|

طرز تهیه اکبر جوجه اصل؛ با رب انار کلبادی به روش گلوگاه یه جوجه خوشمزه بپز + هزینه پخت

اکبر جوجه

اکبر جوجه یکی از غذاهای ایرانیه و اصالت اون به شمال کشور برمیگرده و از روش خاصی برای مزه‌دار کردن مرغ استفاده میشه که طعم اون رو متفاوت م…

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- پیدایش یک غذای جدید گاهی به مکان یا شخص خاصی بر میگرده و سال ها تو زندگی مردم باقی می مونه، داستان اکبر جوجه یکی از این غذاهاست. اکبر جوجه یکی از اسم هایی که برای هر ایرانی آشناست و آدم می مونه که با شنیدن اسمش هوس جوجه کنه یا به یاد جایی بیفته.اصلا اکبر جوجه اسم یه غذاییه یا روش پخته و یا این که اسم آشپز معروفه یا اصلا اسم رستورانه؟! به هر حال این اکبر جوجه هر چی که باشه، حتی  با شنیدن اون احساس گرسنگی و ضعف شدید معده می کنیم!

این غذا به دلیل علاقه مردم به اون به عنوان برند غذایی تو منطقه شمال ایران معرفی شده و به سراسر کشور صادر میشه در واقع اکبرجوجه که اسمش برگرفته از حاج علی اکبر کلبادی هستش که به موسس رستوران اکبر جوجه تو مازندران معروفه. پس اگه به دنبال دستور تهیه ی این غذای معروف و لذیذ هستید، راه حل تون پیش ماست. در ادامه مطلب  از آشپزی شایانیوز با ما همراه باشید.

Untitled

مواد لازم برای تهیه اکبر جوجه برای 4 نفر

مرغ کوچک 1 عدد
پیاز 1 عدد
سیر 4 حبه
رب انار 100 گرم
زعفران دم کرده 5 قاشق غذاخوری
کره 100 گرم
آبلیمو 100 گرم
نمک، فلفل به مقدار لازم
روغن مایع به مقدار لازم

7845

طرز تهیه اکبر جوجه برای 4 نفر

مرحله اول : برای تهیه اکبر جوجه خوشمزه ابتدا مرغ رو بشویید و سپس از وسط به دو قسمت مساوی برش بزنید و در ظرف بزرگی بریزید. توجه داشته باشید که نباید پوست مرغ رو جدا کنید.

مرحله دوم : نکته مهم در تهیه این غذا اینه که است که اگه می خواید اکبر جوجه شما مثل رستوران باشه باید از مرغ یا جوجه های کوچک استفاده کنید.

مرحله سوم : پیازها را خلال کرده و به کاسه حاوی مرغ اضافه کنید. سپس سیرها رو خرد کرده و همراه با  آبلیمو و زعفران دم کرده و مقداری نمک و فلفل سیاه داخل کاسه بریزید تا خوب مخلوط بشن.

مرحله چهارم :چاشنی ها را روی تمام قسمت های مرغ ماساژ بدید تا کاملا طعم دار بشه. بعد از انجام این کار روی کاسه را با سلفون بپوشونید و بذارید 12 ساعت در یخچال بمونه تا ادویه جات به خورد مرغ بره.

مرحله پنجم: پیشنهاد می کنیم هر وقت خواستید اکبر جوجه درست کنید از شب قبل مرغ رو طعم دار کنید. طعم دادن به مرغ یکی از اصلی ترین دلیل خوشمزه ترشدن مرغ شماست.

مرحله ششم: بعد از گذشت این مدت یک قابلمه مناسب رو روی حرارت قرار داده و روغن مایع رو در اون بریزید. حرارت باید متوسط ​​باشه تا مرغ کاملا پخته بشه.

مرحله هفتم: تکه های گوشت رو در روغن داغ بریزید و پس از سرخ شدن دو طرف مرغ،  از قابلمه خارج کرده و بعد باید 5 دقیقه با کره  و مقداری نمک و فلفل تفت بدید تا خوشمزه تر بشه.

مرحله هشتم: در این مرحله جوجه ها رو پس از سرخ شدن کامل در توری فلزی قرار بدید تا روغن اضافی اون گرفته بشه.در پایان مرغ ها را در ظرف مورد نظر بچینید و با برنج زعفرانی و رب انار ترش سرو کنید. نوش جان.

569

دستور تهیه سس اکبر جوجه

برای خوشمزه تر شدن این غذا می تونید سس مخصوص درست کنید. به این صورت که رب انار، سیر، گردو و آبلیمو رو با روغن زیتون مخلوط کنید. مرغ را با این سس شگفت انگیز سرو کنید تا بیشتر از غذای ایرانی خود لذت ببرید.

فوت فن های درست کردن اکبر جوجه

1. هنگام سرخ کردن مرغ در روغن توجه داشته باشید که باید پیاز رو از اون جدا کنید چون وقتی پیاز سرخ میشه  می سوزه و طعم غذا رو از بین می بره.

2. سیر یکی از مواد اصلی طعم دهنده مرغه پس از دستور مرغ اکبر حذف نکنید. نگران بوی سیر نباشید  به دلیل سرخ شدن زیاد در روغن و سپس سرخ کردن با کره بوی اون از بین می ره. حتی می تونید از پودر سیر استفاده کنید.

3. حتما توجه داشته باشید که موقع سرخ کردن گوشت در روغن باید دمای شعله بسیار ملایم باشه تا مغز مرغ بپزه اگه حرارت زیاد باشه لایه بیرونی جوجه ها می سوزه و داخل اون خام می مونه.

4. پوست مرغ را جدا نکنید تا بافت جوجه ها نرم و لذیذ بشه و سفت نشه.

5. این غذا رو با نان ایرانی یا برنج به سلیقه خود با زیتون پرورده ،سیر ترشی ،ماست موسیر، سبزی خوردن میل کنید. البته اگه می خواید به روش سنتی ایرانی سرو کنید، باید اون رو با کته و رب انار نوش جان کنید.

658

هزینه پخت اکبرجوجه برای 4 نفر

این روزا پختن غذا  خیلی لذت بخشه و مفرح اما با وجود هزینه های بالایی که برای طبخ غذا وجود داره هر کسی دوست داره قبل از درست کردن اون از هزینه ی مواد اولیه برآوردی داشته باشه تا با خیال راحت غذا رو تهیه کنه. دستور غذایی که برای اکبر جوجه گفته شد برای تعداد 4 نفر بود در ادامه هزینه ی این غذاها برای این مقدار مواد اولیه برای 4 نفر محاسبه شده است.

calculating-food-cost+(1)

قیمت 1 عدد مرغ کوچک: 120000 تومن

100 گرم رب انار: 12000 تومن

100 گرم کره: 25000 تومن

قیمت بقیه مواد: 30000 تومن

جمع کل هزینه برای تهیه اکبر جوجه برای 4 نفر: 187000 تومن

شعبه های اکبرجوجه

این غذای لذیذ و با ارزش مخصوص استان های مازندران و گلستان هست و همچنین رستوران اکبر جوجه در شهرهای دیگه در گلوگاه (بلوار امام رضا)، گرگان، ساری کمربندی غربی، بابل، آمل، بهشهر، خلیل شهر، نوشهر، فیروزکوه، گرمسار، قائمشهر و ایزدشهر می باشد.

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی