|

تعداد سهامداران سجام بیشتر از 45 میلیون شد!

سجام مخفف عبارت «سامانه جامع اطلاعات مشتریان» است که برای گردآوری مشخصات سهامداران ایجاد شده است.

لینک کوتاه کپی شد

ثبت‌نام سجام به چه منظور انجام می‌شود؟ سجام، سامانه‌ای است که اطلاعات سرمایه‌گذاران را برای ایجاد یکپارچگی و ارائه خدمات سریع‌تر جمع‌آوری می‌کند تا اگر شخصی قصد ورود به بازار سرمایه را دارد، ابتدا در این سامانه احراز هویت کند.

ثبت‌نام سجام، برای همه سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی که در بازار بورس اوراق بهادار فعالیت دارند، ضروری شمرده می‌شود تا بعد از تایید اطلاعات‌شان، بتوانند خدماتی از قبیل خریدوفروش سهام و صدور و ابطال واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری را دریافت کنند.

درباره سامانه سجام چه می‌دانید؟

شاید خیلی از شما از سامانه سجام چیزی نمی‌دانستید و بار اولی است که نام آن را در این مقاله می‌خوانید. نام این سیستم، مخفف عبارت «سامانه جامع اطلاعات مشتریان» است که گردآوری مشخصات سهامداران را جهت ایجاد شفافیت در بازار بر عهده دارد؛ بنابراین، وقتی از ثبت نام سجام حرف می‌زنیم، منظور ما دقیقا همین اطلاعاتی است که بعدها به آن احتیاج خواهید داشت.

این سیستم، دارایی‌های بورسی افراد را به ‌شکلی یکپارچه و اصولی جمع کرده است تا با این کار، رسیدگی به فرایندهای بورسی را برای دولت و خود اشخاص آسان کند. شاید بهتر باشد بدانید که سجام به‌واسطه شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار راه‌اندازی شد. این زیرساخت خدماتی معتبر، قابل اعتماد است و از دارایی‌ها و اطلاعات افراد به‌خوبی حفاظت می‌کند.

در حال حاضر، چه تعداد در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند؟

گفتیم که سجام، یک سامانه زیرساختی برای ورود مشتریان به باشگاه بزرگ سرمایه ایران است. طی سال‌های اخیر، خیلی از افراد معمولی یا مدیران نهادها تصمیم گرفتند که اطلاعات خود را در این بازار ثبت کنند و برای دریافت سودهای بیشتر از دارایی‌های خود، به عرصه بورس قدم بگذارند.

بر همین اساس، طبق آخرین آمارهایی که از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به ‌دست آمد، گفته می‌شود که با استقبال سهام‌داران، تعداد ثبت‌نام‌کنندگان این سامانه، از رقم ۴۵ میلیون نفر هم بیشتر شد.

مطابق با دستورالعمل سازمان بورس اوراق بهادار، هرکسی که می‌خواهد بر دارایی‌های خود سرمایه‌گذاری کند و به بازار معاملات بورس وارد شود، باید اطلاعات هویتی، اطلاعات کد سهام‌داری و حساب بانکی خود را در این سامانه ثبت کند. به همین دلیل تعداد فعالان در این سیستم، روزبه‌روز در حال افزایش است.

آمار تعداد افرادی که در پاییز، ثبت‌نام سجام را انجام دادند

اطلاعات منتشرشده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بیان می‌کند که تعداد ثبت‌نامی‌های سجام در پاییز سال جاری، به‌طور تقریبی ۱۴۱ هزار و ۱۳۷ سهام‌دار بود. همچنین گفته می‌شود که از ابتدا تا انتهای آذرماه، تعداد ثبت‌نامی‌ها به ۳۵ میلیون و ۱۰ هزار و ۹۳۵ نفر رسید که اکنون از ۴۵ میلیون نفر هم گذشته است. این روند، همچنان در حال طی‌کردن مسیر افزایشی است.

دلایلی که از اهمیت ثبت‌نام سجام می‌‌گویند

شما برای ورود به بازار سرمایه، نیاز به کد بورسی دارید؛ بنابراین، اولین قدم شما برای دستیابی به این کد، ثبت‌نام در سجام است. حالا به‌ جز ارائه این خدمت و یکپارچه‌سازی اطلاعات، چه دلایل دیگری شما را وادار می‌کند که در این سیستم احراز هویت کنید؟

  • ثبت‌نام آسان در کارگزاری
  • ثبت‌نام آسان در سامانه‌های صندوق سرمایه‌گذاری
  • دریافت سود تقسیمی شرکت‌ها
  • دریافت و فروش آسان سهام عدالت
  • قابلیت ویرایش اطلاعات
  • خرید خودرو از بورس کالا
  • دسترسی راحت به درگاه یکپارچه بازار سرمایه

نحوه ثبت‌نام سجام از گذشته تا امروز

بر اساس تصمیم‌گیری سازمان بورس، چه افرادی که در گذشته کد بورسی خود را دریافت کرده بودند و چه افرادی که به‌تازگی می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند، ۲ روش برای ثبت یا ویرایش اطلاعات دارند.

در گذشته، افراد با مراجعه به کارگزاری‌ها یا دفاتر پیشخوان دولت، نسبت به احراز هویت اقدام می‌کردند تا بعد از تکمیل روند، طی یک بازه زمانی مشخص، کد بورسی خود را دریافت کنند. این روش تا حدی منسوخ‌شده قدیمی، معطلی‌های زیادی داشت؛ به‌ویژه اینکه مجبور بودید از خانه خارج شوید. به همین دلیل، درحال‌حاضر از رویکردهای دیگری استفاده می‌شود.

امروز پیشرفت تکنولوژی و فناوری، روی خیلی از امور و مشاغل، حتی بازار سرمایه تاثیر گذاشت و این موضوع باعث افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در زمان شد. تغییراتی که در بازار سرمایه و بورس صورت گرفت، این نیاز را ایجاد کرد که سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات سرمایه‌گذاران و تسریع ارائه خدمات شکل بگیرد.

مزایای ثبت‌نام سجام به صورت آنلاین

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین سامانه‌ها برای انجام معاملات بورس، سجام است که برای تسهیل امور و رفاه حال سرمایه‌گذاران راه‌اندازی شد. قبل ‌از شکل‌گیری این سیستم، شما برای ثبت‌نام در کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، باید به نهادهای مختلفی مراجعه و فرم‌های متعددی را پر می‌کردید.

امروز با کسر هزینه‌ای اندک از حساب شما، بسیاری از مراحل به‌صورت غیرحضوری قابل انجام است و شما می‌توانید به‌واسطه همین سامانه آنلاین، از مشخصات و اطلاعات خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن استعلام بگیرید.

مراحل ثبت‌نام سجام

پیش ‌از اینکه با مراحل ثبت اطلاعات آشنا شوید، این نکته را بگوییم که همه مشخصات خواسته‌شده از شما باید به‌ طور کامل و صحیح پر شود؛ چرا که هرگونه نقص و اشتباه در اطلاعات هویتی، بر عهده شخص کاربر است. حالا بیایید و مراحلی که باید در این مسیر پیموده شوند را با هم دوره کنیم.

  • ورود به بخش ثبت‌نام
  • واردکردن شماره همراه متعلق به خودتان
  • وارد کردن کد ملی و کدی که از طریق پیامک دریافت کرده‌اید
  • تعیین نوع مشتری (حقیقی یا حقوقی)
  • انتخاب هویت قانونی (اگر شخص حقیقی هستید، گزینه «اصیل» و اگر نماینده قانونی دیگری هستید، گزینه «نماینده قانونی» را انتخاب کنید.)
  • پرداخت هزینه ثبت‌نام
  • تکمیل فرم‌های مرتبط با اطلاعات شخصی به‌ شکلی دقیق و کامل

ثبت‌نام در سجام درگاه ورود به بازار سرمایه

باتوجه‌به رشد علاقه مردم به بازار سرمایه، ثبت‌نام در سامانه سجام افزایش یافت و همچنان این روند افزایشی ادامه می‌یابد. سهام‌داران به‌واسطه این سیستم، فقط یک‌بار اطلاعات شخصی و مالی خود را وارد می‌کنند و بعد از آن، هربار می‌توانند در بازارهای مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به افتتاح حساب بپردازند؛ بدون اینکه مجبور باشند مراحل احراز هویت را دوباره تکرار کنند.

با این تعاریف، اگر می‌خواهید در بازار سرمایه نقشی داشته باشید، باید قبل ‌از هر چیزی در سامانه سجام ثبت‌نام کنید و کدی که به شما تعلق می‌گیرد را در اختیار کارگزاری بورس قرار دهید. در غیر این صورت، اجازه فعالیت در بازارهای مالی را نخواهید داشت.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی