|

طرز تهیه لازانیا / 3 نکته مهم خوشمزه تر شدنش که هیچ جا بهتون نمیگن

در این مطلب طرز تهیه لازانیا با همه نکات و قلق های خوشمزه تر شدنش رو گفتیم؛ مثلا اینکه چه کار کنیم که ورقه های لازانیا خشک نشن.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- این مطلب راجع به طرز تهیه لازانیا است، غذایی بین المللی که اصالت ایتالیایی دارد؛ اما مثل خیلی از غذا های دیگه شهرت جهانی پیدا کرده؛ به طوری که امروزه کمتر کافه یا رستورانی را می توان پیدا کرد که در منوی آن لازانیا نباشد. معروف بودن لازانیا در حدیست که در تقویم جهانی هم روزی را به خودش اختصاص داده است. 29 مرداد مصادف با 8 جولای روز جهانی لازانیا می باشد.

کسایی که لازانیا درست می کنند معمولا با مشکلاتی مواجه می شوند؛ مثلا گاهی اوقات ورقه های لازانیا خیلی خشک میشه یا اینکه مواد از ورقه ها جدا میشه، خیلیا هم که با درست کردن سس بشامل مشکل دارند؛ پس درست کردن لازانیا آسون نیست و کلی نکته داره. از آن جایی که در کامنت ها در خصوصش زیاد پرسیده بودید تصمیم گرفتیم در این مطلب طرز تهیه لازانیا با همه نکاتش رو براتون بذاریم. در پایان این مطلب شما قطعا در پخت لازانیا استاد می شوید.

مواد اولیه لازم برای تهیه لازانیا

خمیر لازانیا 1 بسته

گوشت 400 گرم

استاک گوشت 1 پیمانه

پیاز رنده شده 2 عدد

قارچ 300 گرم

فلفل دلمه ای 1 عدد

ذرت پخته 1/2 پیمانه

جعفری تازه 4 قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری

آویشن 1/2 قاشق غذاخوری

پنیر پیتزا حدود 300 گرم

زردچوبه 2 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری

جوز هندی ۱ قاشق چایخوری

ادویه کاری 1 قاشق چایخوری

پودر ریحان 1 قاشق چایخوری

پودر سیر 1/2 قاشق چایخوری

برگ بو 1 عدد

روغن مایع به میزان لازم

مواد اولیه لازم برای تهیه سس بشامل

شیر 250 میلی لیتر

کره 3 قاشق غذاخوری

آرد 2 قاشق غذاخوری

خامه صبحانه 150 گرم

برگ بو 1 عدد

میخک 2 عدد

پیاز 1 عدد

فلفل سیاه به میزان لازم

نمک به میزان لازم

طرز تهیه لازانیا

طرز تهیه لازانیا

آماده سازی گوشت که شامل طعم دار کردن و تفت دادنش میشه اولین مرحله در طرز تهیه لازانیا است. توی این مرحله بهتون میگیم که گوشت رو با چه ادویه هایی تفت بدید تا بوی زهمش گرفته بشه. گوشت چرخ شده، پیاز رنده شده، فلفل سیاه، زردچوبه، نمک و 3 قاشق غذاخوری روغن مایع را در ظرف مناسب بریزد و خوب تفت دهید. گوشت رو با کفگیر خوب خرد کنید تا تکه هاش بهم نچسبن.

در مرحله بعد برگ بو، ادویه کاری، جوز هندی و پودر سیر رو اضافه کنید. فلفل دلمه ای و نصف آویشن رو هم اضافه کنید. سپس رب را هم جداگانه تفت دهید و به مواد اضافه کنید. رسیدیم به فوت کوزه گری در طرز تهیه لازانیا که هیچ جا بهتون نمیگن. برای اینکه مایه گوشتی حسابی بپزه و آبدار و خوشمزه بشه توی این مرحله باید یک پیمانه استاک گوشت یا مخلوط قرص استاک و آب بهش اضافه کنید و اجازه دهید نیم ساعت با حرارت ملایم بپزه. در نهایت پودر ریحان را هم اضافه کنید.

قارچ ها رو در یک تابه دیگه تفت دهید وقتی آبش کشیده شد به گوشت اضافه کنید موقع تفت دادن قارچ باید حرارت بالا باشه تا آب نیندازد. در نهایت ذرت رو هم به مایه گوشتی اضافه کنید.

طرز تهیه لازانیا

استاک چیست و ربطش به طرز تهیه لازانیا چیه؟

استاک عصاره ای است که از قلم گوساله یا گوسفند، اسکلت مرغ، اسکلت ماهی و سبزیجات تهیه می شود و امروزه یکی از ارکان مهم آشپزی است. می بینید چقدر مهمِ؟ قطعا فکر نمی کردید وقتی دنبال طرز تهیه لازانیا هستید با چنین چیز مهمی آشنا شوید.

احتمالا همین الان پیش خودتون میگید طرز تهیه لازانیا که تموم شد در موردش سرچ می کنم. اصلا نیازی به این کار نیست فقط کافیه بزنید روی لینک طرز تهیه استاک گوشت؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری استاک. توی این مطلب همه چیز در مورد استاک گوشت رو بهتون گفتیم.

سس بشامل، مهم ترین قسمت در طرز تهیه لازانیا

مایه گوشتی رو رها کنید به حال خودش. الان باید بریم سراغ درست کردن سس بشامل. اگر دنبال طرز تهیه لازانیا هستید و مطلبی رو توی گوگل یا شبکه های اجتماعی در خصوص درست کردن لازانیا پیدا کردید که داخلش در مورد سس بشامل چیزی نبود سریع اون صفحه رو ببندید؛ چرا که لازانیا بدون سس بشامل غیرممکنِ.

طرز تهیه لازانیا

پس دومین مرحله از مراحل طرز تهیه لازانیا به درست کردن سس بشامل اختصاص می یابد. برای درست کردن این سس 3 قاشق غذاخوری کره رو روی حرارت ملایم ذوب کنید. سپس آرد الک‌ شده بهش اضافه کنید و مدام هم بزنید تا کاملاً مخلوط بشن و آرد گلوله نشود. توی این مرحله باید 250 میلی‌لیتر شیر رو داخل یه قابلمه دیگه بریزید دو تا دونه میخک رو داخل یک پیاز فرو کنید بندازید داخل قابلمه شیر یک عدد برگ بو هم بهش اضافه کنید بذارید روی حرارت ملایم تا گرم بشه. قبل از اینکه جوش بیاد از روی حرارت بردارید.

پیاز و برگ بو رو از داخل شیر خارج کنید. حالا شیر رو کم کم به مخلوط کره و آرد اضافه کنید و روی حرارت ملایم مدام هم بزنید. اجازه دهید مواد 10 دقیقه روی حرارت بمونن تا سس، غلیظ بشه. در نهایت نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و قابلمه رو از روی حرارت بردارید. برای اینکه یک سس صاف و لطیف داشته باشید از صافی ردش کنید. آخر سر 150 گرم خامه هم دمای محیط به سس اضافه کنید و تمام.

طرز تهیه لازانیا و یک دو راهی، لازانیا معمولی یا پیش پخت؟

لازانیا در طعم های مختلف و به دو صورت پیش پخت و معمولی در بازار موجود است. نوع پیش پخت نیاز به جوشاندن ندارد فقط کافیست حدود 3 دقیقه در آب معمولی قرار دهید تا نرم شود. حواستان باشد ورقه ها را دانه دانه داخل ظرف حاوی آب قرار دهید چون اگر روی هم قرار بگیرن به هم می چسبند.

طرز تهیه لازانیا

نوع معمولی را مثل ماکارونی باید داخل آب جوشِ حاوی نمک، روغن و زردچوبه قرار دهید تا نرم شود بعد هم آبکشش کنید. هنگامی که ورقه های لازانیا در حال جوشیدن هستند آن ها را با کفگیر جا به جا کنید تا بهم نچسبند. بعد از آبکشی، ورقه ها را روی لبه آبکش فلزی آویزان کنید یا اینکه یک حوله تمیز پهن کنید و ورقه ها رو روی حوله قرار دهید تا بهم نچسبند.

 کف ظرفتون رو با کره آب شده یا روغن چرب کنید ورقه های لازانیا رو داخلش بچینید. مقداری سس سفید روی ورقه ها بریزید بعد کمی پنیر اضافه کنید. حالا باید مایه گوشتی، سس سفید و پنیر را اضافه کنید و به همین ترتیب تا آخر ادامه دهید. در نهایت ورقه های لازانیا، سس و پنیر فراوان بریزید.

طرز تهیه لازانیا

آخرین مرحله در طرز تهیه لازانیا

فر را از 15 دقیقه قبل روی حرارت 180 درجه سانتی گراد قرار دهید تا گرم شود. روی ظرف لازانیا را با فویل آلومینیومی بپوشانید و داخل فر قرار دهید. نیم ساعت که گذشت کاغذ آلومینیومی را بردارید گریل فر را روشن کنید بقیه آویشن را روی آن بریزید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه بماند تا پنیر ها طلایی شوند.

بهتر است ترتیب قرار گرفتن ورق های لازانیا در ظرف به صورت حصیری باشد؛ یعنی یک لایه ورقه لازانیا را به صورت عمودی داخل ظرف قرار داده و بعد از قرار دادن مواد روی آن، لایه بعدی را به صورت افقی روی مواد قرار دهید. این کار باعث می شود موقع برش زدن مواد از لابه لای ورقه ها نریزد.

طرز تهیه لازانیا

سوال های احتمالی شما در مورد طرز تهیه لازانیا

خیلی مواقع ممکنِ از نظر خودتون تمام مراحل رو طبق دستور پیش رفته باشید، اما باز هم لازانیای خوش طعم و خوشمزه‌ای نداشته باشید؛

1- چرا لازانیای من خشک شده؟

مواد گوشتی رو کمی آبدار درست کنید. سس سفید هم کمک می کند که بافت لازانیا نرم تر شود. برای خشک نشدن لایه زیری حتما کف ظرف را با روغن چرب کنید و یک لایه نازک از سس سفید را کف ظرف بریزید بعد ورقه های لازانیا را در ظرف بچینید. روی ظرف رو حتما با فویل بپوشانید بعد داخل فر قرار دهید.

2- چطور بدون فر لازانیا درست کنیم؟

لازانیا را می توانید در تابه های دو طرفه مستطیلی شکل هم درست کنید فقط فرقش اینِ که روی آن طلایی نمی شود. اگر تابه دو طرفه ندارید توی هر ظرفی حتی قابلمه هم می توانید درستش کنید. فقط حرارت زیرش باید خیلی کم باشه.

3- چرا لازانیا موقع برش متلاشی می شود؟

اگر میخواهید لازانیا هنگام برش زدن متلاشی نشود بالافاصله بعد از خارج کردن از فر برش نزنید حداقل 15 دقیقه بعد این کار را انجام دهید. ورقه ها رو هم به صورت حصیری بچینید.

طرز تهیه لازانیا

و در آخر

طرز تهیه لازانیا به این شکل در نهایت به شما یک لازانیا خوشمزه می دهید طوری که موقع خوردنش میتونید خودتون رو توی یک رستوران زیبا در خیابان ناپل تصور کنید.

بی صبرانه منتظر نظرات شما هستم اگر غذای خاصی مدنظرتون هست توی کامنت ها بهم بگید حتما طرز تهیه و نکاتش رو براتون میذارم. یادتون نره همیشه با عشق آشپزی کنید.

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها