارگران اختصاص داده می‌شود بیان داشت: با توجه به اینکه در جلسه امروز صرفا موضوع بحث، افزایش حقوق و دستمزد و تعیین میزان آن است، لذا گروه کارگری معتقد است وبر این موضوع اصرار دارد که گروه دولت و کارفرما موظف به ارائه برنامه‌ای باشد تا طی یکی، دو سال حداقل مزد را به سبد معیشت برساند، بنابراین در حال حاضر روی این موضوع تاکید داریم که بین دستمزد و سبد معیشت نباید فاصله باشد و یا اینکه بین حداقل‌های زندگی و مزد کارگران نباید بیش از این رقم‌ها و تحمیل فشارها، فشار دیگری به زندگی کارگران وارد شود.

وی دراین باره خاطر نشان شد: با اینکه اعطای سبد کالا و بن و ... به کارگران برای تامین معیشت آن‌ها یک ضرورت است، اما نه سر خودمان راکلاه بگذاریم نه مردم، یعنی اگر قرار بود دولت در قالب بسته معیشتی تمایلی برای کمک به کارگران می‌داشت این موضوع را باید در قانون بودجه ۱۴۰۰ می‌دید، اما عملا درآنجا هیچ ردیفی برای اختصاص دادن به کارگران وجود ندارد، پس حتی اگر در شورای عالی کار بخواهیم درباره این موضوع هم صحبت کنیم و طرف مقابل هم قولی بدهد جزء آن قول‌هایی به شمار می‌رود که انجام شدنی نیست لذا سعی می‌کنیم از ورود به موضوعات نشدنی پرهیز کنیم.

پیشنهاد می شود:

نماینده کارگران در شورای عالی کار در پاسخ به اینکه چرا برای افزایش دستمزد‌ها در سال به صورت یکی دو بار با توجه به افزایش نرخ تورم اعتراضی نمی‌کنید گفت: متاسفانه کلیپی از معاون وزیرکار با خبرگزاری ایرنا دیدم که وی بر این موضوع تاکید داشت که در قانون مزد سالی یک بار باید اضافه شده و این مساله را به قانون نسبت می‌داد، واقعا بیان چنین مطالبی از سوی دولتی‌ها تاسف انگیز است به این دلیل که قانونی که همه گیر‌ترین قانون است و واضح است به چه شکلی جعل می‌شود؟

خدایی دراین باره خاطر نشان کرد: در متن صریح ماده ۴۱ اشاره شده که شورای عالی کار همه ساله موظف است، یعنی کلمه همه ساله است نه سالی یک بار، همه ساله قید حداقل سالی یک بار را به ذهن تبادر می‌کند نه حداکثر یک بار در سال! مجلس شورای اسلامی به عنوان مرجع تصمیم گیری قانون تاکید دارد که قید اشاره شده به معنای قید برای اضافه حقوق آن هم سالی یک بار نیست، ما هم نمی‌گوییم دستمزد‌ها سالی چند بار افزایش بیابد، اما با توجه به اتفاقات سال گذشته و پیش بینی وزارت اقتصاد که اعلام کرده بود نرخ تورم را در ۱۵ درصد مهار می‌کند، این موضوع نه تنها محقق نشد، بلکه در شش ماه اول سال تورم به شدت افزایش یافت و همه ما تورم افسار گسیخته‌ای را تجربه کردیم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار بیان داشـت: در مقطعی که تورم هر روز بیشتر از روز گذشته می‌شد ما خواستار تشکیل جلسه شورای عالی کار برای افزایش دستمزد‌ها شدیم که درخواست‌های ما متاسفانه بی نتیجه باقی ماند و گروه‌های کارفرمایی برای افزایش دستمزد حاضر به مذاکره با ما نشدند، اما این موضوع همچنان جزء مطالبات ما هست، نه اینکه دائما چنین تقاضایی داشته باشیم، بلکه در مواقعی که تورم افزایش می‌یابد و پیش بینی‌های مسوولین و بانک مرکزی برای کاهش نرخ تورم درست از آب در نمی‌آید و معیشت مردم لطمه می‌بیند باید مزد کارگران در سال بنا به افزایش نرخ تورم افزایش بیابد.

پیشنهاد می شود: ارزش سهام پالایشی یکم امروز چهارشنبه 20 اسفند 99

علی دهقان کیا؛ رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: گروه‌ها و تشکل‌های بازنشستگان منتظرند تا اولین گام درباره افزایش دستمزد توسط شورای عالی کار برداشته شود تا ما هم متعاقب آن‌ها درخواست‌های خود را بیان کنیم. اما مساله این است که بازنشستگان تامین اجتماعی از سال گذشته تا کنون از تبعیض حقوقی بین خود با بازنشستگان کشوری و لشکری بسیار آزرده خاطر هستند، بنابراین در درجه اول، افزایش دستمزد شورای عالی کارموضوع مهمی است تا ببینیم از طریق شورای عالی کار چند درصد حقوق ما تعیین می‌شود.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: به غیر از درصدی که از سوی شورای عالی کار تعیین می‌شود، مابقی تفاوت حقوق بین بازنشستگان کشوری و لشکری با تامین اجتماعی باید در مرحله دوم تعیین شود. منتهی مدیر عامل تامین اجتماعی هم صحبت‌هایی مبنی بر اینکه اگر بتوانند علی الحسابی برای متناسب سازی تا قبل عید انجام دهند تا به مرحله دوم برسد.

وی در پایان تاکید کرد: حالا این عدد چقدر است باید مشخص شود. اگر این اتفاق بیفتد به این معناست که متناسب سازی از اسفند ماه شروع شده است، وقتی از اسفند ماه شروع می‌شود ان طرف سال درصد می‌خورد، لذا همه‌ی این موارد باید در نظر گرفته شود تا میزان حقوق بازنشستگان به بازنشستگان کشوری و لشکری برسد. امیدواریم با روندی که تا اینجای کار پیش رفته شاهد افزایش و تغییر حقوق بازنشستگان در فروردین ماه باشیم، مشروط به اینکه زمانی که تغییر حقوق بر سر سفره کارگران و بازنشستگان می‌آید تورم به اوج نرسد و مهار شود، درغیر این صورت تورم مهار نشده، مزه افزایش حقوق و دستمزد از سفره کارگران و بازنشستگان پر می‌کشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها