|

اسماعیل نصرالهی جوان معلول رتبه 25 کنکور؛ ولی یجور نشه این نخبه معلول هم مثل وحید بره

نخبه معلول

دوست نداریم پس از چندی اسماعیل نیز نا امیدانه خاک وطنش را ترک کند. اتفاقی که لازمه ی آن توجه بیش از پیش مسئولان به ماجراهای مشابه است

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- خبری که به تازگی منتشر شده است از یک جوان نخبه معلول حرف می زند که رتبه 25 کنکور را از آن خود کرده است

این نخبه ی معلول 18 ساله کیست؟!

سید اسماعیل نصرالهی یک جوان 18 ساله ای است. او علی رغم اینکه یک نخبه معلول است توانسته رتبه 25 کنکور امسال را از آن خود کرده و تنها چند روز بعد از تولد 18 سالگی اش این موفقیت را به خانواده ی خود هدیه نماید. مهم ترین نکته در مورد سید اسماعیل این است که هرچند با کم توانی شدید دست و پنجه نرم می کند اما رقبای خود را در کنکور سراسری رشته علوم انسانی کنار زده است. شاید این بهترین تعبیر حال حاضر برای ضرب المثل خواستن توانستن است باشد. 

نخبه معلول

سید اسماعیل نخبه معلولی که عاشق کتاب خواندن است

طبقه گفته ی خودش این نخبه ی معلول از کودکی عاشق مطالعه و کتاب و درس بوده است. او علی رغم اینکه نمی تواند به خوبی حرف بزند یا کارهای شخصی اش را به تنهایی انجام دهد اما توانسته با همت بالا در مسیر دانش موفقیت های درخشانی را کسب کند. مادر سید اسماعیل می گوید که پسرش از کودکی به مطالعه ی آزاد علاقه داشته و در کنار کتب درسی نسبت به مضامین علمی تخیلی نیز رغبت زیادی نشان می دهد. او گاها ساعت ها مطالعه می کند و هر زمان که حوصله اش سر برود به کتاب خواندن پناه می برد.

نخبه معلول

وحید رجبلو نخبه ای دیگر که کار آفرین نیز هست

اما سید اسماعیل تنها نخبه ی موفق ایرانی نیست. وقتی در سال 2020 سازمان غیر انتفاعی اتاق بین المللی جوانان اسامی 10 جوان ممتاز را اعلام کرد نام یک معلول نخبه ایرانی دیگر به نام وحید رجبلو به چشم می خورد. وی در آن زمان مدیر عامل استارت آپ توانیتو نیز بود. گفتنی است که اتاق بین‌ المللی جوانان جهان یک نهاد مردمی است که حدود 125 کشور جهان هم عضو آن هستند. کشورمان در آن سال برای اولین بار بود که برگزیده‌ای در این نهاد داشت.

7

وحید که یک معلول نخبه است می گوید تاکنون هیچ مسئولی از من تقدیر نکرده است

وحید این نخبه معلول اما موفق همان سال که به این موفقیت دست یافت بیان کرد که تا به آن لحظه هیچ مسئولی از وی تقدیر به عمل نیاورده است اما قرار است طی جشنی که در کنگره جهانی روی می دهد از وی تقدیر شده و جوایزی را اهدا نمایند.

مشکل بزرگی که نتوانست سد راه این معلول نخبه بشود از او یک ناجی ساخت

وحید ‌رجبلو، کارآفرین معلول کشورمان، در کودکی دچار آتروفی عضلانی نخاعی می‌ شود، بیماری‌ ای که روز‌به روز جسم او را تحلیل می‌ برد اما معلولیت و تمام مشکلاتی که این نابغه ایرانی  با آن‌ها روبه‌ رو بود، برایش  انگیزه‌ ای می‌ شود که به دنبال راهکاری برای توانمندسازی افراد معلول باشد تا زندگی راحت‌ تری داشته باشند. لذا اقدام به تاسیس استارت‌آپ «توانیتو» می کند  که روی سه حوزه کلیدی تمرکز دارد. سلامت و خدمات درمانی، خدمات آموزشی و سرویس‌های ضروری روزانه. هم اکنون ۱۴ هزار نفر در ایران از پلتفرم توانیتو استفاده می‌ کنند.

نخبه معلول

وحید نابغه معلول اکنون از ایران رفته است

وحید یک نابغه معلول بود که نه تنها بیش از سهم خود در جامعه تاثیر گذاشته بود بلکه عده ی زیادی با شرایط خودش را نیز از ورطه ی ناامیدی بیرون کشید. اما چندی پیش خبر از مهاجرتش داد. او با انتشار تصویری از خود در فضای اینستاگرام از مهاجرتش به آمریکا و شهر سن رافائل در کالیفرنیا سخن به میان آورد. حال آنکه باعث افسوس است این جوان کرجی خوش فکر و کارآفرین در عرصه ی فناوری و اطلاعات که با وجود ناتوانی جسمانی همیشه در مسیر پیشرفت بوده است اکنون خاک سرزمینش را ترک کند.

تنها دو درصد بدن وحید این معلول نخبه کار می کند

نکته جالب در مورد این جوان نخبه معلول این است که تنها دو درصد بدنش کار می کند اما با همان دو درصد اتفاقاتی را رقم زده که بعضا یک فرد دیگر با چهار ستون سالم نیز آن را انجام نداده است.

6

سرنوشت این جوان معلول نخبه انگشت به دهانتان می گذارد

جالب است بدانید که وحید این جوان معلول نخبه تا ۱۳ سالگی سواد خواندن و نوشتن نداشت، اما خانواده‌ اش خیلی نگران بودند و برایشان قابل تحمل نبود. بنابراین خواهر و مادرش با راهنمایی دورادور یک معلم، آموزش‌ دادن به او را شروع کردند. دوران ابتدایی را طی یک سال و نیم و به صورت غیرحضوری تمام کرد، دوران راهنمایی را هم با معلم خصوصی و سال به سال خواند. چون هزینه‌ ها خیلی زیاد بود، دبیرستان نرفت و ترک تحصیل کرد. اما برای اینکه نمی‌ خواست مصرف‌ کننده باشد، مجددا به کارهای خلاقانه برگشت و کارهایی مانند سیاه‌ قلم، مجسم ه‌سازی، سفال‌گری و… انجام می‌ داد. شگفت آور است که وی با وجود ورودی دیرتر از همسالان خود به عرصه ی علم پس از مدتی  پیشتاز بوده است. این اگر نبوغ نیست پس چیست؟!

نخبه معلول

چه چیز یک جوان نخبه معلول را آنقدر ناامید می کند که برود؟!

همه چیز گواه این است که وحید این نابغه ی معلول همه ی تلاشش را برای مفید بودن انجام داد و با تلاش مستمر و شبانه روزی اش توانست نقش مهمی را در برای سرزمینش ایفا کند. بی شک ماندن در سرزمین مادری برای کمتر کسی است که فاقد ارزش باشد. لذا باید دانست در اغلب موارد افرادی که خاک میهنشان را ترک می کنند پس از تلاش های مداوم، ناامیدی از نتایج دستاوردهایشان است که زمینه ساز راهی به نام مهاجرت می شود. وطن دومی دور و ناشناخته که اگرچه ماندن در آن با مشکلات مختلفی همراه است اما حضورش را می بیند و قدر می نهد. چیزی که در کشور خودش احتمالا آن را نداشته که اکنون در جای دیگری به دنبالش می گردد.

کاری نکنیم که سید اسماعیل این  نخبه معلول نیز مثل وحید ترکمان کند

قصه ی  وحید را بهانه کردیم تا آرزو کنیم شرایط پس از این به گونه پیش برود که نخبگان سرزمینمان در خاک خود مثمر ثمر واقع شوند. چه بسا که دوست نداریم پس از چندی اسماعیل نیز نا امیدانه خاک وطنش را ترک کند. اتفاقی که لازمه ی آن توجه بیش از پیش مسئولان به ماجراهای مشابه است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی