|

طرز تهیه کتلت / به روش مامان بزرگا کتلت بپز از خوردنش سیر نمیشی

کتلت یکی از غذاهای واقعا خاص و خوشمزه ست که اگه فوت و فن های پختنش رو بلد باشی، جوری می پزیش که از خوردنش سیر نمیشی!

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- غذاهایی مثل کوفته تبریزی، انواع دلمه ها، کتلت و... از این جهت که زحمت بیشتری نسبت به غذاهای دیگه دارن، شاید کمتر طبخ بشن اما همه مون می دونیم طعم و مزه اینجور غذاها آدم رو می بره به خاطرات دور، تا یه ظهر تابستون خونه مادربزرگ و همهمه و عطر و بوهای خوب... قبول داری غذاهایی رو مادربزرگ توی بچگی مون می پخت که دیگه هیچوقت اون مزه ها رو تجربه نکردیم؟ آبگوشت های دورهمی، کتلت های ترد و خوشمزه، کوفته های پر از عطر و مزه و...

آره، کتلت یکی از همین غذاهای واقعا خاص و خوشمزه ست که اگه فوت و فن های پختنش رو بلد باشی، جوری می پزیش که از خوردنش سیر نمیشی! توی این مطلب می خوام طرز تهیه کتلت به روش مامان بزرگا رو بهت یاد بدم. تا پایان همراهم باش.

kotlet6

مواد لازم برای تهیه کتلت

سیب زمینی متوسط ۴ عدد

گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم

تخم مرغ  یک عدد

پیاز متوسط یک عدد

سیر 3 حبه

زردچوبه یک قاشق چایخوری

سبزیجات خشک معطر یک قاشق غذاخوری

روغن به میزان لازم

نمک و فلفل سیاه به میزان دلخواه

این میزان مواد اولیه برای 3 تا 4 نفر کافیه و تو میتونی بسته به تعداد نفراتی که میخوای کتلت براشون درست کنی این مقادیر رو کم یا زیاد کنی.

kotlet8

طرز تهیه کتلت

مرحله اول

سیب زمینی ها رو پوست می گیریم و با رنده ریز رنده می کنیم سپس فشرده کرده و آبش رو می گیریم. پیاز رو هم پوست گرفته و رنده می کنیم. آب اضافیش رو می گیریم. سیب زمینی و پیاز رنده شده رو همراه گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، نمک و ادویه، سبزی خشک معطر داخل یک ظرف مخلوط می کنیم و چند دقیقه با دست هم می زنیم تا کاملا منسجم بشه.

kotlet7

مرحله دوم

مایه کتلت رو یک ساعت داخل یخچال قرار می دیم تا مواد یکدست بشه. بعد از گذشت این مدت، داخل یک تابه روغن سرخ کردنی می ریزیم و روی شعله متوسط قرار می دیم. به اندازه نارنگی از مایه کتلت برمی داریم و داخل دست شکل می دیم و به آرومی داخل روغن قرار می دیم. کتلت ها رو به همین ترتیب داخل ماهیتابه می چینیم و وقتی یک طرف اونها سرخ شد، برمی گردونیم تا هر دو طرف کتلت ها کاملا سرخ بشه.

kotlet5

مرحله سوم

کتلت ها رو بعد از سرخ شدن روی حوله کاغذی قرار می دیم تا روغن اضافی اونها خارج بشه. کتلت ها رو داخل ظرف مورد نظرمون می چینیم و گوجه گیلاسی، زیتون و خیارشور تزئین می کنیم. این غذا رو میشه همراه با پلو یا نون سرو کرد. نوش جان.

kotlet3

فوت و فن پخت کتلت

-سبزیجات خشک معطر که طعم و مزه بی نظیری به کتلت میده شامل رزماری، جعفری، نعناع و مرزه میشه. اونها رو حذف نکنید.

-گوشت کتلت بهتره ترکیبی از گوشت گوسفندی و گوشت گوساله باشه.

-آب پیاز و سیب زمینی رنده شده رو حتما بگیرید و اگه مایه کتلت آبدار بود مقدار کمی آرد گندم یا پودر سوخاری بهش اضافه کنید.

-کتلت ها رو با حرارت زیاد سرخ نکنید چون وسط اونها خام خواهد موند. ضخامت کتلت ها رو حدود نیم سانت در نظر بگیرید.

kotlet4

اگه به آشپزی علاقه دارید، صفحه آشپزی سایت شایانیوز رو از دست ندید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها