|

تقویم اقتصادی فارکس | سودآوری با خبر؟

استفاده از تقویم اقتصادی فارکس مزایای بسیاری دارد که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

لینک کوتاه کپی شد

تقویم اقتصادی فارکس ابزاری است که معامله گران می‌توانند در آن از موضوع، روز و ساعت انتشار اخبار مربوط به نماد‌های معاملاتی فارکس مطلع شوند. علاوه بر اخبار مربوط به عوامل و شاخص‌های تاثیر گذار بر بازار فارکس امکان پیگیری سخنرانی‌ها و نشست‌های موثر بر روند بازار فارکس نیز در تقویم اقتصادی فارکس وجود دارد. در ادامه مطلب با ماهیت تقویم اقتصادی، کاربرد و اهمیت آن در بازار مالی فارکس آشنا خواهیم شد.

تقویم اقتصادی فارکس چیست؟

بازار فارکس به عنوان بزرگترین بازار مالی دنیا جنبه‌های گوناگونی داشته و یکی از راه‌های تحلیل بازار می‌تواند استفاده از روش تحلیل بنیادین بر اساس اخبار و رویدادهای سیاسی و اقتصادی باشد. تقویم اقتصادی فارکس یکی از مفید‌ترین ابزار‌های موجود برای کسب اطلاعات مکفی درباره ارزهای مختلف و بررسی اخبار مربوط به آن به شمار می‌آید. در این تقویم آمار و ارقام متغیرهای مالی هر کشور و همچنین شاخص‌های مالی آن در دوره‌های ماهیانه، سالیانه و یا فصلی ارائه می‌شوند. از طرف دیگر دیدگاه مدیران و صاحبان بزرگ سرمایه کشور‌ها مانند بانک‌های مرکزی نیز از طریق این تقویم‌ها قابل دسترس خواهند بود.

ماهیت و اجزای تقویم اقتصادی فارکس

تقویم اقتصادی فارکس ابزاری کمکی به معامله گران برای تشخیص روند قیمت است و معامله گران بر اساس آن می‌توانند تصمیمات مهم مالی خود را بگیرند. این تقویم دارای اجزای مختلفی است که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

ساعت و تاریخ : ساعت و تاریخ در تقویم اقتصادی فارکس در بالای صفحه نمایش داده می‌شود و قابلیت تنظیم شدن بر اساس ساعات رسمی کشورهای مختلف را دارد.

Currency : در این بخش نماد معاملاتی‌ای که قرار است خبری درباره آن انتشار یابد قابل مشاهده است. برای مثال برای پیدا کردن اخبار مربوط به ین ژاپن باید در بخش Currency به دنبال نماد JPY باشیم.

IMPACT : اخبار مختلف دارای درجه اهمیت مختلف هستند و برای پی بردن به میزان اهمیت اخبار می‌توان به بخش IMPACT مراجعه کرد. اخبار با اهمیت بسیار زیاد با رنگ قرمز، اخبار با اهمیت متوسط با رنگ نارنجی و اخبار با اهمیت کم با رنگ زرد نمایش داده می‌شوند.

Detail : در این بخش می‌توان از جزئیات اخبار و تاثیر اخبار منتشر شده مشابه در گذشته اطلاعات مناسبی را به دست آورد.

Previous : در این بخش نرخ‌های اعلام شده در اخبار مشابه در گذشته نمایش داده می‌شوند.

Forecast : در این بخش پیش بینی از نرخ قابل انتظار نمایش داده می‌شود و معامله گران می‌توانند بر اساس آن تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

Actual : بعد از انتشار خبر نرخ واقعی ارز مورد نظر رسما اعلام شده و در این بخش قابل مشاهده خواهد بود. در برخی مواقع بیشتر یا کمتر بودن نرخ واقعی از نرخ قابل انتظار یا پیشین می‌تواند باعث رشد قیمت فعلی ارز شده و یا بالعکس روند قیمت را نزولی کند.

کاربرد تقویم اقتصادی فارکس

معامله گران حوزه فارکس به چهار روش مختلف کلی از تقویم اقتصادی فارکس برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند. این چهار روش عبارتند از:

carry trading

در این روش معامله‌گران از اختلاف نرخ بهره بین دو جفت ارز استفاده کرده و کسب سود می‌کنند. بنابراین معامله‌گران از تقویم‌های اقتصادی برای پیدا کردن ارزهایی با نرخ بهره مناسب استفاده می‌کنند و بر اساس آن تصمیمات خرید و فروش خود را اتخاذ می‌کنند.

معامله بر اساس اخبار

برخی از معامله گران نیز وجود دارند که به دنبال کسب سود در نتیجه تاثیر ناگهانی اخبار بر جفت ارز‌ها و نوسانات ناشی از آن هستند. برای مثال هنگامی که وقتی خبری مبتنی بر بالاتر بودن نرخ تولید ناخالص داخلی یک کشور نسبت به میزان قابل انتظار منتشر می‌شود منجر به افزایش ارزش ارز آن کشور شده و فرصت را برای ورود به معامله فراهم خواهد ساخت.

نوعی دیگر از معامله‌گران وجود دارند که با استفاده از تقویم اقتصادی فارکس اخبار موثر بر ایجاد نوسانات ناگهانی بازار مانند اخبار مربوط به نرخ بهره را دنبال کرده و در فرصت مناسب اقدام به معامله و کسب سود از نوسانات به وجود آمده می‌کنند.

تحلیل فاندامنتال

دسته آخر از معامله‌گران نیز بنیادی‌کاران هستند که اخبار مربوط به تولید ناخالص داخلی، نرخ تورم و نرخ اشتغال را از طریق تقویم اقتصادی فارکس همواره دنبال کرده و با استفاده از آن بازار را تحلیل می‌کنند.

اهمیت بررسی خبر در معامله‌گری

زمان‌های انتشار اخبار مربوط به شاخص‌های اقتصادی با اهمیت و سخنرانی‌های افراد مهم تحلیل تکنیکال کاربرد چندانی نداشته و به تنهایی نمی‌تواند نیاز‌های یک معامله‌گر را برآورده کند. در چنین مواقعی تقویم اقتصادی فارکس بسیار کارآمد بوده و به وسیله آن می‌توان از اخبار مختلف و تاثیر آن‌ها بر بازار با خبر شد. در نتیجه با آگاهی از اخبار موجود و توانایی تحلیل درست داده‌ها می‌توان تصمیمات لازم برای ورود به یک معامله موفق و یا خروج از آن را به راحتی اتخاذ کرد.

مزایای استفاده از تقویم اقتصادی فارکس

استفاده از تقویم اقتصادی فارکس مزایای بسیاری دارد که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

آمادگی مواجهه با حرکات بازار

معامله‌گران با کسب آگاهی از اخبار مرتبط با نماد‌های مختلف بازار تا حد زیادی آمادگی حرکت‌های ناگهانی بازار را پیدا می‌کنند و خود را از قبل برای شروع یک حرکت پرقدرت آماده می‌سازند.

منظم کردن استراتژی معاملاتی

معامله‌گران می‌توانند بر اساس تقویم اقتصادی فارکس استراتژی‌های خود را نظم داده و مدیریت کنند. بنابراین این افراد بر اساس اهمیت و نوع خبر منتشر شده استراتژی مناسب را در پیش می‌گیرند و بهره لازم از بازار را کسب می‌کنند.

آنالیز داده‌ها

داده‌ها و اطلاعات فراوانی که در تقویم اقتصادی فارکس وجود دارند تا حد زیادی به کمک معامله‌گران آمده و آن‌ها می‌توانند بر اساس اطلاعات به دست آمده تصمیمات درستی را اتخاذ کنند.

آگاهی از تعطیلات رسمی مختلف

تعطیلات رسمی می‌توانند تاثیر به‌سزایی بر میزان نقدینگی بازار داشته باشند؛ بنابراین آگاهی از آن‌ها می‌تواند از معاملات بی‌موقع جلوگیری کند.

اولویت‌بندی اخبار

اخبار بر اساس درجه اهمیتی که دارند در تقویم اقتصادی فارکس به رنگ‌های مختلفی نمایش داده شده و معامله‌گران بر اساس درجه اهمیت آن‌ها می‌توانند تصمیمات خود را نهایی کنند.

چطور می‌توان به تقویم اقتصادی فارکس دست یافت؟

یکی از مهمترین منابع تقویم اقتصادی، فارکس فکتوری یا forex factory نام دارد که به راحتی می‌توان وارد سایت شده و از امکانات این تقویم استفاده کنیم. علاوه بر فارکس فکتوری تعداد زیادی از سایت‌های معتبر مشابه وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای دنبال کردن اخبار مهم اقتصادی بهره برد. سایت‌هایی مانند: BabyPips. com، FXStreet. com، DailyFX. com نمونه‌هایی از سایت‌های معتبر ارائه کننده تقویم اقتصادی فارکس به شمار می‌آیند.

سخن آخر

در این نوشته با تقویم اقتصادی فارکس و اهمیت آن آشنا شدیم. تقویم اقتصادی ابزاری کاربردی برای کسب اطلاعات لازم درباره اخبار و اعلامیه‌های مربوط به شاخص‌های مهم اقتصادی و زمان انتشار آن‌ها بوده که به وسیله آن می‌توان روند قیمت را تحلیل کرده و از نوسانات ناشی از اخبار بهره لازم را برد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی