|

امروز پایه حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ مشخص می ‌شود؟

حقوق کارگران باید پیش از آغاز سال جدید تعیین شود. اما آیا این اتفاق می افتد؟

لینک کوتاه کپی شد

حقوق کارگران باید پیش از آغاز سال جدید تعیین شود اما از آنجایی که در سال گذشته تعیین دستمزد به بهار سال بعد کشیده شد اما امسال نیز این اتفاق تکرار می‌شود یا خیر؟ برای حداقل حقوق کارگران در سال آینده دو مسئله وجود دارد، یکی میزان افزایش حقوق و دیگری تعیین این مبلغ قبل از پایان سال.

حداقل حقوق کی تعیین می‌شود؟

سال گذشته جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد کارگران پرتنش بود و به خاطر اختلاف نظر قابل توجهی که بین طرفین کارگری و کارفرمایی وجود داشت نه تنها حداقل دستمزد پیش از آغاز سال تعیین نشد بلکه در جلسات بعد از عید نیز نماینده کارگران مصوبه شورا را امضا نکردند.

بنابراین یک نگرانی در این باره این بود که جلسات قبل از عید به نتیجه نرسد، اما آنطور  که از جلسات امسال شورای عالی کار برمی‌آید احتمال تعیین حداقل حقوق پیش از پایان سال و حتی به نتیجه رسیدن جلسه امروز وجود دارد. جلسه قبلی این شورا در روز دوشنبه هفته گذشته تشکیل شد و سیگنال‌ های مثبتی از این جلسه بیرون آمد.

یکی از نمایندگان کارگری عضو شورای عالی کار ابزار امیدواری کرده که با توجه به مباحث مطرح شده، به احتمال زیاد در جلسه روز شنبه یعنی امروز بر سر افزایش حقوق‌ها توافق می‌شود. اما اظهارات وزیر کار حکایت از این دارد که دستمزد ۲۹ اسفند ماه به نتیجه می‌رسد. در مجموع نگرانی‌ها درمورد این مسئله کمتر است.

حقوق کارگران چقدر می‌شود؟

اما مسئله مهم‌تر میزان افزایش حقوق کارگران است که احتمالا برخی از کارگران و نماینده آنها ترجیح دهند که جلسات ادامه داشته باشد اما درصد افزایش حقوق قابل توجه باشد.

در قانون کار آمده که میزان افزایش حقوق کارگران باید براساس دو مولفه تورم و هزینه سبد معیشت خانوار تعیین شود. طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران تورم سالانه ۳۴٫۲ درصد است، هزینه سبد معیشت خانوار نیز شش میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین شد.

شاید بتوان به خط فقر نیز به عنوان یک از مولفه تاثیرگذار نگاه کرد. در این خصوص در یک اتفاق کم‌سابقه یک نهاد رسمی مثل سازمان تامین اجتماعی آماری از فقر منتشر کرده که براساس آن خط فقر خانوار ایرانی به بیش از سه برابر حداقل دستمزد رسیده است. خط فقر برای یک خانواده سه نفره پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان محاسبه شده.

در خصوص افزایش حقوق کارگران رقم‌های ۲۵، ۳۰ و حتی ۴۰ درصد هم اعلام شده، به تازگی نیز گروه کارگری افزایش حقوق حدود دو میلیون تومانی را پیشنهاد داده ‌اند.

آمار-تامین-اجتماعی

پیشنهاد می شود: قیمت دلار و یورو امروز شنبه 23 اسفند 99

 آخرین اخبار واریز سود سهام عدالت 

درخواست نماینده از وزیر کار برای افزایش حقوق و دستمزد 1400

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • ناشناس ارسالی در

    چرامیانگین میگیرن تورموواقعامسخره اس مگه قیمت یه جنس به نرخ قبلی برمیگرده مثلا
    ماه اول ۱۰ دوم۱۵ سوم ۱۴ درصد الی اخرماه سال همه بایدجمع بشه بعدببینین تویه سال تورم چنددرصده چون یه جنس مثلا ۱۰۰۰تومنی به اخرسال میرسه میشه چهاریاپنج هزارتومن درصدهای ماههاروهم بایدجمع کنن بعدمیبینن چقدرفشاربه یه قشرضعیف میاد بامیانگین گرفتن تورم خودتونو مردموگول نزنین چون یه کالا هرماه به نرخ قبلی برنمیگرده ماه بعدیه درصدی بیادروش بلکه هرماه به قیمتش اضافه میشه

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها