|

جنگ بر سر تعطیلی؛ قطعی ۴ روزه مراودات تجاری ایران با سایر کشورها!

تعطیلی پنجشنبه با وجود مخالفت فعالان اقتصادی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که به معنی چهار روز قطع مراودات مالی و تجاری با سایر کشور‌هاست

لینک کوتاه کپی شد

مسئله  تغییر  روز‌های تعطیلی آخر هفته و کاهش ساعت کار در ایران از دیرباز مورد بحث و اختلاف نظر بوده است.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از تجارت نیوز؛ درحالی که بسیاری از فعالان اقتصادی خواستار تغییر روز‌های تعطیل از پنجشنبه و جمعه به شنبه و یکشنبه هستند، اما در نهایت کمیسیون اجتماعی مجلس تعطیلی جمعه را مصوب کرد و قرار بر این شد که روز پنجشنبه هم خدمات اداری ارائه نشود که این خود به معنی تعطیلی است.

اما تعطیلی پنجشنبه و جمعه چالش‌های زیادی را برای بخش اقتصاد کشور ایجاد کرده است. حال سوال اینجاست که این چالش‌ها چیست و چه تأثیری بر اقتصاد کشور دارد؟

عباس آرگون، خزانه‌دار اتاق ایران، درباره روز‌های تعطیلی ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: تعطیلات آخر هفته در ایران یک روز است که به نسبت تعطیلات آخر هفته سایر کشور‌ها که دو روز است، کمتر است. طوری که متوسط تعطیلات در سایر کشور‌ها بین 110 تا 129 روز است اما در ایران این تعطیلات سالانه فقط 79 روز است.

از این مقدار 52 روز تعطیلات جمعه و 27 روز تعطیلات رسمی است. این به این معنی است که ایران 64 درصد میانگین جهانی روز تعطیل دارد. اگر تعطیلات ایران دو روز شود، ایران به الگوی جهانی نزدیک‌تر می‌شود.

تعطیلی شنبه چه تأثیری بر روابط بین‌المللی دارد؟

این فعال بخش خصوصی با اشاره تعطیلی پنجشنبه و جمعه و تأثیر آن بر روابط بین‌المللی تصریح کرد: درحال حاضر ایران تنها کشوری است که تعطیلات آخر هفته آن پنجشنبه و جمعه است. این امر باعث می‌شود که ایران از جریان تجارت جهانی عقب بماند. با تعطیلی روز شنبه به جای پنجشنبه، ایران هم می‌تواند با جریان تجارت جهانی هماهنگ شود.

وی درباره مزایای تعطیلی شنبه به‌ جای پنجشنبه تشریح کرد: تعطیلی شنبه می‌تواند بر رونق گردشگری، افزایش انگیزه کارکنان، بهینه‌سازی حقوق کارکنان و نیروی کار، تحکیم بنیان خانواده، کاهش آلودگی هوا و ترافیک کمک کند. از طرفی کاهش ساعت کار کارکنان هم بر کاهش مصرف انرژی تأثیرگذار است.

چرا که طی سال‌های اخیر مشکلات تأمین انرژی افزایش چشمگیری داشته و باید به سمتی حرکت کرد که مدت‌زمان حضور در محیط کم باشد ولی از طرفی خروجی کار هم کیفیت خوبی داشته باشد.

تعطیلی پنجشنبه عامل ناهماهنگی ایران با سایر کشور‌ها

آرگون با اشاره به چالش‌های تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران عنوان کرد: تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران چالش‌های زیادی در بخش اقتصاد کشور ایجاد کرده است. تنها در ایران تعطیلات آخر هفته روز‌های پنجشنبه و جمعه است. این مشکل باعث شده تا ایران در بخش صادرات، واردات، کارکرد بانک‌ها، فعالیت‌های اقتصادی و ... با مشکل مواجه شود.

چرا که ایران در پیمان‌های مختلفی نظیر بریکس، شانگهای، اوراسیا عضویت دارد که تعطیلات این کشور‌ها در روز‌های شنبه و یکشنبه است. چون تعطیلات کشور ما با آن‌ها مطاقبت ندارد، در نتیجه بسیاری از فرصت‌های همکاری از بین می‌رود.

وی درباره تعطیلی شنبه و یکشنبه و تأثیر آن بر اقتصاد کشور یادآور شد: در صورت تعطیلی شنبه‌ها فرصت رقابت با بازار جهانی برای فعالین اقتصادی فراهم می‌شود. اینگونه هماهنگی ایران با سایر کشور‌ها و بازار جهانی افزایش می‌یابد. از طرفی تعطیلی شنبه باعث بین‌المللی شدن بازار شده و مراودات تجاری را هم رونق می‌بخشد. در واقع تعطیلی شنبه می‌تواند زمبنه ارتباط مؤثر با سایر کشور‌ها را فراهم کند.

براساس این گزارش، یکی از مواردی که در اقتصاد هر کشوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، هماهنگی با سایر کشور‌هاست. چرا که ناهمانگی باعث ایجاد نوعی گوشه‌گیری می‌شود و کشور را از رشد و پیشرفت باز می‌دارد.

به نظر می‌‎رسد برای اینکه ایران بتواند با سایر کشور‌ها همگام شود و حتی بتواند برخی مسائل نظیر بهینه‌سازی انرژی، ترافیک، آلودگی هوا و ... مدیریت کند، بهترین راه تغییر روز‌های تعطیل آخر هفته است. بنابراین دولت باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها