|

کابوس بزرگ اقتصاد جهان در سال 2024 چیست؟

«بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که کابوس اقتصاد جهانی در سال 2024 احتمالا از آمریکا برخواهد خاست.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- از سال 2020 که شاهد اوج گیری پاندمی کرونا بودیم تا به امروز، اقتصاد جهانی تحولات خاص و پیچیده‌ای را به خود دیده است. در این راستا، در سال 2022 شاهد جنگ اوکراین و البته در سال 2023 شاهد اوج گیری جنگ خونین غزه بوده ایم. در همین فضا، رقابت ها و تقابلات قدرت های بزرگ جهانی با یکدیگر در حوزه های مختلف جغرافیایی نیز به شدت اوج گرفته است کما اینکه در سال های گذشته بارها و بارها و در دوره‌های زمانی مختلف، صحبت از قریب الوقوع بودن آغاز جنگ جهانی سوم شده است.

گزاره ای که همچنان پابرجاست و تحلیل و تفسیرهای مختلفی در مورد آن مطرح می شود. با این همه، این روند از تشدید منازعات و درگیری ها در نوع خود آثار و تبعات مخرب و گسترده ای را نیز برای اقتصاد جهانی به همراه داشته است کما اینکه بسیاری از اقتصادهای جهانی و حتی اقتصادهای پیشرفته غربی، با شوک های جدی در حوزه اقتصادی خود رو به رو شده اند.

پمپئو-ترامپ

به طور خاص در آمریکا شاهد افزایش آمارهای مرتبط با تورم و بیکاری بوده ایم. موضوعی که به نحوی مشابه در انگلیس، آلمان و فرانسه نیز قابل مشاهده بوده است. این مساله سبب شده تا دولت های غربی تا حد زیادی از شدت ماجراجویی های خارجی خود بکاهند و از رهگذر کوچک کردن و کم کردن هزینه های اداره دولت بر آن باشند تا اوضاع اقتصادی خود را سروسامان بدهند. جالب اینکه در قاره اروپا از سال 2021 میلادی تاکنون، بیش از دو سوم کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به سمت راست گرایان افراطی تغییر مسیر داده اند و مردم این کشورها طالب حضور آن ها در قدرت هستند. احزاب و گروه هایی که صرفا معطوف به مرزهای ملی کشورهایشان هستند و با هرگونه هزینه کردهای غیرلازم خارجی مخالفت دارند.

با این حال، در بحبوحه تمامی مسائل مذکور، اقتصاد جهانی در سال 2024 با یک کابوس بزرگ دیگر نیز رو به رو است که بسیاری از ناظران و تحلیلگران معتبر در حوزه اقتصاد بین الملل، به آن اشاره داشته و دارند و آن چیزی جز قدرت گیری مجدد دونالد ترامپ در کاخ سفید از رهگذر انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا نیست. موقعیت ترامپ در جریان این انتخابات بد نیست و بعضی از نطرسنجی ها از فاصله گرفتن قابل توجه وی از بایدن خبر می دهند. بایدن در دوره چهار ساله حضور خود در قدرت با نقدهای جدی در حوزه های اقتصادی و سیاست خارجی رو به رو است و بسیاری بر این باورند که او به دلیل شریاط سنی و سلامت فیزیکی خود نمی تواند گزینه مناسبی برای ادامه فعالیت به عنوان ریئس جمهور آمریکا باشد.

از این رو، قدرت گیری دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا گزینه ای کاملا محتمل است. ترامپی که اگر به قدرت برسد بار دیگر سیاست های جنجالی سیاسی و اقتصادی را در مورد کشورها و بخش های مختلف جهان در پیش خواهد گرفت و تردیدی نیست که می تواند بسیاری از نظم ها و معادلات را برهم زد. مساله ای که مخصوصا اقتصادی جهانی به هیچ عنوان تاب تحمل آن را ندارد و اول از همه می تواند بحران های بسیار بزرگی را برای خودِ آمریکا ایجاد کند. از این رو، ترامپ را باید کابوس احتمالی و اصلی اقتصاد جهان در سال 2024 دانست.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها