|

بهترین روش های تکثیر گیاهان آپارتمانی / جهت داشتن یک برگ انجیری دیگه با نحوه آبیاری

اگر یک برگ انجیری خوشگل تو خونه دارید و دلتون میخواد تا یه تکثیر خوشگل هم ازش داشته باشید، پس حتما با این مطلب همراه بمونید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- گیاهان آپارتمانی دیگه مثل قبل نیستن که تنها در منزل بزرگترها و سالمندان نگهداری شوند، بلکه امروزه حضور آن در منازل مدرن امروزی نیز به شدت ترند شده و افراد با سن و سال کم هم از نگهداری اونها استقبال دارند. گیاهان آپارتمانی گونه های بسیار مختلفی دارند که خب یکی از محبوب ترین اونها گیاه برگ انجیری می باشد. این گل که یکی از گیاهان دکوراتیو محسوب میشه، به دلیل ظاهر متفاوت و خاصی که داره، تو کل جهان پر طرفداره. این گیاه از برگ های پهن با بریدگی های منظم تشکیل شده که در گونه های مختلفش این شکاف ها متفاوت هستند. به علاوه قشنگیه ظاهریش، برگ انجیری ها از نگهداری آسون و تکثیری بسیار راحت نیز برخوردار هستند که جذابیت اونها رو چند برابر کرده. اگر شما هم از طرفداران این گیاه منحصر به فرد هستید، پس حتما با ادامه مطلب ما و روش های تکثیر برگ انجیری همراه باشید.

علت-زرد-شدن-گل-برگ-انجیری-683x1024

تکثیر برگ انجیری به روش کاشت بذر

تکثیر و بیشتر داشتن از این گیاه به روش بذر، یکم زمان نیاز داره و البته کمی هم دشواره و چندان توصیه نمیشه. اما خب با این حل میتونید خیلی راحت بذر برگ انجیری ها رو از گلخانه ها تهیه کرده و در بستری که دارای کمپوست است بکارید. گیاه برگ انجیری رو تو شرایطی مناسب نگهداری کرده تا زمانی که بذر ها جوانه بزنند و بعد از زرگ شدن اونها رو داخل یک گلدان جدیدی و بزرگتر بکارید.

Untitled

تکثیر برگ انجیری زیبا به روش خوابانیدن ریشه‌های هوایی

برگ انجیری ها از دست گل هایی می باشند که دارای ریشه های هوای کوچیک و یا گاهی بزرگ هستند و میتونن به وسیله اونها مواد غذایی مورد نیاز رو جذب کرده و رشد کنند. جهت رشد بهتر گیاه و همچنین بزرگ تر شدن برگ هایش، باید ریشه های هوایی رو به یک چوب خزه ببندید و یا اینکه در خاک بکارید. از این ریشه ها جهت تکثیر گیاه نیز استفاده می شود.

تکثیر یک برگ انجیری به روش خوابانیدن ریشه نیز به این شکله که باید ریشه های هوایی رو به همون صورت که متصل به گیاه است، داخل یک خاک دیگر بکارید و بعد آبیاری نمایید. یادتون نره که استفاده از ریسه های بلند راحت تره. پس یادتون نره که تو این روش هیچ چیزی از گیاه مادر جدا نمیشه فقط زمانی که گیاه جدید سبز شد، میتونید اون رو از گیاه مادر جدا کنید.

gol-barg-anjiri-2

با روش قلمه گیری ساقه برگ انجیری رو تکثیر کنید

یکی از بهترین روش های تکثیر برگ انجیری، قلمه گیری از ساقه آن در فصول رشد و ریشه دار کردن است. این روش میتونه نتیجه سریعی بهتون بده و تنها به یک قلمه دارای ریشه هوایی یا گره و البته یک برگ نیاز دارید.

348

در اینجا باید شاخه های برگ انجیری رو با دقت نگاه کرده و به دنبال یک گره باشید. گره یک برآمدگی کوچیک و یا بزرگ قهوه ای هستش که در نهایت میتونه تبدیل به ریشه بشه. بعد از اینکه شاخه حاوی گره رو انتخاب کردید، برگ یک قلمه از آن را تهیه کنید. قلم شما باید جوری باشه که حداقل دارای یک برگ و یک گره در بخش پایینش باشه. بعد جهت برش از یه چاقوی کاملا تمیز و حتی ضدعفونی شده استفاده کرده و برای قلمه داشتن حداکثر 1 تا 3 برگ ضروری نیاز دارید و بهتره که برگ های اضافی رو هم جدا کنید. یک ظرف شیشه یا برداشته تا نیمه از آب تصفیه شده با دمای اتاق بریزید چرا که کلر واسه گیاه خوب نیست. قلم رو بزارید داخل آب و توجه داشته باشید که هیچ چیز دیگه ای به جز گره و ساقه داخل آب نباشه چرا که میتونه به مرور آب رو گندیده کنه و در نتیجه باعث بیماری قلمه و از بین رفتنش بشه. 

848545

در اینجا میتونید قلم رو داخل خاکی سبک مثل بستر آماده کاشت و یا کمپوست تو یه گلدون کوچیک قرار بدید، اما خب یادتون نره که سرعت ریشه زایی در آب میتونه خیلی بهتر و بیشتر باشه. قلمه رو تو عمق کم بکارید به شکلی که برگ های انتهایی از خاک بیرون بمونند. برای ثابت موندن قلمه هم از یه چوب و یا آهن جهت تکیه گاه استفاده نمایید. میتونید واسه سرعت رشد ریشه از پودر هورمون ریشه زایی استفاده کرده و قلمکه رو هم در شرایطی مناسب و مشبه شرایط مادر نگهداری کنید. بهترین دمای مناسب واسش بین 21 تا 23 درجه هستش. واسه رطوبتش هم میتونید از یه کیسه پلاستیکی مثل نایلون استفاده کرده و چند تا سوراخ روش ایجاد کنید و روی قلمه بکشید. بعد از تقریبا یک ماه و ریشه زدن قلم حالا کوددهی محلول در آب رو شروع کنید و کیسه رو بردارید.

454

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها