|

هدف اسرائیل از تسلط بر "کریدور فیلادلفیا" چیست؟

«رژیم اشغالگر قدس به تازگی از تسلط خود بر تنها مرز زمینی نوار غزه با جهان خارج که همان کریدور فیلادلفیا است خبر داده است.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ همزمان با تداوم یافتن کارزار قتل و جنایت صهیونیست ها در نوار غزه و به طور خاص تشدید حملات این رزیم به شهر راهبردی رفح در جنوب نوار غزه، برخی منابع صهیونیست از تسلط کامل ارتش اسرائیل بر کریدور فیلادلفیا خبر می دهند. کریدوری که تنها راه ارتباطی نوار غزه با جهان خارج از طریق مرز مشترک این منطقه با کشور مصر است.

به گزارش شایانیوز؛ دستورکاری که البته رژیم اشغالگر قدس از ابتدای جنگ غزه تا به امروز، بارها و بارها بر آن تاکید داشته و اکنون به این موضوع ماهیتی عملیاتی داده است. در این چهارچوب، برخی منابع آگاه در اراضی اشغالی اعلام کرده اند که اسرائیل سعی دارد تا حتی در صورت پایان جنگ غزه نیز بر این کریدور مهم و حساس تسلط داشته باشد. در این نقطه، یک سوال مهم و محوری مطرح می شود و آن این است که هدف اسرائیل از تسلط بر کریدور مذکور چیست؟ به نظر می رسد در پاسخ به این سوال، بایستی به دو موضوع توجه داشت.

جنگ-با-اسرائیل

اول اینکه کریدور فیلادلفیا، در نوع خود اصلی‌ترین راه ارتباطی حماس و گروه های مقاومت اسلامی با جهان خارج است. در این چهارچوب، اسرائیل سعی دارد تا با کامل کردن محاصره نوار غزه و تسلط خود بر تنها مرز زمینی نوار غزه با جهان خارج، نوعی خفگی ژئوپلیتیک را برای جریان مقاومت در فلسطین ایجاد کند. در حقیقت، اسرائیل تسلط بر کریدور فیلادلفیا را برای مطمئن شدن از اینکه بار دیگر یک حادثه مشابه با هفتم اکتبر علیه اراضی‌اشغالی رخ نخواهد داد، امری واجب و ضروری می بیند.

درست به همین دلیل است که بر تداوم تسلاط خود بر کریدور فیلادلفیا تاکید دارد.

دوم اینکه رژیم اشغالگر قدس تسلط خود بر کریدور فیلادلفیا را یک دستاورد راهبردی برای خودش ارزیابی می‌کند که می تواند از قِبل آن، امتیازهای قابل توجهی را هم از ملت فلسطین و هم جامعه بین المللی بگیرد. به بیان ساده تر، این تسلط در چشم مقام های رژیم صهیونیستی یک کارت راهبردی است که اسرائیل نمی خواهد فرصت معامله کردن روی آن را از دست بدهد.

در عین حال، تندروهای حاضر در دولت نتانیاهو نیز تسلط بر کریدور فیلادلفیا را یک دستاورد بزرگ برای خود می دانند. دستاوردی که می تواند مقدمه ای برای اجرای پروژه کلان ترِ آن ها در قالب اخراج مردم نوار غزه از این منطقه باشد و یا حتی زمینه های مساعدی را برای توسعه شهرک سازی های صهیونیست ها در کرانه باختری فراهم کند.

از این رو، تسلط اسرائیل بر کریدور فیلادلفیا را بایستی رویدادی مهم در چهارچوب جنگ غزه ارزیابی کرد. البته باید این مساله را نیز مد نظر داشت که اسرائیل هنوز نتوانسته حماس و دیگر گروه های مقاومت فلسطینی را سرکوب و نابود کند و اینکه بتواند هزینه های تداوم تسلط خود بر کریدور فیلادلفیا را بپردازد یا خیر، نکته ای است که تنها "زمان"، پاسخ آن را روشن خواهد کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها