|

چرا باید اکبر رادی بخوانیم؟

پنج نمایشنامه با اکبر رادی که قرار است متاثرتان کنند؛ آثاری که هرگز قدیمی نمیشوند

بعضی از آثار را باید خواند چون ما را با تاریخ، فرهنگ و گذشته خودمان آشنا می کنند حتا برخی اگر چه قدیمی هستند اما گویا هرگز قدیمی نمیشوند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- این روز ها در حالی که جامعه جهانی و دنیای مدرن رو به جلو حرکت می کند و اکثر عوام به دنبال آن چیز هایی هستند که در آینده رخ می دهد و یا دست کم به لحظه تعلق دارد ما سعی می کنیم که هرازگاهی نگاهی بیاندازیم به گذشته، گذشته ای که ما را میسازد و می تواند دنیای ما را تغییر دهد. واقعیت این است که ما نمی توانیم از گذشته جدا شویم، تاریخ و ادبیات همه آن چیزی است که می تواند زندگی آینده ما را بسازد به عبارتی ما با تکیه بر پایه های استوار گذشته است که آینده خود را میسازیم و به محض این که بین خود و گذشته شکافی ایجاد می کنیم، بیگانگی و حس درماندگی وجودمان را فرا می گیرد، شاید بتوانیم بگوییم که بسیاری از دردهای ما صرفا ناشی از همین بیگانگی می باشد، برای همین هم هست که باید سعی کنیم تا در این میان تمامی تلاطم ها و روزمرگی های فشرده این روزهایمان ریسمان کهنه ای را که ما را به گذشته متصل نگه می دارد حفظ کنیم.

اکبر رادی نمایشنامه نویس ارزشمند و نام دار ادبیات است که از او با عنوان پدر نمایشنامه نویسی ایران یاد می شود با این اوصاف شکی نیست که نوشته های او آثار فاخری هستند که اگر ذره ای به ادبیات علاقه دارید باید به آن ها سر بزنید و دست کمی یکی دو تا از آثارش را بخوانید. متاسفانه همان طور که گفتیم این روزها آن طور که باید و شاید به فرهیختگان گذشته توجهی نمی شود و اکبر رادی نیز درست مانند غلام حسین ساعدی، هوشنگ گلشیری و بسیاری دیگر از نویسندگان بزرگ ادبیات ایران، در دنیای معاصر ما دچار گمنامی شده اند.

نمایشنامه های اکبر رادی

به گزارش شایانیوز، در ادامه تعدادی از آثار ارزشمند اکبر رادی را به شما معرفی می کنیم که اگر مایل به خواندن آن ها باشید بدون شک از خواندنشان لذت می برید.

1.روزنه آبی اثر اکبر رادی

روزنه آبی اولین نمایشنامه رسمی اکبر رادی می باشد که در سال 1338 به رشته تحریر در آمد اگر چه که حدودا دو سال طول کشید تا ایشان موفق به چاب این نمایشنامه شدند. روزنه آبی اکبر رادی به زیبایی هرچه تمام تر که خسته تان نخواهد کرد به مسئله ای تکراری اما مهم می پردازد، شکاف عقیدتی بین دو نسل.

2.ارثیه ایرانی اثر اکبر رادی

یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین آثار اکبر رادی نمایشنامه ارثیه ایرانی می باشد که در سال 1347 نوشته شده است. ارثیه آبی از آن دست آثاری است که نباید از آن غفلت کرد. این نمایشنامه نیز به نوعی روند روزنه آبی را می پیماید اما به نحوی دیگر و البته با وسعت دید بیشتر که سعی می کند حقانیت سنت و مدرنیته هر دو را هم زمان حفظ کند.

3.آهسته با گل سرخ اثر اکبر رادی

جلال: چیز تازه‌ای داره اتفاق می‌افته؛ شما حس نمی‌کنین؟ ساناز: بدیش اینه که... دود و دمش اِنقدر زیاده که اون ته اصلاً دیده نمی‌شه. جلال: (نجوا گرانه.) همیشه اولش همینطوره. ناشناس، مه‌آلود، و... جذاب. آدم بی‌اختیار کشیده می‌شه. مثل تلنگری که به روح می‌خوره.  بله آهسته با گل سرخ به همین سادگی و به همین زیبایی است، احتمالا موقع خواندن این اثر حتا زمان و مکان را گم خواهید کرد.

اکبر-رادی

4.هاملت با سالاد فصل اثر اکبر رادی

اگر به دنبال یک اثر تامل برانگیز با تاثیر گذاری بالا هستید بی قید و شک باید به سراغ هاملت با سالاد فصل بروید. این نمایشنامه به توصیف وضعیت جامعه روشنفکر و همچنین طبقه ضعیف و فقیر ایران می پردازد، اما آنچه که بیشتر توجه را به خود معطوف می کند اشاره اکبر رادی به هویت از دست رفته انسان هایی است گه در دوران معاصر زندگی می کنند.

5.آهنگ های شکلاتی اثر اکبر رادی

آهنگ های شکلاتی از جمله آخرین کاره ای اکبر رادی می باشد که اتفاقا در لایه های وجودی اش به طرز جذابی به اولین نمایشنامه او یعنی روزنه آبی اشاره می کند. این نمایشنامه به قدری تامل برانگیز و دوست داشتنی است که احتمالا خودتان را به راحتی در آن پیدا خواهید کرد و این از لذت بخش ترین قسمت های آهنگ های شکلاتی است.

اگر دوست داری زندگیت و قشنگ تر کنی به صفحه کتابخونه ما سر بزن تا با کتاب های خوب دنیات و بسازی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها