|

وعده هایی که تحقق آن با هیچ متر و ملاکی میسر نیست

رونمایی از عجایب اقتصادی در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری

«در روزهای گذشته شاهد طرح برخی وعده ها از سوی نامزدهای انتخاباتی بوده ایم که تحقق آن ها با هیچ متر و ملاکی میسر نیست.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- در بحبوحه اوج گرفتن تنور رقابت های انتخاباتی در کشرومان، شش نامزد اصلی انتخابات با حضور در برنامه های تلویزیونی و همچنین دیگر مراسم، سعی در تشریح برنامه های خود و جلب توجه هر چه بیشتر افکار عمومی و تقویت سبد رای خود دارند. در این راستا، شاهد هستیم که برخی از نامزدها وعده هایی را به ویژه در حوزه اقتصادی می دهند که به هیچ عنوان با شرایط اقتصادی کنونی کشورمان همخوانی ندارند.

به عنوان مثال، به تازگی یکی از نامزدهای انتخاباتی از تخصیص یارانه طلا برای خانوارها در صورت صرفه جویی در حوزه بنزین، برق و گاز خبر داده است. این نامزد پیشتر نیز از تحویل گوشت به مردم دم در خانه آن ها خبر داده بود.

در عین حال، همین نامزد از کاهش قیمت بنزین از 3 هزار تومن به 1500 تومان نیز خبر داده است. برخی نامزدهای انتخاباتی دیگر نیز گفته اند که بنا دارند تا مبلغ یارانه های پرداختی به مردم را تا 5 میلیون تومان افزایش دهند. در این راستا، بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که طرح این قبیل وعده ها آن هم در شرایطی که اقتصاد ایران در وضعیت خاصی به سر می برد، نه منطقی و نه شدنی است. در این راستا، در سال های گذشته مدام از تخصیص یارانه های سنگین به حوزه انرژی و تامین بنزین و دیگر حامل های انرژی برای مردم با قیمت های پایین صحبت شده است.

انتخابات+1400+فضای+مجازی

امری که برای اقتصاد کشور تا حد زیادی چالش زا بوده است. حال اینکه چگونه قرار است قیمت بنزین نصف شود و حجم بیشتری از منابع کشور در حوزه تخصیص یارانه برای بنزین هزینه شود، سوالی مهم است که حداقل کارشناسان امر بر این باورند که چندان منطقی نیست. جدای از این ها، در شرایطی که پرداخت ماهانه یارانه نقدی به مردم کشورمان به منابع مالی قابل توجهی نیاز دارد، اینکه می بینیم برخی از چندین میلیونی شدن این یارانه صحبت می کنند، واقع بینانه نیست. در حقیقت، اقتصاد کشورمان کشش این مساله را ندارد. معادله ای که سبب شده تا بسیاری از ناظران و کارشناسان امر نسبت به طرح وعده های بی پشتوانه از سوی برخی نامزدهای انتخاباتی هشدار دهند و آن را برای کشورمان آسیب زا توصیف کنند.

با این حال، اینطور به نظر می رسد که حداقل در وضعیت کنونی، نامزدهای انتخابی تا حد زیادی معطوف به کارزارهای انتخاباتی خود هستند و سعی دارند تا جای ممکن در ماراتن انتخابات دستاورد کسب کنند. معادله ای که سبب شده برخی از توصیه های منطقی مورد توجه قرار نگیرند. با این حال، آگاهی مردم در این حوزه بسیار مهم است و می تواند در ترسیم یک چشم انداز روشن برای کشورمان در آینده نقشی مهم بازی کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها