|

چرا باید ساعدی بخوانیم؟

پنج کتاب از غلامحسین ساعدی که تو را به آدم دیگری تبدیل خواهند کرد!

در بینابین روزمرگی های خود چقدر کتاب می خوانید؟ اگر می خوایند آیا از نویسندگان فارسی نیز می خوانید؟ مثلا غلامحسین ساعدی یا هوشنگ گلشیری؟

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- متاسفانه این روزها در کشور عزیز ما کمتر پیدا می شوند کسانی که با نویسندگان قدر و تاثیر گذاری چون هوشنگ گلشیری آشنا باشند و یا نمایشنامه های جاوید و شهیری چون آثار بهرام بیضایی را خوانده باشند، با این حال اگر چه غم و درد گریبانگیر ایران ماست اما همچنان خواندن آثار نویسندگان بزرگ مطرح ادبیات از دیرباز تا کنون مهم است. هرگز نباید فراموش کنیم که ادبیات به خودی خود گونه ای از تاریخ است، تاریخی که می تواند به ما درس بدهد، می تواند روشنگر راه ما نه تنها در آینده بلکه حتا در روز های سخت و طاقت فرسای حالایمان باشد.

غلامحسین ساعدی که بسیاری او را با نام گوهر مراد می شناسند پزشک و نویسنده ایرانی است که بدون شک در تغییر و تحولاتی که ادبیات معاصر زبان فارسی تجربه کرده است نقش چشمگیری دارد. غلامحسین ساعدی از آن دست فعالانی است که در تاسیس کانون نویسندگان و همچنین شکل گیری شب شعر هایی که بزرگانی چون سیمین دانشور و جلال آل احمد در آن شرکت می کردند دست داشته است؛ بنابراین نشناختن او و یا آشنا نبودن و نخواندن آثار او ظلمی است که می توانیم به خودمان و ادبیات کشورمان بکنیم.

به گزارش شایانیوز، در ادامه پنج مورد از آثار بسیار دوست داشتنی و تاثیر گذار این نویسنده بزرگ را به شما معرفی می کنیم که اگر هم تا کنون هیچ یک از آثار او را نخوانده باشید با خواندن این کتاب ها عاشق قلم او و اثر هایش خواهید شد.

1.آی بی کلاه، آی با کلاه اثر غلامحسین ساعدی

آی با کلاه، آی بی کلاه یک نمایشنامه است، از  آن نمایشنامه هایی که چه خوانده شود و چه اجرا شود می تواند تاثیر باور نکردنی ای روی شما بگذارد. این نمایشنامه که در دو پرده نوشته شده است پای مسائل زیادی را برای بحث کردن به میان می کشد، از مرگ و زندگی گرفته تا خرافه و واقعیت و تا درد جامعه ای که روشنفکرانش با دروغ و بی تفاوتی نسبت به وقایع رفتار می کنند و نهایتا جامعه ای که به نابودی کشیده می شود.

چرا باید غلامحسین ساعدی بخوانیم

2.عزادارن بیل اثر غلامحسین ساعدی

شکی نیست که تک تک شما حتا اگر نام عزادران بیل و یا غلامحسین ساعدی را هم نشنیده باشید با داستان گاو آشنا هستید، یا در کتاب های درسی خود خوانده اید و یا سینمایی آن را تماشا کرده اید. عزادارن بیل مجموعه ای از داستان های کوتاه در رابطه با روستایی به نام بیل می باشد که گاو یکی از داستان های آن است. این داستان ها به نظر می رسد که ارتباطی باهم ندارند اما وقتی در آن ها دقیق تر می شوید خطوطی نامرئی و ظریف را میبینید که داستان ها را یک به یک به هم مرتبط می کند و این بی شک از هنر و خلاقیت زنده یاد غلامحسین ساعدی است.

چرا باید غلامحسین ساعدی بخوانیمپ

3.مار در معبد اثر غلامحسین ساعدی

برای کسانی که نمی دانند باید بگوییم که غلامحسین ساعدی در کنار بهارم بیضایی و اکبر رادی، بزرگ ترین نمایشنامه نویسان معاصر ادبیات فارسی هستند بنابراین نباید جای تعجب باشد که در یک لیست کوتاه به دو نمایشنامه از غلامحسین ساعدی اشاره کرد. مار در معبد نیز یکی دیگر از نمایشنامه ای سیاسی اجتماعی او می باشد. غلامحسین ساعدی در این نمایشنامه یکی از بزرگترین وعده های پوچ حکومتی را که شاید بهتر است به آن فریب حکومت بگوییم به نمایش می گذارد.

چرا باید غلامحسین ساعدی بخوانیم

4.ترس و لرز  اثر غلامحسین ساعدی

ترس و لرز نیز درست مانند عزادران بیل یک مجموعه از شش داستان کوتاه است که در رابطه با مردم یک روستای کوچک و دور افتاده در جنوب کشور می باشد، داستان هایی که به ظاهر به هم ارتباطی ندارند اما چندان پرت و دور از هم نیز نمی باشند. یکی از پیوستگی های داستان های این کتاب مفهوم فقر، ترس و گرسنگی است. ساعدی به زیبایی به ما نشان می دهد که تماشاگر بودن و در انتظار عاقبت نشستن قرار نیست دردی را از ما درمان کند.

چرا باید غلامحسین ساعدی بخوانیمپ

5.آشغالدونی اثر غلامحسین ساعدی

آشغالدونی نام داستان بلندی به قلم غلامحسین ساعدی است که روندی نمادگرایانه دارد و به زندگی پسر بچه ای فقیر و تنگ دست می پردازد که به همراه پدرش روزگار می گذرانند تا این که بر حسب اتفاق پسرک داستان کاری پیدا می کند و حالا پسر معصوم و ساده دل ما تغییر کرده است. ترس، بیکاری, انحطاط اخلاقی و بسیاری مسائل دیگر همگی دغدغه هایی هستند که نویسنده به زیبایی هرچه تمام تر به تفسیر آن ها در غالب داستان پرداخته است.

چرا باید غلامحسین ساعدی بخوانیمپ

اگر دوست داری زندگیت و قشنگ تر کنی به صفحه کتابخونه ما سر بزن تا با کتاب های خوب دنیات و بسازی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی